Becky Breinstein – De gifbeker van socrates

Door Stephanie: ‘Becky Breinstein is een fascinerend boek om met leerlingen op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met filosofie.’

Over het boek

Meer lezen en bestellen

Becky Breinstein – De gifbeker van Socrates is het eerste jeugdboek van Marc van Dijk, echter het tweede boek gebaseerd op filosofie. Naast schrijver is Marc journalist en kunstenaar. In samenwerking met Sander ter Steege (illustrator) is dit filosofische boek ontstaan.

Becky Breinstein is een meisje van een jaar of 10. Zij woont in Domstad met haar vader en gaat naar school op de Domschool. Domstad is bezeten van de tosti-fabriek, deze fabriek verzorgt de banen in de weide omtrek en staat voor rijkdom en macht. Iedereen is idolaat van de fabriek, zelfs haar schoolhoofd laat zich beïnvloeden door de tosti magnaat waardoor Becky van school gestuurd wordt.

De reden van haar schorsing en haar bijzondere gedrag is te vinden bij de bijzondere blobvis die zij van haar vader heeft gekregen. In haar zoektocht naar gerechtigheid wordt zij vergezeld door de onbaatzuchtige Chuck. Chuck’s familie heeft de enige boerderij in handen die niet behoort tot de tostifabriek.

Wat vond ik van Becky Breinstein

Een fascinerend boek om met leerlingen op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met filosofie. In het boek maakt Becky kennis met Socrates en geeft zij een inkijkje in zijn leven en ideeën. Theorie wordt op een wijze aangehaald dat het begrijpelijk is voor kinderen. Het boek heeft wat weg van ‘een leven van een loser’. De inhoud echter berust op feiten en waarheden over bekende filosofen. Het daagt kinderen uit om na te denken over hun eigen gedachten, waarheden en vrijheden. Het boek leest fijn en goed weg en zet je aan het denken. Door het boek kun je een mooi gesprek aangaan omtrent filosofische vraagstukken. Het spreekt tot de belevingswereld van een kind en de hyperbolen zijn duidelijk (hupsagram – instagram). Het einde voelt wat kort door de bocht, maar geeft wel het ‘geluk’ van Becky weer. 

De personages zijn boeiend beschreven en je voelt mee met de zoektocht en de beren op de weg die zij tegenkomen. Het wordt beschreven vanuit Becky, zij ventileert haar mening waardoor je makkelijk met haar meevoelt. Ook weet zij de gevoelens van anderen goed te verwoorden, waardoor je snel een zwak voor iemand krijgt.

Er worden hyperbolen gebruikt voor de materialen die wij ook gebruiken, zo gaat het in het boek over Hupsagram. Door de naam en de beschrijving wordt snel duidelijk dat het hier om Instagram gaat. De situaties spreken de belevingswereld van de kinderen aan, zij kunnen zich inleven in Becky en haar vriend Chuck.

Suggestie voor gebruik in de klas

Het boek geeft de mogelijkheid om te starten met filosoferen voor kinderen. Ik begin met het tekenen van ‘de blobvis’. Hoe ziet jouw blobvis eruit? Zet hem op papier. Hierna maken we er denk- en spreekwolkjes omheen. In de wolkjes zetten de kinderen vragen die hun blobvis zou stellen. Met de vragen krijg je een inzicht in de gedachten van de kinderen. Daarnaast zijn de blobvissen leuke gespreksonderwerpen voor in de kring. Elke week kun je een blobvis kiezen waarvan er één of meerdere vragen behandeld gaan worden. Er is geen goed of fout, alleen ons eigen idee.

Dit boek is een aanrader voor elke leerkracht die er in geïnteresseerd is om met de klas te gaan filosoferen. Ook voor kinderen die van wegdromen en ontdekken houden is dit een interessant boek om te lezen. Maar wees voorbereid ze komen met vragen, waar jij het antwoord ook niet op weet. Weet jij wat wijsheid is?

Lesbrief

Binnenkort komt er op De Schrijverscentrale een lesbrief bij dit boek uit. Hou dus ook die website goed in de gaten!

Ben je blij met onze website? Via Onderwijswereld-PO.nl kun je bestellen bij Bol. Geeft ons een kleine commissie, terwijl het jou niks extra kost ?

SintSint

Je eigen exemplaar van Becky Breinstein – De beker van Socrates winnen?

We mogen maar liefst 3(!) exemplaren van dit toffe boek weggeven! Laat een reactie achter bij deze post waarin je aangeeft wat je van het idee van filosoferen met kinderen in de klas vindt. Meedoen kan tot en met zaterdag 16 november 2019, 12 uur.

16 reacties

  1. Cindy op 14 november 2019 om 07:42

    Filosoferen in de klas vind ik erg belangrijk voor de ontwikkeling van de kinderen. Ze ontwikkelen daarbij een andere denkwijze en kunnen zich goed inbeelden in een situatie. Ik doe dit nu nog te weinig, omdat ik niet precies weet hoe ik het moet doen. Ik werk in groep 8 en weet zeker dat er genoeg kinderen zijn die dit erg uitdagend zouden vinden.

    • Cindy op 14 november 2019 om 17:37

      Ik heb mijn scriptie geschreven over filosoferen met kinderen, op de pabo. Dat was heel leuk om te doen!
      Helaas is het daarna nogal weggezakt, opgeslokt door alle andere werkzaamheden in en voor de klas.
      Dit boek zou een goede reden zijn om het weer op te pakken en ik weet zeker dat mijn groep 8 ervan gaat genieten!

