De taalronde – stellen in de middenbouw
Door Esmee: Stellen in de middenbouw vind ik een van de lastigste dingen om vorm te geven als leerkracht. Je ziet aan leerlingen dat ze veel verhalen te vertellen hebben, maar het opschrijven is toch lastig. Via een collega kreeg ik de tip om een taalronde te doen. Deze manier van verhalen vertellen helpt kinderen stapsgewijs hun verhaal van hun hoofd, op papier te krijgen. Doordat kinderen met elkaar in gesprek gaan over een onderwerp, vertellen ze hun verhaal al. Daarna is het alleen nog een kwestie van opschrijven!
Hoe geef je de taalronde vorm in de praktijk (Norden, 2018)?
Stap 1: Kringgesprek. Kinderen nemen plaats in de kring. De leerkracht biedt het onderwerp aan, door bijvoorbeeld, een eigen verhaal of gedicht. Kinderen kunnen daarna klassikaal kort vertellen over waar zij aan denken bij het onderwerp.
Stap 2: Mindmap. De leerlingen krijgen de tijd om een mind-map te maken over het onderwerp. Waar denken zij aan? Wat kunnen ze vertellen?
Stap 4: TweeGesprek op Tijd. In tweetallen delen de leerlingen met elkaar wat zij hebben opgeschreven. Moedig hierbij de kinderen al aan om in de verhalende vorm te vertellen en niet het lijstje op te sommen.
Stap 5: Schrijven. De leerlingen gaan nu alleen aan het werk. Ze krijgen tijd om hun verhaal te schrijven: Wat heb je verteld in het TweeGesprek op Tijd?
Stap 6: Illustratie. Na het schrijven van de tekst, kan het verhaal nog uitgebreid worden met een illustratie.
Stap 7: Voorlezen. Hoe de verhalen voor worden gelezen, is aan iedere leerkracht zelf om te beslissen natuurlijk! Uit ervaring weet ik dat klassikaal ieder verhaal voorlezen niet handig is voor de middenbouw. Daarom kies ik er zelf voor om kinderen in groepjes van vier hun verhaal voor te lezen. Na afloop stop ik de verhalen in een map en komt het boek in de boekenkast!
Tips voor stellen in de middenbouw met de taalronde
Tip 1: voordat je dit met de klas gaat doen, is modelen van belang. Zo zien de kinderen hoe de werkvorm in zijn werk gaat!
Tip 2: Bij deze opdracht kan gedifferentieerd worden in de stap van het schrijven. Als leerkracht kun je de keuze maken om kinderen een verhaal te laten schrijven. Voor jongere kinderen is het ook een optie om tekeningen te maken bij het verhaal en deze van een zin of woorden te voorzien.
Tip 3: Vakantie, weekend, lente en jonge dieren kunnen thema’s zijn voor de taalronde.
Tip 4: Wil je meer lezen en leren over stellen op school, lees dan het boek van Suzanne van Norden; Iedereen kan schrijven!