Door Roel: Commercieel directeur. Dat was de functie die ik jaren lang vervulde bij een lokaal aannemersbedrijf. Maar het werk gaf mij steeds minder voldoening. En dat had zijn weerslag op mijn energie en inzet. Het gevolg was dat het tijd werd om verder te kijken. Nu ben ik zij-instromer in het primair onderwijs. Een hele grote stap naar een compleet andere en nieuwe wereld. Over hoe dat ging en hoe ik het leven als zij-instromer ervaar schrijf ik maandelijks voor Onderwijswereld-PO. Deze maand het begin van mijn avontuur.

Het idee

Het was mijn vrouw die na een kinderfeestje aan mij vroeg hoe ik het voor elkaar kreeg om de aandacht van 10 kinderen vast te houden. Ze wist natuurlijk dat er onrust in mij zat ten aanzien van mijn werk en zei; “Waarom ga je niet eens kijken naar het onderwijs”. Het zaadje was gepland. Na gesprekken met vrienden en bekenden ontkiemde het zaadje steeds meer tot een mogelijkheid die ik eerder nooit voor ogen gehad had. Mijn enthousiasme groeide steeds meer.


De eerste stap

Mijn enthousiasme zette ik om in een telefoontje naar Het Mozaïek in Delft. Een school dicht bij huis die ik goede kende van de zoektocht naar een school voor onze kinderen. Ik kreeg het voor elkaar om op gesprek te mogen.  Toen ik de school binnenliep voelde ik mij direct thuis. Het voelde als mijn eigen basisschool van vroeger. Het gesprek mondde uit in een meeloopdag. En van daaruit in 4 dagen meelopen op twee scholen binnen de stichting (SCO Delft). Tijdens door mij gegeven lessen werd beoordeeld of ik geschikt zou zijn als leraar en of de stichting mij op zou geven voor het zij-instroom assessment bij de Pabo (Inholland Den Haag). Ze waren unaniem positief!

Het assessment

Het assessment bleek niet een stap te zijn die je zomaar even neemt. Er wordt gekeken of je als toekomstige leraar de juiste competenties hebt ontwikkeld tijdens je werkende leven. Deze competenties worden beoordeeld op propedeuse niveau (1e jaar Pabo). Dit wordt gedaan aan de hand van gesprekken, een portfolio, de WISCAT toets, verschillende opdrachten, een lesbezoek en evaluatie gesprekken. Bij Inholland (Den Haag) gaan ze niet over één nacht ijs. En hoe verder het assessment vorm kreeg, hoe meer ik daar begrip voor kreeg. Lesgeven is echt een vak en doe je niet zomaar even. Ook niet als je bijna 40 bent, heel veel werkervaring en 3 kinderen hebt. Mijn assessment haalde ik met een dikke voldoende. Maar dat kostte me de nodige voorbereiding, oefening en inzet.

Aanstelling

Na het afronden van het assessment volgde direct mijn aanstelling bij Het Mozaïek. Met mijn behaalde tijdelijke bevoegdheid sta ik nu samen met mijn duo-partner voor de klas. Groep 6 van Het Mozaïek in Delft (Locatie Voordijkshoorn). We staan 1 dag samen voor de klas en beiden 2 dagen alleen. Mijn 4e dag is om te studeren of een bezoek aan de Pabo.

Door mijn collega’s ben ik warm onthaald. Ik krijg heel veel ondersteuning en feedback. Ik voelde me na 3 weken al onderdeel van het team. Geen scheven ogen en geen gebrek aan ondersteuning. Maar het gevoel alsof ik al jaren voor de klas sta. Op het gebrek aan didactische en pedagogische vaardigheden na dan, want op dat vlak heb ik zeker nog een hoop te leren.

Zij-instromers in de media

De ontvangst op mijn school en de steun die ik ervaar had ik niet verwacht. Gedurende het voortraject van 6 maanden kreeg ik van alle kanten artikelen toegestuurd. Vrienden, familie en (ex)collega’s, werkelijk iedereen leefde met mij mee. Vaak zaten daar ook negatieve artikelen bij. Artikelen over de zij-instromers die net zo snel weer weg gingen als dat ze gekomen waren. Over de scheve ogen van collega’s. Over “diepe putten” waar zij-instromers ingegooid werden zonder begeleiding.

De media lijkt veel op zoek te zijn naar de mislukkingen in plaats van de successen. Zo ook weer afgelopen maandag 17 februari. Bij BNR “Ask me anything” was een zij-instromer uitgenodigd die het niet gehaald had. Hij had zich (bleek tijdens het gesprek) niet voldoende verdiept in het onderwijs en de zwaarte van het zij-instroomtraject. Een gemiste kans van BNR. Ze hadden ook een enthousiaste zij-instromer uit kunnen nodigen die het juist wel gehaald heeft, want die zijn er genoeg.

Naast een top leraar worden is mijn missie ook om zij-instromers positief onder de aandacht brengen. En om zo meer mensen te stimuleren de stap naar het onderwijs te nemen. De kans om maandelijkse mijn verhaal te vertellen op onderwijswereld-po.nl is daar gelukkig één van de mogelijkheden voor!

4 reacties

  1. Fleur op 8 maart 2020 om 09:07

    Wouw Roel, wat gaaf. Je enthousiasme is verfrissend en zo te horen ben je, ondanks alles wat je nog mag leren, helemaal op je plek. Succes en plezier met alles wat er nog komen gaat.

    • Jacqueline Siebbeles op 8 maart 2020 om 11:59

      Roel,
      Ik herken je verhaal. Geloof me, het vak wordt er alleen maar interessanter op naarmate je langer bezig bent! Goede keuze!
      Ben inmiddels al weer paar jaar bevoegd na instroom traject aan de Marnix in Utrecht. Geniet elke dag van het mogen delen en combineren van ‘oude’ en ‘nieuwe’ kennis.
      Veel succes!

    • Simone op 8 maart 2020 om 15:19

      Goed om te horen dat je het naar je zin hebt Roel. Zelf ben ik aan het onderzoeken of het zij instroom traject ook voor mij aantrekkelijk is. Maar ik heb hier nogal wat vragen over en merk dat je dan weinig kanten op kan om mensen te benaderen die dit traject gedaan hebben.

      Succes en veel plezier nog.

  2. […] Dit blog stond op 8 maart 2020 al op http://www.onderwijswereld-po.nl. Onderwijswereld-PO richt zich op professionaliseringen, en workshops voor het gehele primair […]

Laat een reactie achter