      • Angelique de Groot op 14 november 2019 om 22:49

        Het lijkt me ontzettend leuk om met filosoferen in m’n groep aan de slag te gaan. Wat ik van dit boek lees, spreekt me erg aan om te gaan gebruiken zodat het niet bij plannen om te gaan filosofen blijft, maar tot een uitvoering ervan komt!

  2. Iris op 14 november 2019 om 08:03

    Superleuk om te behandelen in mijn plusklas. Sluit perfect aan bij de doelen van de dvl: kritisch, analytisch en creatief denken.

    Groetjes Iris
    HB_juf Instagram

    • Annemay op 14 november 2019 om 18:58

      Ik zou heeeeel graag het boek willen winnen voor mijn klas die zo geïnteresseerd is tijdens het voorlezen!! Wij zijn al veel bezig met filosoferen middels de boeken van Stine Jensen en ze kunnen er geen genoeg van krijgen!! Ze leren dat ieder mens verschillend mag en kan denken, ze voelen zich serieus genomen en het stimuleert de sociale- en morele ontwikkeling. Vooral in een digitale wereld waarin soft skills heel belangrijk worden, is dit een geweldige aanvulling. Het zou daarom heel leuk zijn om dit boek aan de slag te gaan!

    • Jasmijn op 14 november 2019 om 22:18

      Graag om mezelf weer te laten verbazen hoe kinderen teksten op kunnen vatten en beargumenteren. Zo mooi!

  3. Miriam op 14 november 2019 om 08:40

    Ik houd er erg van om met de kinderen in gesprek te gaan over wat ze bezig houdt. Ik zet het alleen nog niet zo bewust in in de vorm van filosoferen. Met dit boek zou dat een mooie start kunnen zijn.

  4. Inge op 14 november 2019 om 17:13

    Sinds kort filosofeer ik met 2 groepjes leerlingen. Ik vind het erg leuk en de kinderen ook. Ze komen soms op hele leuke en verrassende dingen en vragen zich dingen af, die je als volwassene niet gauw bedenkt.

  5. Renate Peters op 14 november 2019 om 19:54

    Filosoferen in de klas is voor veel kinderen een onbekend iets. Het antwoord is goed of fout. Samen praten, dingen bedenken, je eigen mening geven, andersom denken, vrij denken, creatief zijn, jezelf zijn. Luisteren naar elkaars ideeën. Een hele mooie manier om kinderen buiten de kaders te leren denken. Een aanvulling in onze dorpsschool.

  6. Heidi op 14 november 2019 om 21:03

    Filosoferen in de klas! Super leuk, inspirerend en verrijkend! School is meer dan lezen, taal en rekenen, ieder kind is meer dan lezen, taal en rekenen. Een mening hebben, leren discussiëren, leren delen; is misschien wel veel belangrijker. Een prikkelend boek kan hier zeker bij helpen om als leerkracht in de groep kinderen laagdrempelig kennis te laten maken met filosofie.

  7. Nicole op 14 november 2019 om 22:06

    Ik merk dat de kinderen, doordat we filosoferen dieper gaan nadenken. Niet neer lukraak iets roepen, maar nadenken, eEr wordt echt naar elkaar geluisterd. Hierdoor ontstaan er mooie gesprekken met verschillende inzichten van de kinderen. Het mooie is dat deze, door de uitleg die bij de mening gegeven wordt, ook geaccepteerd wordt.

  8. Nicole op 14 november 2019 om 22:07

    Ik merk dat de kinderen, doordat we filosoferen dieper gaan nadenken. Niet neer lukraak iets roepen, maar nadenken, Er wordt echt naar elkaar geluisterd. Hierdoor ontstaan er mooie gesprekken met verschillende inzichten van de kinderen. Het mooie is dat deze, door de uitleg die bij de mening gegeven wordt, ook geaccepteerd wordt.

  9. Amber op 15 november 2019 om 08:59

    Ik vind filosoferen in de klas belangrijk en ook heerlijk om te doen omdat je daarbij hele andere talenten en denkwijzen van de leerlingen aanspreekt. Bovendien ben ik van mening dat iedere leerling (met ce juiste begeleiding) kan filosoferen en hoe lekker is het om iets te hebben waar alles gewoon goed is. Zeker in een klas als die van mij waar het algemene niveau erg laag ligt en de leerlingen hard moeten werken om alles bij te houden.

  10. Rigoberta Mejia Sian op 15 november 2019 om 20:16

    Dit klinkt als een super leuk boek! Ik zou graag meer met filosofie in de klas willen doen. Kinderen leren kritisch na te denken, leren formuleren waarom ze iets vinden dus hun mening te beargumenteren en leren ook om een andere mening of visie te waarderen/respecteren, allemaal heel belangrijk en waardevol. Dit boek is een mooi uitgangspunt om meer aan filosofie te doen in de klas!

  11. Jan Heine de Vos op 15 november 2019 om 21:46

    Na 35 jaar bedrijfsleven ben ik terug in het onderwijs. Ik heb er lang over gefilosofeerd en uiteindelijk de stap gezet. Filosoferen met kinderen lijkt me super. Hoe dan ook bedankt voor het attent maken op het boek.

  12. Christiane op 17 november 2019 om 23:15

    Heel belangrijk. Zou het zo graag veel meer doen met de kinderen!!

Laat een reactie achter