Drie werkvormen voor in de Zilveren Weken
Door Femke: De twee weken na de kerstvakantie worden ook wel de Zilveren Weken genoemd. De leerkracht en kinderen komen voor het eerst in het nieuwe kalenderjaar weer bij elkaar als groep. Tijd om bij te kletsen en om de groepsdynamiek weer opnieuw te bekijken. Hier volgen drie werkvormen om te gebruiken. Je kunt ze ook downloaden en lamineren. Wil je echt actief aan de slag met groepsvorming, kijk dan ook eens naar de online training Groepsvorming het jaar rond, welke door juffrouw Femke en Onderwijswereld is samengesteld. Je vindt de download boven onze Pinterest-link.
De werkvorm “Ga staan als …”
De leerkracht begint steeds een zin met: “Ga staan als …”
Alle leerlingen op wie dit van toepassing is gaan staan.
Daarna gaat iedereen weer zitten en wacht op de nieuwe zin.
Natuurlijk kun je steeds even stil staat bij de zinnen.
Ga staan als …
- … je ouder dan 11 jaar bent.
- … je al weet naar welke middelbare school je wil.
- … je al weet wat je wilt worden.
- … je verantwoordelijk bent voor een taakje thuis.
- … je over een onderwerp meer weet dan de leerkracht.
- … je vindt dat je goed kunt samenwerken.
- … je van carnaval houdt.
- … je je voor jezelf duidelijke werkpunten heb.
- … je familie in het buitenland hebt.
Natuurlijk kijk je als leerkracht welke zinnen goed en minder goed kunnen vallen in de groep.
Variatie: Laat kinderen ook eens een zin bedenken ?
De werkvorm Zoek De Valse
De leerling raden welke stelling onjuist is en welke twee stellingen juist zijn.
De stappen
1. Alle leerlingen schrijven drie stellingen op: 2 zijn waar en 1 is niet waar.
2. De leerkracht geeft een startteken.
3. Alle leerlingen lopen door de klas en zoeken een maatje. Voor de online periode gebruik je maatjesmaker, of laat je de lln om de beurt Leerlingen die geen maatje hebben, steken hun hand op.
1. Alle leerlingen schrijven drie stellingen op: 2 zijn waar en 1 is niet waar.
2. De leerkracht geeft een startteken.
3. Alle leerlingen lopen door de klas en zoeken een maatje.
Leerlingen die geen maatje hebben, steken hun hand op.
4. Leerling A vertelt zijn/haar stellingen aan leerling B.
5. Leerling B probeert te ontdekken welke stelling niet waar is.
6. Leerling A en B wisselen van rol.
7. Hierna zoeken de leerlingen een nieuw maatje.
Zoek iemand die
De leerlingen zoeken per opdracht een nieuw maatje en maken opdrachten van een blad. Deze opdacht bewaar je tot de offline periode.
De stappen.
1. Alle leerlingen lopen door de klas en zoeken een maatje.
Leerlingen die geen maatje hebben, steken hun hand op.
2. Leerling A stelt een vraag.
3. Leerling B antwoordt.
4. Leerling A schrijft het antwoord op het werkblad.
5. Leerling B controleert en tekent af.
6. Leerling A en B wisselen van rol.
7. Hierna zoeken de leerlingen een nieuw maatje.
Tips:
* Hiervoor hebben de leerlingen het werkblad en een pen nodig
Tips:
* Hiervoor hebben de leerlingen een werkblad en een pen nodig.
Ben je blij met onze website/downloads: bestel dan eens via onze partnerlink bij Bol. Kost jou niks extra’s en wij ontvangen een kleine commissie!
Groepsvorming het jaar rond – maak van je klas een positieve groep
Verlang je naar een groep waarbij kinderen elkaar in hun waarde laten, respecteren, zelf problemen op kunnen lossen en bovenal zichzelf mogen en kunnen zijn? In deze online training nemen wij je een schooljaar lang aan de digitale hand mee om van jouw klas ieder jaar opnieuw een positieve groep te maken. Jet tweede jaar hou je toegang tot alle materialen en filmpjes, om ook je volgende groep weer goed te kunnen begeleiden. Al met al heb je dus 2 jaar lang plezier van je training!
Het werkblad vind je hier: Zoek iemand die bijlage.
Ook hebben we de drie werkvormen voor de zilveren weken voor je op een kaart gezet: printen, lamineren, jarenlang plezier!