“Geen flauw idee!”

Weet wie welke expertise heeft, en zeg zelf wat vaker “geen flauw idee!”

Door Margreet: Sinds een jaar of 20 is de digitale snelweg zo veranderd, dat je met één muisklik  alle kennis op de hele wereld binnen handbereik hebt.

Het is wel belangrijk om de nieuwe informatie die je leest te controleren op juistheid, want er wil nog wel eens wat informatie doorheen sijpelen die niet helemaal juist is. Maar, daar gaat deze blog niet over.

Kenniscirkel

Jaren geleden kreeg ik van een vriendin een boekje met 1000 nutteloze feitjes. Dit boek had ze speciaal voor mij gekocht, omdat ze me stiekem ‘MargreetjeWeetje’ noemde. Ik was natuurlijk blij met het cadeautje, want ik ben dol op nutteloze feitjes. Ik ben ook dol op het lezen van boeken, zowel fictie als feiten en heb dus ook een uitgebreide bibliotheek in mijn werkkamer staan (een groot woord voor een bureau op zolder, maar goed). Een professor vertelde ons, jonge en enthousiaste studenten, dat je kennis kunt zien als een cirkel. Wat er binnen de cirkel is, is de kennis, buiten de cirkel is hetgeen je nog niet weet. De lijn van de cirkel is het raakvlak van kennen en nog niet kennen. Dus, als de kenniscirkel groter wordt, wordt het raakvlak met wat je nog niet weet ook groter. Ergo: hoe meer je weet, hoe meer je je realiseert dat je eigenlijk niet zo veel weet ?.

Moet je alles weten?

Als beginnend leerkracht wilde ik graag overal een antwoord op kunnen geven en als ik het niet wist, ging ik op zoek, toen nog in boeken en tijdschriften. En ook als beginnend directeur wilde ik graag overal een antwoord op hebben. Dus dook ik in boeken, op het internet en tijdschriften voor informatie. Soms sprak ik een collega over de juiste antwoord op de vraag. En na een poosje kwam het antwoord.

Na zoveel jaren samen gewerkt te hebben met heel veel verschillende collega’s die allemaal hun expertise op bepaalde vlakken hebben, kom ik steeds meer tot het besef dat ik niet degene ben die alle antwoorden moet hebben, maar dat ik juist moet weten wie welke expertise in huis heeft en waar iemand het juiste antwoord kan halen. Ik merk dus ook dat ik steeds vaker zeg “Geen flauwe idee! Vraag het maar aan die of die!”. Dit zorgt er niet alleen voor dat ik niet voortdurend op zoek ben naar antwoorden, maar dat ik duidelijk in beeld breng waar welke expertise in het team of in de onderwijsorganisatie zit. En dat het heel erg fijn is om samen te mogen en kunnen werken met zoveel verschillende experts, die samen de onderwijskwaliteit als vanzelfsprekend vergroten.

Dus, vertrouw op de expertise van je collega’s en zeg eens vaker “Geen flauw idee!”

Laat een reactie achter