Net zoals bij ieder vakgebied, is bij het aanleren van woordenschat het belang van herhaling groot.

Door Wendy: Als je een nieuw woord gaat aanleren, is het belang van herhaling groot. Door veel te herhalen, hoort het kind het woord vaak en leert het een woord sneller te onthouden.

Pinda

belang van herhaling

Tijdens de post HBO-opleiding NT2 in het Basisonderwijs kreeg ik les van Sylvia Bacchini (docent en onderzoeker). In haar eerste les vertelde ze een verhaal in het Italiaans. Wij studenten kenden geen Italiaans, dus we konden zo heel even ervaren hoe onze nieuwkomersleerlingen zich voelen in hun Nederlandse klas. De eerste keer dat Sylvia het verhaal vertelde, gebruikte ze geen visuele hulpmiddelen en legde ze verder niets uit in het Nederlands. Niemand begreep het verhaal. De tweede keer gebruikte ze er afbeeldingen en gebaren bij. Nu begonnen we er als studenten al iets meer van te begrijpen, want we zagen een plaatje van een vogel en een pinda en ze maakte het gebaar van ‘eten’. Voordat ze het verhaal een derde keer ging vertellen, leerde ze ons eerst een aantal belangrijke woorden die in het verhaal voorkwamen (de vogel, de pinda, etc.). Ze herhaalde deze woorden in haar Italiaanse verhaal heel vaak. Dat werkte goed, want tot op de dag van vandaag ben ik het Italiaanse woord voor pinda niet meer vergeten (arachide).


Zoals een moeder praat tegen een baby

belang van herhaling

In een eerder blog besprak ik de viertakt: voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren (Van den Nulft & Verhallen, 2014). Ik noemde al even kort het belang van herhaling van de woorden die je aan wilt leren. Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is nieuwe woorden heel vaak te herhalen. Dat voelt misschien wat raar of ongemakkelijk, maar het is eigenlijk heel normaal. Denk maar aan een moeder die tegen een jong kind praat. Bij het leren van de moedertaal gaat het ook zo. Een moeder herhaalt de woorden vaak. “Kijk, nu doe ik je schoenen aan. Eerst je ene schoen, nu je andere schoen. Zitten je schoenen goed?” Doordat de baby het woord veel hoort, blijft het woord hangen en zal het dat woord gaan gebruiken als het leert praten. Zo werkt het ook bij tweedetaalleerders. Door het woord veel te herhalen, zal de leerling het woord sneller onthouden en gaan gebruiken.

Hoe herhalen?

belang van herhaling

Hoe kun je woorden herhalen met de leerlingen?] Juist omdat je veel moet herhalen, de hele dag door eigenlijk, is het belangrijk veel verschillende werkvormen te gebruiken. Het is goed om veel te herhalen met veel variatie binnen verschillende contexten, zodat een leerling de uitgelegde woorden stevig kan verankeren in het netwerk van zijn woordenschat.

Hieronder staan verschillende activiteiten die kunnen worden ingezet rondom het aanleren van nieuwe woorden:

  • Maak een woordmuur waarop de nieuw geleerde woorden komen, zo kunnen leerlingen ‘spieken’.
  • Laat de leerlingen een woordenboek aanleggen van de woorden die ze geleerd hebben (eventueel zetten ze hier de betekenis in hun eigen taal bij).
  • Speel spelletjes met gelamineerde woordkaartjes: memory, wie ben ik (strook van karton maken die om het hoofd van de leerlingen past, dubbelvouwen zodat je het woordkaartje erin kan zetten. Kinderen kunnen elkaar bevragen), woordenmeppertje (noem een woord en laat kinderen op het betreffende woordkaartje meppen met een vliegenmepper).
  • Bingo is ook altijd een succes. Maak blanco bingokaarten en laat de leerlingen daar zelf 6 woorden op schrijven (laat ze kiezen uit de woorden van die week). Schud de woordkaartjes en pak er steeds 1 van de stapel. Benoem dit woord en laat daarna het woord zien.
  • Coöperatieve werkvormen lenen zich ook heel goed voor het herhalen van aangeleerde woorden. Met de gelamineerde woordkaartjes kun je heel goed Mix en Ruil of Mix en Koppel spelen.
  • Laat de woorden terugkomen op de verteltafel (zie ook vorige blog)
  • Galgje vinden de meeste kinderen ook erg leuk om te doen.
  • Drama: speel situaties na, bijvoorbeeld boodschappen doen, elkaar begroeten, afscheid nemen en dergelijke.
  • Vergeet ook niet te schrijven met leerlingen. Maak bijvoorbeeld een invuloefening waarbij de kinderen de geleerde woorden kunnen invullen. Of, als ze al iets verder zijn, laat ze een verhaal schrijven over het thema.

Laat een reactie achter