Professionaliseringen en workshops op maat? Samenwerken? Bel 06-81076531

Lezen over mindset: maar wat is mindset dan?

Er wordt veel gesproken en geschreven over mindset. Carol Dweck, de naamgever van de groeimindset, komt zelfs 4 september naar Nieuwegein voor de Growth Mindset Experience. Maar wat houdt dat nu precies in, een groeimindset? En wat nu als je een vaste mindset hebt, is dat dan slecht? In dit blog lichten we een tipje van de mindset-sluier voor je op.

Groeimindset

Ricci omschrijft in haar boek Mindsets op school de groeimindset als volgt: “een geheel aan innerlijke overtuigingen dat stelt dat iemand zijn intelligentie kan vergroten of ontwikkelen door inzet, doorzettingsvermogen en door zich te richten op het leerproces“. Dat is een hele mond vol en lijkt tegelijkertijd heel logisch voor het onderwijs. Eigenlijk wordt er gewoon gezegd dat je altijd kunt blijven leren. Dat het brein kan blijven groeien door het te stimuleren. Een leven lang leren dus.

Vaste mindset

Ook hier een citaat uit hetzelfde boek: “een geheel aan innerlijke overtuigingen dat stelt dat iemands intelligentie, vaardigheden en talenten al bij voorbaat vaststaan“. Een soort van “Ik kan het niet, en ik zal het ook nooit leren” idee dus. Best heftig!

Mindsets in de klas

Je kunt jezelf waarschijnlijk allemaal wel een leerling voor de geest halen die overeenkomt met mijn volgende praktijkvoorbeeld: S. is een meisje dat ik in de klas gehad heb. In de ochtend kwam ze vrolijk binnen, maar zodra er een kringactiviteit kwam waarbij ze het idee kreeg dat ze het nog niet wist, klapte ze dicht. “Ik kan dit niet!”. Hetzelfde verhaal wanneer we in de kleine kring iets gingen doen, of wanneer we een creatieve activiteit aanboden waarin een nieuwe techniek geleerd werd. Wat hielp was om haar, soms letterlijk, aan de hand mee te nemen en stap voor stap uit te leggen wat we gingen doen, of wat ze ging leren. Langzaamaan bloeide ze dan open en kon ze meedoen.

Inmiddels denk ik dat een andere aanpak nog beter werkt. Wanneer je de kinderen namelijk meeneemt in hun leerproces, en daarmee ook in de werking van hun hersenen, leer je ze om naar hun eigen leerproces te kijken. en hoe waardevol is dat! In een eerder blog lieten we je al kennis maken met een aantal prentenboeken die je kunt gebruiken om mindset bespreekbaar te maken in de klas. In een volgende blog zullen we ook dieper ingaan op ‘Je fantastische elastische brein‘.

Meer leren?

Wil je meer leren over mindsets en hoe die toe te passen in de klas? Kom dan 4 september naar de Mindset Experience en/of meld je aan voor onze professionalisering bij de Wijzer in Mindset.

Miljoenen artikelen
Growth Mindset Experience

 

Laat een reactie achter