Als kleutermeester naar de bovenbouw

Na een jaar bij de kleuters, weer terug naar de bovenbouw

Het afgelopen jaar werkte ik als kleutermeester. Dit jaar ben ik meester van een groep 6/7. Ik vind het werken met kleuters een hele andere tak van leerkracht zijn. Ik raad iedere bovenbouwleerkracht aan om een jaar kleuters te doen! Ik heb andere vaardigheden binnen het didactisch- en pedagogisch handelen geleerd, ik ben rustiger geworden, ik ben creatiever geworden en ik ben buiten mijn comfortzone gestapt. Ik benoem vier onderwerpen die ik meeneem na mijn jaar kleuters

Knutselen/tekenen

Tja, je raadt het al… Bij de kleuters ben ik bijna dagelijks bezig geweest met teken-en knutselactiviteiten. Hierdoor ben ik veel creatiever geworden in het kiezen, voorbereiden en uitvoeren van activiteiten. Door mijn jaar kleuters vind ik het ook veel leuker geworden om te knutselen. En wie had dat gedacht?

Coöperatief en samenwerkend werken

Kleuters ervaren en leren samen. Dit doen ze door naar elkaar te kijken, elkaar te imiteren en van elkaar te leren. Kinderen indelen binnen de zone van de naaste ontwikkeling is wel essentieel.

In groep 6/7 heb ik mijn klas zo ingericht dat dit samenwerken ook gestimuleerd wordt, dat begint al bij mijn groepen indeling van 6 kinderen bij elkaar. Ik heb ervoor gezorgd dat een kind altijd een schoudermaatje heeft uit haar eigen jaarlaag, maar wel een mix tussen groep 6 en 7 in het groepje (ook handig voor de groepsvorming).

Dan de uitvoering… Door het thuisonderwijs hebben wij als school ervaren dat het kind de leerkracht veel minder nodig heeft dan wij dachten. Het inzetten van coöperatieve werkvormen bied voor mij een uitkomst om tegemoet te komen aan deze ervaring. De kinderen leren met en van elkaar. Voor mij werkt het om deze vormen in te roosteren.

Werken met concreet materiaal

Kleuters leren tijdens kringactiviteiten en keuzewerk door concreet materiaal te gebruiken. Kleuters plaatsen het materiaal in een context. Hoe ouder het kind wordt hoe abstracter het werken wordt. Dit jaar wil ik tijdens mijn klassikale instructie, maar vooral tijdens de verlengde instructie gebruik maken van concreet materiaal en de stof plaatsen in een context.

De wereld in en de wereld naar binnen halen

Kinderen leren hoe de wereld eruitziet, kinderen leren een eigen mening te vormen, kinderen leren welke beroepen er zijn en kinderen leren een wereldburger te worden vind ik bij elke jaarlaag belangrijke doelen tijdens het jaar. Onze wereldoriëntatie methode komt hier sterk in tegemoet, maar ook het inzetten van ouders (die allemaal hun eigen talent/expertise hebben) gebruik ik om aan deze doelen te werken. Het liefst plan ik dit wel binnen de onderwerpen van onze thema’s. Dan heb je natuurlijk ook nog activiteiten in de natuur, uitjes en gastlessen. Ik vind het belangrijk om dit in te plannen in mijn rooster en creatief te zijn in het plaatsen binnen het thema.

3 reacties

  1. Gerrie op 5 oktober 2020 om 09:59

    Mooi beschreven en met dat knutselen klopt helemaal.
    Maar toch een ervaring bij de kleuters om nooit te vergeten

  2. Carla op 21 december 2020 om 15:41

    Vanwaar het jaar kleuters?
    Zit zelf ook te dubben….al jaren leerkracht groep 7……….time for a change??

  3. Menno op 21 december 2020 om 23:00

    Carla,
    Ik zeg doen! Zo een andere wereld en ervaring. En al is het maar voor een jaar, het kan je niet meer afgepakt worden. Stuur mij gerust een mailtje dan kunnen we er concreter over doorpraten: m.jeukens@groeisaampo.nl

Laat een reactie achter