Thematisch werken met ouders
Door Menno: Elke kleuterleerkracht werkt binnen thema’s. Hoe ziet dit er in mijn groep uit? Wat vind ik belangrijk? In mijn groep zitten nu 30 kinderen. Bij elk thema kijk ik of ik gebruik kan maken van de expertise van ouders Hoe mooi is het om ouders te betrekken bij het onderwijs? Ik vertel je hoe ik dit aanpak in mijn blog Thematisch werken met ouders.
Thematisch werken. Hoe gaat dat in mijn groep?
Als kleutermeester heb ik ervaren dat het thematisch werken erg belangrijk is. De kinderen kunnen activiteiten plaatsen in de context, leren nieuwe kennis en woorden binnen een thema en stellen diepgaande vragen over allerlei onderwerpen binnen het thema. In mijn groep 1-2 gebruik ik de methode Da Vinci. Naast doelen van wereldoriëntatie bevat deze methode ook doelen van rekenen, taal, muziek en bewegen. De leerdoelen van deze methode die horen bij groep 1-2 sluiten aan bij de leerdoelen van groep 3-4 volgens Tule (TuleSLO, 2020). De methode is verdeeld in vier hoofdthema’s: de seizoenen. Elk thema is weer onderverdeeld in ongeveer acht themalessen. De methode adviseert om één week per subthema bezig te zijn. Ik zie de methode als hulpmiddel en kies er voor om sommige subthema’s langer te behandelen. Op dit moment werk ik binnen het thema winter. De thematafel is gevuld met allerlei materialen, foto’s en activiteiten binnen het seizoen winter. Het subthema wat ik bijvoorbeeld nu voor vier weken behandel is ‘ziek zijn’. De huishoek is omgetoverd tot een ziekenhuis, apps op de iPad gaan over het ziekenhuis, knutselactiviteiten gaan over het menselijk lichaam en de reken- en taalactiviteiten worden hierop aangesloten. Laatst heeft mijn stagiaire een woordenschatles gegeven over röntgenfoto’s. In het vervolg hebben we ons verdiept in hoe dit precies gaat en hoe je kan zien dat iets gebroken is. Ook de gesprekken in de kring gaan over bijvoorbeeld dokter spelen, het menselijk lichaam, organen en het verteringsstelsel. Is het aanbod dan niet te moeilijk voor kleuters? Ik vind van niet. Juist door het aanbod moeilijker te maken, daag ik kinderen uit, stimuleer ik de nieuwsgierigheid en stellen de kinderen vragen.
Inzet van ouders
In het basisonderwijs hebben we te maken met grote klassen. We hebben dan dus ook te maken met veel ouders. Veel ouders hebben een hobby of een beroep waar ik als leerkracht gebruik van kan maken bij een thema. Nu nog de wil en de tijd om hier iets mee te doen. Ik adviseer aan elke leerkracht om gebruik te maken van je ouders, want het is zo waardevol! Bij elk thema kijk ik of ik gebruik kan maken van het enthousiasme en de expertise van de ouders in mijn groep. Door een bericht te plaatsen met de vraag om een ‘gastles’ te verzorgen of omdat ik toevallig weet welke ouder mij kan helpen binnen een thema, ga ik aan de slag met een planning. Zo heb ik binnen het thema ‘ziek zijn’ een huisarts en een verpleegkundige (op de hartafdeling) in mijn groep gehad. Naast het inspirerende verhaal wat zij vertellen, nemen ze ook materialen mee waar ik anders nooit aan kan komen. Zo kan ik de klas weer verder inrichten binnen het thema en kan ik de leerdoelen ook echt koppelen aan een context. En laat die context nou net gevuld worden met echte ervaringen, woorden en kennis. Een echte win-winsituatie. Als leerkracht laat je de inhoud over aan een expert, de ouder is enthousiast en betrokken bij het onderwijs én die dag is de dochter/zoon van de ouder die komt ook helemaal vrolijk en trots. Beter kan toch niet?