spelenderwijs leren met QR-codes

Door Angela: In deze tijd komen de 21e eeuwse vaardigheden steeds meer in beeld. De meeste verwerking gebeurt op veel scholen al op een device. Op mijn school heb ik niet altijd de beschikking over een device voor elke leerling. Om zoveel mogelijk gevarieerd onderwijs te geven maak ik sinds kort ook gebruik van QR-code in de rekenles. Wat zijn QR-codes nou eigenlijk en hoe pas ik deze toe, leg ik uit in deze blog.

Wat zijn QR-codes?

QR-codes

QR-codes (Quick Respons-code) kun je vergelijken met streepjescodes in de winkel, ze bevatten informatie. Ze worden in de winkel gelezen met een scanner en zo kun je dat ook via je telefoon doen. De QR-codes kun je zelf ook maken, hierover later meer, maar je kunt er allerlei zaken onder hangen. Denk bijvoorbeeld aan foto’s, teksten, links naar websites of filmpjes, routes op google maps enzovoort.


Hoe begin je?

Via onze prachtige community ‘Bovenbouwwereld’ kwam ik een bestand tegen met QR codes, rekenen voor groep 7/8 gemaakt door Toine van Broekhoven. Deze heb ik eerst uitgeprobeerd met mijn groep. Ze mochten zelf hun telefoon meenemen, hierop heb ik de app ‘QR Code Reader’ gedownload. In de Appstore of Playstore zijn vast meer soorten te vinden, maar deze werkt voor mij. Tegenwoordig lukt dit trouwens vaak ook al met de gewone camera van een telefoon. De codes heb ik uitgeknipt en in een mapje op een gekleurd papier, genummerd, door de hele school gehangen of neergelegd, zo wisten de kinderen precies wat ze moesten zoeken. In het bestand zaten 10 opgaven en een antwoordblad. Je vindt het bestand onderaan dit blogbericht.

QR-codes door de school heen

Mijn kinderen gingen op pad met hun telefoon, het antwoordblad, hun pen en een wisbordje met stift. Ik heb er voor gekozen om het eerst uit te proberen tijdens verlengde leertijd van rekenen. Ze hadden dus een half uur de tijd. Tijdens dit half uur is er geen één leerling bij mij geweest met vragen of gemopper van een ergernis aan een andere leerling. Mijn lokaal is boven, dus toen ik beneden kwam was de reactie van mijn collega: ‘Wat ben je ze toch aan het laten doen, ze zuchten en steunen, maar zijn zo actief bezig met rekenen.’ De reacties vanuit de kinderen waren super enthousiast, een nieuwe bewegend leren werkvorm voor mijn groep was geboren. Na een half uur waren ze nog niet klaar, dus de week erop gingen we verder met dezelfde tocht.

In deze QR code tocht zaten afwisselende sommen, waarbij ze goed moesten lezen en meerdere opdrachten moesten uitvoeren om tot het goede antwoord te komen. Iets wat voor mijn groep met hun NT2 achtergrond extra moeilijk is.

Ik heb nu deze tocht gedaan, maar op internet zijn er nog veel meer te vinden en ook voor allerlei andere vakken. Neem ook eens een kijkje op de oefen website van de Jan Ligthartscholen. Op de pagina in de link staan nog een aantal QR tochten voor groep 8.

Zelf QR codes maken

Er zijn heel veel site te vinden waarop je zelf QR codes kunt maken. Als je zoekt via google kom je meerdere tegen zowel betaalde als gratis sites. De website van Martijn de Winter kun je hier heel handig voor gebruiken. Wat ook een heel handige manier is, is via Google Drive. Google Drive heeft ook apps waarmee je dus zo ook allerlei media kunt omzetten in een QR-code.  

Wat kun je er nog meer mee

QR codes zijn toepasbaar in elke groep, want ook kleuters kunnen met een iPad een code scannen. En ook voor communicatie met ouders zou je ze kunnen gebruiken. Het is dus zowel op school als in de thuissituatie toepasbaar. Ik noem een paar voorbeelden:

  • Antwoordbladen voor bijvoorbeeld huiswerk;
  • Een link naar een filmpje met een spel uitleg, een uitleg van een knutselactiviteit of juist de uitleg van het huiswerk;
  • Liedjes om thuis te oefenen;
  • Of  een link naar een digitaal prentenboek.

Laat een reactie achter