Door Caroline: Het is de toon die de muziek maakt. In deze blog lees je meer over hoe je muziek kan integreren in je onderwijs. Muziekintegratie: ook wanneer je zelf nog op zoek bent naar je eigen muzikaal talent.

Opruimen in de klas

Muziek bij het opruimen

Het is weer zover, de les is afgelopen. Leerlingen moeten hun werk opruimen, tafels leegmaken en bij ons hun weektaak pakken en deze aftekenen. Met andere woorden: onrust. Die onrust wordt alleen maar groter als jij als leerkracht zes keer zegt dat we gaan opruimen en het eigenlijk (wat ons betreft) nooit snel genoeg gaat. Dus; waarom niet eens een andere manier. Bepaal voor jezelf hoe lang je wilt dat de leerlingen erover doen, voordat zij klaar moeten zitten. Onthoud goed; ze hebben daarnet waarschijnlijk keihard gewerkt en hebben ook even behoefte aan een loopje of een praatje.
Op YouTube heeft “Mr. Timer” leuke aftel-/opruimliedjes staan. Deze zijn makkelijk te downloaden voor in een PowerPoint, of je kan ze direct gebruiken op je digibord natuurlijk. De leerlingen hebben door deze manier van opruimen, even een moment van vrijheid. Dit zorgt ervoor dat ze hun eerste energie weer kwijt zijn en weer klaar zitten voor een volgende les. Daarnaast genieten sommige leerlingen extra van een muzikaal momentje.


Muziek met Boomwhackers

Spelen met Boomwhackers is makkelijk!

Naar mijn idee de beste uitvinding ooit voor muziek in de klas! Boomwhackers zijn plastic buizen die allemaal een bepaalde kleur en toon hebben. Je kan met YouTube filmpjes meespelen. Door de buis op je hand of tegen elkaar te slaan, krijg je er muziek uit. Wanneer je twee Boomwhackers vasthebt, krijg je kleine akkoorden. Een set kost niet al te veel geld en is genoeg voor ongeveer 20 leerlingen.

Het mooiste is; je hebt zelf totaal geen muzikale kennis nodig om deze vorm van muziekonderwijs in te zetten! Vooraf aan de les zoek je de Boomwhackers uit die je nodig hebt (dit staat vaak aan het begin van het filmpje aangegeven). Deze Boomwhackers deel je aan de leerlingen uit. Het is het handigste, als je dezelfde kleuren bij elkaar zet, zodat ze elkaar kunnen helpen de juiste timing te vinden.
Je zet het filmpje aan en een soort “dirigent” geeft aan wanneer, welke Boomwhacker gebruikt moet worden.

De leerlingen hebben het vlug door en het klinkt al snel erg leuk. De filmpjes van Musication zijn erg leuk vormgegeven en van een goed niveau.

123Zing!

Zing je mee?!

Bij ons op school werd er slechts in enkele klassen nog gezongen en muziek gemaakt. Dit had veel te maken met de muzikaliteit van de leerkrachten zelf, maar ook natuurlijk door de vele lessen die al op een dag ingedeeld stonden. Muzieklessen vragen om veel voorbereidingstijd.
Onze school zag echter wel het belang van muziek maken en we stonden er daarom ook allemaal achter dat er iets moest veranderen. We hebben de methode 123Zing! aangeschaft en ik moet eerlijk bekennen dat dit de tweede beste uitvinden ooit is voor muziek in de klas ;-)!
Het mooie van deze methode is dat het compleet digitaal is. De lessen worden via video door hun ‘muziekdocenten’ gegeven en jij als leerkracht bent eigenlijk degene die alles organiseert rondom de les. De methode heeft lessen voor de gehele basisschool en heeft daarmee ook de leerlijn muziek goed ingedeeld. Zo krijgen de leerlingen van onze school nu al de eerste basiskennis mee van muzieknotatie, verschillende ritmes, hoog/laag, langzaam/snel, klassiek tot hiphop en het arrangeren van eigen muziek.
Ikzelf ben best muzikaal en kan met deze methode helemaal losgaan. Maar ook zie ik dat de leerkrachten die moeite hadden met de muzieklessen, nu toch makkelijker de lessen gaan geven! Dit doordat zij niet alles zelf meer hoeven voor te zingen of op die manier hoeven voor te bereiden. Er zitten ontzettend veel werkvormen in die de leerlingen erg leuk vinden. Het werken met ritme-instrumenten is favoriet in mijn klas en ook de Boomwhackers worden in deze methode aangeboden.

Coca! – Cola!

Poster knakworst. Zie link voor download

Op de facebookpagina Middenbouwwereld delen veel leerkrachten hun manier van werken. Ik ben fan van de nieuwe manier van het “stilte-teken”. Bij ons op school is het gebruikelijk dat de leerlingen hun handopsteken en dan stil worden. Maar na een tip van de Middenbouwwereld collega’s, ben ik het anders gaan aanpakken. Met de kinderen spreken we af welke woorden we kunnen gebruiken om het stil te krijgen. De eerste introductie was dat ik “Coca!” riep en de leerlingen dan “Cola!” zouden roepen. Na het hard roepen, moeten ze daarna stil zijn. Sommige leerlingen hadden even iets langer nodig om stil te zijn na dit roepen, maar over het algemeen vinden ze het heerlijk om even hun energie eruit te gooien op deze manier.
Tijdens de thema’s van 4XWijzer (zie mijn vorige blog) hebben de kinderen ook zelf kreten bedacht. Zo kwamen we op “Dino” – “Saurus!”, “Ridder!” – “Roderick” en natuurlijk “Sinter!” – “Klaas!”. De leerlingen bedenken graag meer kreten en soms moet ik zelf nadenken welke we ook alweer allemaal hadden. Doordat het een samen afgesproken regel is, is er meer betrokkenheid en dus reageren ze sneller. Het is de toon die de muziek maakt! Zie ook de gratis download die Onderwijswereld-PO maakte voor een stilteteken!

Ben je blij met onze website? Bestel dan eens via onze partnerlink bij Bol. Kost je niks extra’s 👌

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Laat een reactie achter