Nieuwkomers onderwijs
Juli 2017
Door Angela: Bilal (niet zijn echte naam) komt in de zomer van 2017 aan in Nederland. Hij is geboren in Guinea. Hij begint op zijn eerste school.
Maart 2018
Bilal verhuist naar een ander centrum en start hij op zijn tweede school.
Augustus 2018
Bilal verhuist weer naar een ander centrum. Hij wordt ingeschreven bij ons op school.
Wanneer Bilal bij ons ingeschreven wordt, wordt hij eerst ingeschreven op het ‘Expertise centrum voor anderstaligen’ (ECA). Bilal heeft namelijk zijn Nederlandse taal nog niet voldoende beheerst en op deze school wordt hier extra aandacht aan besteed. Het is de bedoeling om de kinderen te versnellen om zo bij te komen op niveau.
Bilal was in het begin niet goed in beeld te brengen, vaak afwezig op school. Naarmate de tijd vorderde ging dit beter. Wel heeft hij moeite met geconcentreerd werken, hij heeft een korte spanningsboog. Vraagt veel aandacht, zowel negatief als positief. Ook is hij vaak betrokken bij conflicten; sociaal is hij niet zo vaardig. Tijdens naschoolse activiteiten (vanuit school georganiseerd) is hij vaak afwezig. Komt afspraken niet na. Hij mag wel heel graag helpen en klusjes doen.
Met moeder is het soms wat lastig te communiceren. Moeder spreekt ‘Pular’ een taal die gesproken wordt in Guinea. Hier komt Bilal ook vandaan. Via de tolkentelefoon kunnen we ons goed redden en typen in het Frans begrijpt moeder ook.
Na zijn tijd op het ECA komt hij bij ons op school en wordt dan geplaatst in groep 6 (zomer 2019). Hij stroomt met zijn klasgenoten door naar groep 7. Kinderen zijn bij ons in leeftijdsgroepen geplaatst maar krijgen les op hun eigen niveau, waar mogelijk wel aan te sluiten bij het reguliere niveau. Echter had Bilal geen aansluiting met zijn leeftijdsgenoten, hij wordt teruggezet naar groep 6, met deze kinderen speelt hij vaak en er zijn geen conflicten meer. Er wordt een onderzoek aangevraagd, want Bilal laat weinig tot geen groei zien in zijn algehele ontwikkeling. Op het moment wanneer het kan plaatsvinden is Bilal verdwenen.
November 2019
Het gezin is zonder kennisgeving vertrokken van het opvangcentrum. We hebben geen afscheid kunnen nemen en we weten niet waar hij heen is gegaan.
April/mei 2020
Nederland is in Lock down. Zo ineens krijg ik een berichtje van een leerling: ‘Juf Bilal is terug op het centrum!’. Tussendoor regel ik een Chromebook voor hem, zodat hij thuis toch iets kan doen aan school. Ik zet voor hem eerst werk klaar van groep 4, want hier was hij gebleven in november. Waar hij heeft gewoond al die maanden en wat hij aan school heeft gedaan is voor mij dan nog onbekend. Wanneer de scholen weer open gaan in mei 2020 blijkt na inschrijving dat ze ergens in Nederland, waarschijnlijk in Groningen, hebben gelogeerd bij vrienden. Moeder was ziek en al die tijd is Bilal niet naar school geweest. Hierdoor is zijn ontwikkeling weer enorm achteruit gegaan.
september/augustus van 2020
Alles wordt na de zomervakantie van 2020 weer in gang gezet. Het onderzoek wordt weer gestart, maar doordat dit niet zo snel gaat in het begin doet hij eerst mee met de leerkracht en onderwijsassistent met het niveau van groep 5. Begin december zijn alle gegevens binnen. Hieruit blijk dat zijn IQ erg laag is. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn, gezien alles wat hij heeft meegemaakt in zijn jonge leven. Het belangrijkste voor hem nu is, dat we hem op een eigen traject kunnen zetten en niet meer aan hem hoeven te ‘trekken’ om hem op niveau te krijgen.
Bilal wordt geplaatst op route 3 voor rekenen en krijgt voor de andere vakken ook een aangepast programma op zijn eigen niveau. Hij heeft verschillende klusjes gedurende de dag die hij erg leuk vindt om te doen, we doen de boodschappen en we zetten in op zelfredzaamheid, jezelf kunnen redden in de maatschappij.
En ineens wordt het een heel ander jongetje. Hij heeft meer rust in zijn koppie en krijgt meer aansluiting in de groep. Natuurlijk heeft hij nog wel zijn momenten, maar hij boekt wel vooruitgang in zijn ontwikkeling. Hij ziet zijn eigen groei en is blijer dan te voren. Voor nu blijft hij nog lekker bij ons op school en zal na de zomer uitstromen naar het voortgezet onderwijs. Welke school dit zal gaan worden is nog in overleg, maar Bilal is op dit moment gelukkig. En nu nog hopen dat ze in Nederland een verblijfvergunning krijgen.