Roll and run; een dobbelspel voor de middenbouw
Dobbelen op donderdag komt deze keer met Roll and run. Roll and run is een makkelijk voor te bereiden dobbelspel voor de middenbouw. Je speelt het lekker buiten op het plein, en bij slecht weer in de gymzaal.
Het spel Roll and run
- Doel: Plussommen over het tiental oefenen
- Nodig: de cijfers 5/5/6/7/8/9 en een dobbelsteen met de cijfers 6/6/7/7/8/9/, getalkaarten met 11/12/13/14/15/16/17/18 op A4 formaat, een krijtje per kind
- Spelregels: gooi beide dobbelstenen, maak de som in je hoofd, ren naar de plek waar jouw uitkomst staat/hangt/ligt. Schrijf daar je som en uitkomst op. Ren terug voor een volgende worp. Speel dit een bepaalde tijd. Hoeveel sommen kun je maken alleen/met je maatje/met de hele klas?
Executieve functies versterken met Roll and run
Dit dobbelspel doet voornamelijk een beroep op het werkgeheugen van de kinderen. Dit komt enerzijds doordat ze de som eerst in hun hoofd maken, zodat ze naar het juiste antwoord kunnen rennen. Anderzijds moeten ze onderweg naar het juiste antwoord de hele som onthouden.
Aanvullend daarop trainen de kinderen ook inhibitie, en metacognitie.