Klokkijken: vier op een rij
Door Esmee: Werkbladen, oefenklokjes en nog meer werkbladen. Klokkijken bestaat vooral uit veel oefenen. Met deze vier op een rij kunnen kinderen samen spelenderwijs aan de slag met klokkijken.
Werkbladen bij klokkijken vier op een rij
De werkbladen zijn gedifferentieerd in vier niveaus: 1) analoog hele uren, 2) analoog hele en halve uren, 3) digitaal hele uren en 4) digitaal hele en halve uren. Op deze manier kan ingespeeld worden op de verschillende niveaus in een klas.
Belangrijk! Doordat de speelwijze voor ieder kind hetzelfde is, kan iedereen op zijn eigen niveau het spel samen spelen.
De speelwijze
De kinderen gaan in kleine groepjes (2 tot 4 spelers) aan de slag. De kinderen gooien om de beurt met een dobbelsteen. Er wordt bijvoorbeeld 3 gegooid. Het kind vertelt hoe laat het is op de eerste klok van de rij onder het symbool 3. Is het antwoord goed? Dan wordt er een fiche op de klok gelegd. Wanneer een van de spelers weer 3 gooit, moet het kind vertellen hoe laat het op de tweede klok is. Wanneer een ander getal gegooid wordt, moet de eerste klok gelezen worden. Wie het eerst vier fiches op een rij heeft liggen, heeft gewonnen!
Wat je nodig hebt
- Een werkblad per kind (even lamineren voor duurzaam gebruik);
- een dobbelsteen;
- fiches of een whiteboard marker wanneer je geen fiches hebt.
Leuke werkvorm! Bestaat deze activiteit ook op het niveau 1) analoog kwartieren 2) digitaal kwartieren 3), analoog 10 minuten over en voor 4)digitaal 10 minuten over en voor 5) analoog 5 minuten over en voor 6)digitaal 5 minuten over en voor.
Wellicht in de toekomst!