Van werkdruk naar werkplezier in het onderwijs
Margreet recenseert: Van werkdruk naar werkplezier in het onderwijs
Door Margreet: Vanuit Onderwijswereld-PO krijg ik af en toe de vraag of ik een boek wil recenseren. Deze keer is het het boek van Angela Kouwenhoven en Annemieke Schoemaker. De eerste druk kwam in 2013 uit en de 5de, geactualiseerde druk, in 2018. Ik vind het lezen van boeken altijd leuk om te doen, of het nu privé of voor mijn werk is, ben altijd al een lezer geweest en word blij van woorden.
Leesdruk als werkdruk
Nu had ik het boek al eventjes in huis, maar lag het vanwege andere drukte op mijn bureau te wachten om gelezen te worden. Vanuit Onderwijswereld-PO kwam al de vraag hoe het met mijn recensie zat en ineens bemerkte ik dat ik druk voelde om het boek te gaan lezen, terwijl het lezen ervan mijn plezier oplevert. Nou, een mooiere start voor het lezen een boek als dit, is er niet!
Meer, meer, meer
Van werkdruk naar werkplezier lijkt een lastige opgave te zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Dit boek geeft je handvatten om je eigen evenwicht hierin te vinden. Bij de meeste mensen is het gevoel van werkdruk aanwezig zonder dat het werkplezier aantast, maar zodra het plezier begint af te nemen en het gevoel van druk de overhand neemt is het tijd om actie te ondernemen.
Het begint bij je beleving van het werk en wat er bij komt. In het onderwijs is er de afgelopen jaren van alles bij gekomen, terwijl er eigenlijk niets af is gegaan. Daarnaast gebeurt het werk in het onderwijs in periodes van 8 tot 9 weken waarna een vakantie volgt. En in deze weken zijn ook nog een aantal pieken, je kunt dan denken aan oudergesprekken, rapporten, de toetsen van het LOVS.
Je moet er wat aan doen!
Wat voor de één druk oplevert lijkt bij een ander helemaal geen druk op te leveren. Ook dat is een onderdeel waarom mensen die druk ervaren dit liever niet zeggen. Dit boek is een boek dat eigenlijk in elke schoolbibliotheek voor het team moet staan. Het staat boordevol praktische tips en praktijkverhalen, waarbij er één leidende gedachte is: Als jij last hebt van werkdruk, moet je er wat aan gaan doen!
Als we over onze leerlingen praten, denken we in differentiatie. De één werkt snel, de ander tekent prachtig, weer een ander heeft meer ondersteuning nodig. Maar als het over onszelf in het team gaat, denken we niet meer in verschillen, maar lijkt het alsof iedereen hetzelfde moet doen en kunnen.
Hierbij is het ook van belang om goed te kijken naar wat je plezier oplevert en wat juist zorgt voor het weglekken van energie. Een simpele oplossing zou natuurlijk zijn om de energielekkers niet meer te doen, maar dat gaat helaas vaak niet op! Dus ga op zoek naar de reden van het weglekken van de energie en de oplossing hiervoor. Realiseer je trouwens ook dat niet altijd alle druk weggenomen kan worden, maar dat je zelf deze druk wel kunt reguleren door een aantal zaken anders aan te pakken.
Aanbeveling
Tot slot beveel ik dit boek eigenlijk aan iedereen in het onderwijs aan, als het niet is voor jezelf, dan geeft het je een inkijkje in de beleving van anderen. En dit inkijkje geeft begrip en laat weer zien dat we allemaal anders zijn en wat anders nodig hebben om blij van ons werk te worden en te blijven.
Het boek is geschreven door Angela Kouwenhoven en Annemieke Schoemaker, en uitgegeven door Uitgeverij Pica.