Door Femke: De twee weken na de kerstvakantie worden ook wel de Zilveren Weken genoemd. De leerkracht en kinderen komen voor het eerst in het nieuwe kalenderjaar weer bij elkaar als groep. Tijd om bij te kletsen en om de groepsdynamiek weer opnieuw te bekijken. Hier volgen drie werkvormen om te gebruiken. Je kunt ze ook downloaden en lamineren.

De werkvorm “Ga staan als …”

De leerkracht begint steeds een zin met: “Ga staan als …”
Alle leerlingen op wie dit van toepassing is gaan staan.
Daarna gaat iedereen weer zitten en wacht op de nieuwe zin.
Natuurlijk kun je steeds even stil staat bij de zinnen.


Ga staan als …

  • … je ouder dan 11 jaar bent.
  • … je al weet naar welke middelbare school je wil.
  • … je al weet wat je wilt worden.
  • … je verantwoordelijk bent voor een taakje thuis.
  • … je over een onderwerp meer weet dan de leerkracht.
  • … je vindt dat je goed kunt samenwerken.
  • … je van carnaval houdt.
  • … je je voor jezelf duidelijke werkpunten heb.
  • … je familie in het buitenland hebt.

Natuurlijk kijk je als leerkracht welke zinnen goed en minder goed kunnen vallen in de groep.
Variatie: Laat kinderen ook eens een zin bedenken 🙂

De werkvorm Zoek De Valse

De leerling raden welke stelling onjuist is en welke twee stellingen juist zijn.
DrankDrank
De stappen
1. Alle leerlingen schrijven drie stellingen op: 2 zijn waar en 1 is niet waar.
2. De leerkracht geeft een startteken.
3. Alle leerlingen lopen door de klas en zoeken een maatje.
Leerlingen die geen maatje hebben, steken hun hand op.
4. Leerling A vertelt zijn/haar stellingen aan leerling B.
5. Leerling B probeert te ontdekken welke stelling niet waar is.
6. Leerling A en B wisselen van rol.
7. Hierna zoeken de leerlingen een nieuw maatje.

Tips:
* Laat leerlingen een “score” bijhouden op een blaadje of in hun taalschrift.
Hoeveel klasgenoten hadden het goed?
Hoe meer klasgenoten het fout geraden hebben, hoe moeilijker de stellingen waren.

De werkvorm Zoek Iemand Die

De leerlingen zoeken per opdracht een nieuw maatje en maken opdrachten van een blad.

De stappen.
1. Alle leerlingen lopen door de klas en zoeken een maatje.
Leerlingen die geen maatje hebben, steken hun hand op.
2. Leerling A stelt een vraag.
3. Leerling B antwoordt.
4. Leerling A schrijft het antwoord op het werkblad.
5. Leerling B controleert en tekent af.
6. Leerling A en B wisselen van rol.
7. Hierna zoeken de leerlingen een nieuw maatje.

Tips:
* Hiervoor hebben de leerlingen een werkblad en een pen nodig.

Ben je blij met onze website/downloads: bestel dan eens via onze partnerlink bij Bol. Kost jou niks extra’s en wij ontvangen een kleine commissie!

Mooi en gezondMooi en gezond

Het werkblad vind je hier: Zoek iemand die bijlage.

Ook hebben we de drie werkvormen voor de zilveren weken voor je op een kaart gezet: printen, lamineren, jarenlang plezier!

 

 

 

Laat een reactie achter