Scholen open

Laten we verder bouwen op alles wat we geleerd hebben. Juist nu de scholen weer open gaan!

Door Margreet: Aprire la porta (open de deur): Jaren geleden waren we, tijdens onze vakantie in Trentino, in het dorpje Lavis. Daar was het festival ‘aprire la porta’. Deuren naar verschillende tuinen en binnenplaatsen waren geopend. Deze deuren zijn normaal gesproken gesloten voor bezoekers, maar nu stonden ze wagenwijd open, je kon in de ene tuin eten, in de andere tuin drinken, op een volgende plek was een voorgerecht en weer op andere plekken een nagerecht. Het was een geweldig avond, waar we van de ene in de andere (culinaire) verwondering vielen. En het maakte ons nieuwsgierig naar wat er achter de poorten huisde die deze keer niet geopend waren. Zie hier de link met het feit dat de scholen open gaan:

Aperite la porta (zet de deur open)

Aankomende maandag open ik de deur van onze school weer, met als doel om weer school te zijn. Niet meer alleen een opvanglocatie, maar om echt weer les te gaan geven. Fysiek onderwijs geven, heet dit sinds kort! Bijzonder om te merken hoeveel er sinds een week of 6 veranderd is. Lesgeven kan ineens digitaal of fysiek. Instructie kan live, maar ook via een filmpje of verbaal. Betrokkenheid van de leerlingen was niet meer te zien, maar we keken naar het gemaakte werk gemaakt en in hoeverre er gepland is. Tuurlijk werd er naar de beleving gevraagd, maar de blik in de ogen kon je niet zien. Tijdens het videobellen was er contact met de kinderen, die vaak ook even hun kamer of huiskamer hebben laten zien. Het onderwijs werd thuisonderwijs (of afstandsonderwijs) en hierbij kwam de school in eens de thuissituatie in. Ouders werden leerkrachten, leerkrachten waren voortdurend aan het zoeken naar mogelijkheden om nog beter in contact met hun leerlingen te komen en stonden vervolgens de hele dag aan! We hadden geen idee hoe lang het zou gaan duren, maar waren klaar om het thuisonderwijs op deze manier op een zorgvuldige manier vorm te geven. De kinderen werkend vanuit de thuissituatie en wij ook!


Activiteiten voor groepsvorming
Het meisje dat nooit fouten maakte
Aan de slag met mindset

Scholen open, en geest uit de fles!

scholen open

Als we aankomende maandag weer gaan starten, moeten we er dus ook heel goed voor zorgen dat we de thuissituatie nu mee gaan nemen in ons onderwijs. De helft van de week wordt fysiek verzorgt, terwijl de andere helft nog steeds thuis plaats vindt. Waarbij we heel goed moeten kijken naar de draagkracht van de ouders, want thuiswerken en thuiswerkende kinderen is niet altijd goed te combineren. Maar ook naar het werkplezier van onze kinderen! Maken we ze blij met allerlei challenges, of werken ze liever aan een (digitaal) werkblad. Schrijven ze liever een verhaal waarbij ze diverse vaardigheden kunnen combineren, of maken ze een filmpje? We hebben zoveel diversiteit gezien de afgelopen maanden dat deze geest echt niet terug de fles in moet. Laten we vooral op zoek gaan naar wat thuis werkte en waarom!

Aprire il cuore (stel je hart open)

Laten we vooral niet meer terug gaan naar vrijdag 13 maart om verder te gaan waar we gebleven waren, maar laten we doorbouwen op wat we in deze weken allemaal geleerd hebben en opgebouwd hebben! Laten we gaan luisteren naar hoe de kinderen de afgelopen weken beleefd hebben. Wat hun emoties hierbij geweest zijn, waren ze bang, of juist helemaal niet? Laten we vooral zorgen dat de sociaal emotionele basis van de school weer sterk en solide wordt, door ruimte te geven aan de belevingen en behoeftes van onze kinderen. Laten we ons gaan richten op dromen en verlangens en er voor zorgen dat de schoolsituaties de thuissituatie blijft ontmoeten. Niet door veeleisend met het thuiswerk om te gaan, maar met nadruk op het plezier bij het leren, op welke manier dan ook! Open de deur naar je klas net zoals de deur van de (huis)kamer voor jou geopend is!

Aperto la porta e il cuore!

Laat een reactie achter