Schrijfonderwijs vormgeven: het vervolg

Vervolg op Marije haar eerste blog over schrijfonderwijs vormgeven

In mijn vorige blog heb ik beschreven hoe wij het schrijfonderwijs vormgeven in mijn groep 4. Hierin lag de focus bij het zelfsprekend maken van schrijven. Je hebt schrijven overal voor nodig. Dit kan functioneel zijn, maar ook voor het plezier bij het schrijven van je eigen fantasieverhaal. Vandaag deel ik hoe het thema verder is vormgegeven en pak ik ook een stukje verhalen vertellen mee.

Functionaliteit van schrijven

In de opdracht over het maken van je eigen eiland (zie vorige blogpost) lag de nadruk op spel. Spel was hierin het middel om op een verhaal te komen. Op verhaal komen is misschien wel de belangrijkste stap in het schrijfproces. Je moet weten waar je over kan en wil schrijven. In deze opdracht was het vooral de bedoeling om tot een eigen verhaal te komen en daar plezier aan te beleven. De kinderen ontdekken dat alles kan en mag. Alles wat je zelf verzint mag je spelen en opschrijven. Je bent eigen baas over je schrijfproces.

Samen met mijn collega van groep 5/6/7 hadden we het thema ‘verhalenschrijvers en vertellers’. Het schrijven stond voorop, maar we wilden ook aandacht besteden aan verhalen vertellen. Dit wilden we doen door een link te maken naar feesten. We zaten in de periode van Sinterklaas en Kerst. Daar zijn natuurlijk genoeg mogelijkheden om te schrijven en te vertellen.

Om wat diepgang te creëren en het breder te trekken richting de zaakvakken, kozen we ervoor om iets met wereldfeesten te doen. Hierin zou de functie van schrijven veranderen. Je schrijft niet meer zomaar een verhaal dat je zelf bedenkt, maar je gebruikt de informatie die je hebt gevonden en schrijft feiten op.

Schrijven en wereldfeesten

De klas werd verdeeld in tweetallen en ieder tweetal kreeg een eigen feest. Sommige feesten kwamen voort vanuit een bepaald geloof, anderen meer uit traditie. We hadden onder andere: Suikerfeest, Sinterklaas, Holifeest, Sint-Maarten, Lentefeest en Kerstmis.

Alle tweetallen kregen boekjes waarin informatie te vinden was, maar ook laptops waarop ze naar informatie konden zoeken. Het zal je verbazen hoeveel informatie kinderen in groep 4 al zelfstandig kunnen vinden op een laptop. Alle gevonden informatie moesten ze opschrijven aan de hand van de volgende vijf elementen: wie, wat, waar, wanneer, hoe.

Deze vijf hebben ze geleerd om te gebruiken bij het schrijven van een tekst. Nu leerden ze deze ook toe te passen bij het opschrijven van informatie. Bij de vijf woorden hoorden de volgende vragen:

  • Wie vieren het feest?
  • Wat wordt er met het feest gevierd?
  • Waar wordt het feest gevierd?
  • Wanneer wordt het feest gevierd?
  • Hoe wordt het feest gevierd?

De informatie werd uiteindelijk georganiseerd opgeschreven op een muurkrant. Zo konden alle klasgenoten ook de informatie bekijken. Hieronder staan een aantal voorbeelden.

schrijfonderwijs vormgeven
schrijfonderwijs vormgeven

Het verwerken van de informatie

Nadat alle muurkranten waren gemaakt en gepresenteerd aan elkaar, gingen de kinderen aan de slag met een creatieve opdracht richting verhalen vertellen. Iedereen had een schoenendoos meegenomen waarvan ze een verteldoos/kijkdoos gingen maken. De kinderen mochten zelf kiezen welk feest zij wilden, je eigen feest of die van een ander. Het feest moest duidelijk herkenbaar zijn in je verteldoos.

De eerste beginnetjes waren gemaakt toen helaas het Coronavirus weer om de hoek kwam kijken. We hadden ineens minder tijd om de dozen te maken waardoor deze helaas niet af zijn gemaakt. Alle kinderen hebben de doos mee naar huis genomen en konden daar verder knutselen.

Het was de bedoeling dat we de laatste dag voor de vakantie de dozen zouden neerzetten in de klas en dat we elkaars verhalen konden horen. Wat gebeurt er in jouw verteldoos? Wat zie ik allemaal en welk feest wordt er gevierd? Elke doos zal zo zijn eigen verhaal hebben gehad die met elkaar kon worden gedeeld.

schrijfonderwijs vormgeven

Ondanks ik geen foto’s heb van het eindproduct, hoop ik dat je het je toch kan voorstellen en dat ik je heb kunnen inspireren met betrekking tot het schrijfonderwijs vormgeven. Het is mooi om te zien hoe betrokken de kinderen zijn bij het feest dat zij mochten onderzoeken en hoe er begrip ontstaat voor de verschillende feesten. Het was een fijn thema waarin de kinderen zich volop hebben kunnen ontwikkelen wat betreft het schrijfonderwijs.

schrijfonderwijs vormgeven
PIN deze post voor later

Laat een reactie achter