Oefenen met klokkijken
Door Esther: Hoe belangrijk automatiseren is, kun je deze week ook in het blog van Angela lezen (woensdag). Bij het inplannen van haar blog werd ik geinspireerd tot het maken van een werkblad, om te oefenen met klokkijken. Je krijgt Suggesties die je kunt gebruiken in meerdere groepen. Heb je toffe aanvullingen op wat je met deze download kunt doen, laat het weten: dan voeg ik je idee toe!
Spelenderwijs leren
We hebben er al vaak over geschreven: spelenderwijs leren verhoogt de betrokkenheid en is een mooie vorm om lesstof die net aangeleerd is te automatiseren. Herhalen, herhalen, herhalen: als een soort van mantra 😉
Activiteiten die je kunt doen met deze werkbladen
1.Dobbel de tijd: Wanneer je dobbelstenen met kloktijden hebt (1 dobbesteen 1-12, en 1 dobbelsteen met 0/5/10-55), kun je klokdobbelen.. Rol met beide dobbelstenen. Schrijf de tijd in de digitale klok, in de analoge klok, en schrijf op hoe je de tijd uitspreek.
2.Klokdictee: Dit spelletje speel je met zijn tweeën. Het is handig wanneer je naast elkaar zit. Beide leerlingen bedenken 4 tijden voor de ander. Deze tijd schrijven en tekenen ze in/bij hun klok. Vervolgens geven ze elkaar een klokdictee.
3.Tijdtrio: Print de werkbladen een paar keer uit. We maken een memo met tijden. Dus je hebt steeds 3 kaartjes die bij elkaar horen. Laat de kinderen deze zelf maken. In het eerste vakje tekenen ze de tijd, in de tweede schrijven ze de digitale tijd, in de derde schrijven ze de tijd. Doe dit met grijs potlood, zodat het niet doordrukt. Laat de kinderen ieder bijvoorbeeld 6 verschillende tijden maken (18 kaartjes, dus 3 A4 per leerling). Knippen, en spelen maar! Ken je de regels niet? Tijdtrio speel je volgens de regels van memory.
Waarschijnlijk kun je zelf ook nog tal van spellen bedenken om te oefenen met klokkijken: deel ze vooral in de reacties, dan heeft iedere lezer er iets aan.