Dankbaarheid brengt licht
Door Mariska: De zogenaamde donkere dagen zijn soms al donker genoeg, zeker in deze bijzondere tijd. Daarom leek het mij goed om een opdracht te delen vanuit de positieve psychologie, zodat we een klein metaforisch lichtje kunnen schijnen.
Kijk of luister je liever?
Deze blog wordt uitgelegd in een video door Mariska Bosch:
De oefening is ontzettend mooi om zelf, maar ook om met je klas te doen. Het gaat om het schrijven van een dankbaarheidsbrief, -kaart, of -tekening. Vanaf nu noem ik alleen de brief, maar je kunt ook ‘kaart’ of ‘tekening’ lezen.
Een dankbaarheidsbrief heeft een enorm positief effect op de ontvanger, maar ook op de omgeving van de ontvanger én op de schrijver. Mensen ervaren een groot geluksgevoel, je brengt dus echt wat licht in het leven van een ander en dat van jezelf als je je dankbaarheid uitspreekt. Je kunt dat geluksgevoel nog groter maken door een brief zelf voor te lezen.
Hoe maak je een dankbaarheidsbrief?
- Vraag de leerlingen even voor zich uit te staren. Doe eventueel een ontspanningsoefening.
- Vraag ze iemand voor te stellen die een positief effect op ze heeft gehad.
Vraag hen (wie): Aan welk persoon moet jij denken, die veel voor je heeft betekent? Wie zou je eens goed willen bedanken? Wie heeft iets voor je gedaan, maar heb je nooit echt goed kunnen bedanken?”
Tip: Laat tussen de vragen door stiltes vallen, zodat ze even denktijd krijgen. Laat de leerlingen eventueel namen van personen opschrijven.
- Vraag verder (wat): Bedenk eens wat zou je tegen die persoon kunnen zeggen om diegene te bedanken? Wat heeft die persoon gedaan waar je blij mee bent? Wat betekent die persoon voor je? Wat vind je leuk aan die persoon en waarom?
- Laat leerlingen een tekening of kaart maken en zo uitgebreid mogelijk een bedankbrief schrijven. Laat ze nadenken over kleine details en voorvallen. Het mag echt een uitgebreide lofrede worden.
- Laat leerlingen kiezen of ze de brief persoonlijk willen geven of voorlezen. Dat kan ook telefonisch of via videobellen. Zorg dat je de brief bij de ontvanger achterlaat, zodat diegene het altijd weer kan bekijken.
Is dit te lastig of niet passend, dan kun je de brief altijd nog opsturen.
Leuk weetje:
Positieve psycholoog Martin Seligman heeft veel onderzoek gedaan naar geluk. Zo heeft hij ook onderzoek gedaan naar bovenstaande oefening, waarin proefpersonen drie weken lang elke week een brief verstuurden. Het blijkt dat het geluk zich opstapelde naarmate meer brieven de deur uit werden gestuurd. Kortom, hoe vaker je een dankbaarheidsbrief stuurt hoe beter.
M. Seligman, Gelukkig zijn kun je leren, Het Spectrum, 2002
Geschreven door Mariska Bosch
Volg Mariska op www.instagram.com/jufmariska
www.mindfitschool.nl