De start in groep 4

Marije vertelt over haar start in groep 4 als fulltime leerkracht

Het nieuwe schooljaar is van start gegaan. Op het moment dat ik dit schrijf, heb ik er al meerdere schoolweken opzitten. In deze blog neem ik je mee in mijn ervaring als (fulltime werkende) startende leerkracht en het avontuur in groep 4.

De eerste twee weken

Het begin van het schooljaar stond in het teken van kennismaken, elkaar beter leren kennen en een plekje vinden in de groep. We hebben veel kennismakingsactiviteiten en spelletjes gedaan. Ook heb ik in de eerste twee weken elke dag een les gegeven aan de hand van een prentenboek. In prentenboeken vind je vaak mooie boodschappen die in een relatief simpel verhaal worden weergegeven. Zo heb ik lessen gegeven bij de boeken van kikker, bang mannetje, kleine ezel en het zwarte schaapje, samen kunnen we alles, hazelnootalarm, anders is leuk en tot slot allemaal vriendjes. Momenteel geef ik één keer per week een les vanuit het bekende boek De Kleurenmonsters.

Mocht je graag een les willen geven waarin je vriendschap, eerlijkheid, ruzies en gevoelens wil bespreken, denk dan eens aan verschillende prentenboeken. Ik kan het iedere leerkracht aanraden!

Hoe ervaar ik groep 4?

Toen ik nog op de Pabo zat, heb ik in totaal 2,5 jaar achter elkaar stagegelopen in groep 3. Deze groep vond ik echt het allerleukste, omdat je ze daar veel dingen leert die ook goed zichtbaar zijn. Ze leren natuurlijk onder andere het lezen, rekenen en schrijven. Toen ik bij een nieuwe school had gesolliciteerd, boden zij mij een fulltimebaan aan voor groep 4. Dit was wel even wennen, maar ook wel weer een nieuwe uitdaging na die 2,5 jaar.

Nu ik er vier schoolweken op heb zitten, moet ik zeggen dat ik groep 4 ook echt een onwijs leuk jaar vind. De kinderen zijn al een stuk zelfstandiger dan in groep 3, wat af en toe best lekker is. Ik wist van tevoren welk niveau de kinderen ongeveer zouden hebben aangezien ik weet waar groep 3 is geëindigd vorig schooljaar.

start in groep 4

Naast de inhoud van groep 4 vind ik ook de leeftijd erg leuk. Het zijn echt nog jonge kinderen met een brede fantasie, maar wel een fantasie die meer naar de werkelijkheid neigt. Ze gaan steeds meer dingen uit de werkelijkheid ontdekken en zijn ook erg enthousiast om hiermee bezig te gaan. Momenteel werken we met het thema ruimte. De kinderen zijn enorm gedreven om nieuwe dingen te leren en zelf te onderzoeken. Dit kunnen zij ook goed, omdat zij al kunnen lezen en schrijven.

Hoe bevalt een fulltimebaan?

Vorig jaar in mijn LIO stage stond ik twee dagen per week volledig zelfstandig voor de klas. Nu sta ik vijf dagen voor de klas en heb dus een eigen klas zonder duo collega. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fulltime werken echt heb onderschat. De eerste twee à drie weken was ik echt gesloopt. Als leerkracht sta je de hele dag ‘aan’ en dat moet ook wel. Ik was het sowieso niet gewend om vijf dagen per week van die lange dagen te maken, laat staan als je dan ook nog eens de hele dag bezig bent.

De nieuwe week begon ik vermoeider dan dat ik de vorige week had afgesloten. Dit was voor mij een teken om even een stapje terug te doen. ’s Ochtends vertrok ik iets later van huis en ’s middags ging ik wat eerder naar huis om thuis meer tijd te hebben om op te laden voor de volgende dag. Dit had mijn lichaam ook echt even nodig. Richting week vijf bekijk ik per dag waar ik mij goed bij voel. Soms ga ik iets eerder naar huis als ik merk dat het weinig zin heeft om nog door te gaan. Het stellen van grenzen voor mezelf is iets dat ik in de eerste weken snel heb geleerd.

Laat een reactie achter