Verhaal bij een foto schrijven

Schrijf een verhaal bij een foto – download

Door Kim: Hoe vaak laat jij je leerlingen een verhaal schrijven? In deze blogpost vind je een mooi idee voor het schrijven van een verhaal bij een foto. Inclusief een grote hoeveelheid afbeeldingen die je direct kunt gebruiken!

Doelen

Het schrijven van een samenhangende verhalende tekst met een opbouw:

  • Het bedenken van een verhaal passend bij een foto;
  • Het bedenken van een hoofdpersoon met een plan of probleem;
  • Het schrijven van een verhaal met een inleiding, kern en slot;
  • Het toepassen van regels voor spelling, grammatica en interpunctie bij het schrijven van een verhaal.

Het gebruiksklaar maken van het materiaal:

Om het materiaal gebruiksklaar te maken, moeten het uitgeprinte opdrachtkaartje en foto’s op maat geknipt of gesneden worden. De foto’s kunnen in bijvoorbeeld een fotomapje gestopt worden waarna ze gelijk kunnen worden gebruikt.

Benodigdheden

  • Geprinte foto’s en opdrachtkaart;
  • Eventueel een fotomapje;
  • Verhalenschrift of los papier;
  • Pen of potlood.

Werkwijze en differentiatie

verhaal bij een foto
Stappenplan verhaal schrijven

In principe kan een kind zelfstandig aan de slag met het materiaal aan de hand van het opdrachtkaartje met daarop een stappenplan. Er kan voor gekozen worden het kind zelf een foto te laten kiezen of juist een foto aan te bieden. De differentiatie bij dit materiaal kan daarnaast gevonden worden in bijvoorbeeld de eisen die worden gesteld aan de complexiteit en de lengte van het verhaal.

Stappenplan verhaal schrijven

Onderstaand stappenplan vind je ook bij de download. Je kunt het aanpassen aan het niveau van de leerlingen.

1.Kies een foto en bedenk daar een verhaal bij. Denk na over: •De hoofdpersonen. •Plaats en tijd. •Plan of ‘probleem’.
2.Schrijf een kladversie van het verhaal. Houd rekening met: •Titel: passend bij het verhaal. •Inleiding: introduceren hoofdpersonen en plan of ‘probleem’. •Kern: het verhaal zelf. •Slot: de afloop van het verhaal.
3.Schrijf een nette versie van het verhaal. Let op: •Een leesbaar handschrift. •Hoofdletters. •Leestekens. •Spelling en grammatica.
4.    Versier je verhaal met een tekening en laat het lezen door iemand anders.

Leerlingen uit groep 3 en 4 kun je hulpwoorden meegeven. Denk daarbij aan eerst, toen, daarna etcetera.
Je vindt de download onderaan deze blogpost. Veel plezier ermee!

Laat een reactie achter