Faalangst
In een van mijn columns voor Prima Onderwijs nam ik angst onder de loep. De cijfers liegen er niet om: 4 tot 8 procent van de kinderen in de basisschoolleeftijd kampen met een bepaalde vorm van angst. Hoe ouder het kind/de mens, hoe hoger dit percentage wordt. Hiermee is het dus een zekerheid dat je in je werksituatie te maken hebt, of zult krijgen met iemand met een angststoornis. Een bekende hiervan is faalangst.
Wat is faalangst
faal·angst(de; m)
1: vrees om tekort te schieten
Nu herken je dat gevoel zelf waarschijnlijk ook wel. Vrijwel iedereen heeft wel eens het gevoel tekort te schieten, iets niet te kunnen, niet goed genoeg te zijn. Kun je je dat gevoel voor de geest halen? Voelt niet heel prettig he? Kinderen met faalangst ervaren dit gevoel vaak, heel vaak. Stel je voor dat je iedere keer dat je een activiteit op school moet ondernemen, dit gevoel krijgt. Daar wordt je onzeker van, dan voel je je onprettig, en 9 van de 10 keer ga je je dan anders gedragen. Gewoon, als afleiding.
Dat gedrag kan zowel teruggetrokken zijn, als luid en uitbundig. Laat je dus niet in het ootje nemen door het kind dat altijd zo aanwezig lijkt te zijn, ook dat kan een manier zijn om onzekerheid te verbloemen.
Oeps, ik liet de citroentaart vallen
Clavis bracht onlangs het boek “Oeps, ik liet de citroentaart vallen” uit. Het is het nieuwste boek in hun pleisterserie. Het verhaal gaat over Lucia en haar vriendje Emilio. Ze zwemmen samen, spelen samen, en gaan uiteindelijk ook samen naar school. Emilio krijgt Lucia altijd aan het lachen. Totdat, na een paar weken op school, de oma van Lucia het opvalt dat de ogen van Lucia niet meer twinkelen, en dat zelfs Emilio haar niet meer aan het lachen krijgt. Lucia neemt Nonna in vertrouwen, en vertelt dat ze vindt dat ze zoveel fout doet op school: “Het lijkt wel of mijn handen niet willen doen wat mijn hoofd bedenkt”. Nonna gaat mee naar school, en samen met de juf wordt er een plan van aanpak gemaakt. Maar zoals met zoveel plannen: op papier zijn ze leuk, maar in de praktijk werken ze niet altijd even goed.
De vader van Lucia heeft een restaurant. En op een avond mogen Lucia en Emilio helpen in de keuken. Wanneer de vader van Lucia vraag of ze het citroentaartje even aan wil geven, laat ze het dessertje met bord en al op de grond vallen. Gelukkig is het bord nog heel, maar het toetje ziet er natuurlijk niet meer uit! Wat zou de recensent ervan vinden waar dit taartje eigenlijk voor is?!
Gelukkig loopt dit verhaal goed af. Zeer goed zelfs. En hiermee wordt het woord “citroentaart” een sleutelwoord voor Lucia. Iedere keer dat ze denkt dat iets niet goed gaat, denkt ze aan de citroentaart, en aan de prachtige recensie die het gevallen toetje heeft opgeleverd.
De pleisterserie
De boeken uit de Pleisterserie kenmerken zich door een aantal punten:
- ze zetten een bepaalde stoornis of probleem centraal
- ze bestaan uit een verhaal (prentenboek) gevolgd door een versje of gedicht;
- er staat (voor de volwassenen en zeker ook voor oudere kinderen) een interview in met iemand die vanuit zijn werk veel weet over het onderwerp;
- je leest tips in voor ouders, leerkrachten, begeleiders,
- er staan activiteiten, of aanzetjes tot gesprekken in;
- je vindt er verwijzingen naar websites waar je meer onderbouwde informatie over het onderwerp kunt vinden.
Recensie
Persoonlijk vind ik de Pleisterserie een van de betere series over stoornissen, aandoeningen en maatschappelijke situaties die er zijn. Door de brede opbouw, zijn de boeken ook breed in te zetten. Waar de achtergrondinformatie gedegen is, is het verhaal toegankelijk. Faalangst, in dit geval, is een onderwerp dat ons allemaal aangaat. Het is voor leerkrachten fijn alle informatie bij elkaar in 1 boek te hebben: zowel voor jezelf, als voor de ouders en de kinderen. Leuk weetje over dit boek: het is gebaseerd op een waar verhaal (qua citroentaartje)!
Een andere titel die we besproken hebben is Lampionnen voor Finn, over autisme.