Veel scholen doen aan projectmatig of thematisch werken. Lisette maakt voor jullie een wel heel bijzonder en uitdagend project: Ontwerp je eigen foodtruckfestival. Je kunt meerdere lessen/uren an dit project besteden, en er wordt een mooi beroep gedaan op het creatief denken en de executieve functies van de leerlingen. Succes gegarandeerd!

Foodtruckfestival

thematisch werken

Foodtruckfestival

Door Lisette: Foodtruckfestivals, wie kent ze niet?! De gezelligheid, de sfeer, de verschillende lekkere hapjes en drankjes.


Hoe leuk en leerzaam is het om met je groep thematisch te werken en een eigen foodtruckfestival te maken. Een creatieve opdracht, waarbij buiten de bestaande kaders gedacht moet worden. Creatief denken in de breedste zin van het woord. Ook de executieve functies zoals organiseren,  timemanagement en plannen zijn belangrijke vaardigheden, die ingezet moeten worden. Kortom: Wie durft de uitdaging aan?!

De opdracht is verdeeld in vier onderdelen. Naast fase 1 en 2, die in kleinere groepjes plaatsvinden, is er een fase 3 waarin met de gehele groep overleggen van groot belang is. De opdracht wordt afgesloten met een presentatie.

Een mooi moment om feedback te geven en te krijgen op het gehele proces van het foodtruckfestival en de groei in de verschillende vaardigheden van de leerlingen. Hieronder een inleiding waarin je kunt zien wat de opzet van het thema inhoudt. Deze informatie staat ook in de PDF.

SpeelgoedSpeelgoed

De activiteit inleiden

De leerlingen denken na over festivals waar ze al eerder zijn geweest. Gesprek in tweetallen, verwerken in mindmap en daarna klassikaal bespreken. Wie is er wel eens op een foodtruck-festival geweest? Wat is daar wel en niet leuk? Waarom gaan mensen naar een festival? Wat denken ze daar te vinden? Voor wie is zo’n festival bedoeld? Waarom worden festivals georganiseerd? Etc. Maak gebruik van hogere orde denkvragen om echt de diepte in te gaan. Denk bijvoorbeeld aan: de saamhorigheid, het eten, de sfeer, de netheid/hygiëne, de inrichting, de vriendelijkheid, de diversiteit, de reclame die voor het festival gemaakt wordt, speciale aanbiedingen, ….

Leg duidelijk aan de leerlingen uit dat ze hun foodtruck zodanig moeten ontwerpen dat het alle kansen heeft om een succesvol foodtruck en festival te worden. Stimuleer de leerlingen om al hun werk te verzamelen en het te benaderen alsof het een zakenplan is, dat beoordeeld moet worden als het af is. Naast een plan moet de foodtruck van bijvoorbeeld een schoenendoos gemaakt worden.

Alle foodtrucks komen uiteindelijk op eenzelfde festival te staan. Hoe wordt dit terrein ingericht? Op welke manier wordt het aan de mensen/omgeving bekend gemaakt dat het festival eraan komt? Hoe wordt er reclame gemaakt? Op welke manier wordt er betaald? In welk thema vindt het festival plaats? Deze fase (3) wordt met de gehele groep besproken en daarbinnen worden de taken verdeeld die bij deze fase horen.

De opdrachten zijn voor de leerlingen handig uitgewerkt op 1 A4. Deze vind je in onderstaande download. Wanneer je met deze opdracht aan de slag gaat of bent gegaan, dan vinden we het leuk wanneer je ons tagt op de socials! Veel plezier met dit uitdagende project!

Thema Foodtruckfestival ontwerpen

1 reactie

  1. Jens op 21 januari 2020 om 12:08

    Leuk idee! Ik zie een mooie kans om hier mee aan de slag te gaan in mijn groep 7!

Laat een reactie achter