NPO-gelden
Margreet is directeur op een kleine dorpsschool en interim-directeur op een stadsschool in Friesland. Ze is dol op nieuwe informatie, vooral als deze nieuwe inzichten ervoor zorgen dat de mensen in de school daardoor nog beter hun werk kunnen doen. Ze houdt van experimenteren en samen school zijn met ouders, kinderen en team.
Marjolijn werkt op een Jenaplanschool in de randstad en heeft daar met een duo drie dagen per week een voltijdsgroep voor hoogbegaafden. Daarnaast ontwikkelt ze materiaal voor en over executieve functies en hoogbegaafdheid. Ze is een nieuwfreak, positivo, kennisdeler en altijd in de weer.
Marjolijn: Hoi Margreet, Het is wat hè, die NPO. Ik zit natuurlijk weer vol ideeën wat we daar mee kunnen. En toch zegt iets in mij….PFFF.. hebben we dat weer. Hoever zijn jullie met de plannen?
Margreet: Voor beide scholen klaar. Wat ik hier het ergste in vind: We zitten sinds vorig jaar maart in een hele vreemde situatie. Het onderwijsveld past zich aan, soms wat trager maar bij de tweede de lockdown stond iedereen paraat. Geleerde lessen in praktijk en dooooor! Kinderen vonden het erg vervelend, leren is een sociale bezigheid, maar de kwaliteit van het onderwijs ging weer omhoog. Reactie van de minister: Hier een zak met geld, om alle opgelopen achterstanden in te halen. Ik heb niemand van het ministerie aan de telefoon gehad over achterstanden, jij wel? Heb niemand gehoord toen wij noodopvang mochten gaan verzorgen en er steeds meer kinderen bij kwamen, omdat het thuis niet lukte…
En dan… oh ja, je moet wel kiezen uit het menu en je MR moet toestemming geven… Vertrouw nou toch op het vakmanschap in de school. Als directeur doe ik dat namelijk wel!
Marjolijn: En je teams en MR meekrijgen, is dat gelukt?
Margreet: Ja, beide teams, geen probleem, omdat er al gesproken was over het inzetten van de gelden. MR was kritisch en positief.
Marjolijn: En geen leerkracht of onderwijsassistent te krijgen, als je te laat bent….
Margreet: Ik werk in Friesland, daar gaat t nog net iets makkelijker! Maar ja, je moet wel op tijd zijn. We proberen het zo duurzaam mogelijk in te zetten.
Marjolijn: Friesland! Dat scheelt. Ik werk aan de rand van de randstad. Hier is dat echt wel een probleem: die bemensing. Duurzaam mooi. Dat is dus wat mij stoort… De NPO lijkt niet duurzaam: weer zo’n eenmalig subsidietje voor twee jaar dit keer. En oké, wel een fikse…. Ik zeg het zo vaak: structureel geld! Zodat je niet in allerijl, met noodgrepen… even snel, net voor de deadline… En zodra de subsidie stopt, of de betrokken geschoolde collega weggaat, je alles weer kwijt bent en opnieuw kunt beginnen. Ik zag er nogal wat voorbijkomen, de afgelopen 20 jaar! Dit is wel de grootste financiële meevaller… dat dan weer wel. Nou en dan nog zo’n ergernis… alle bureautjes en bedrijfjes die een graantje ervan mee willen pikken. Ze helpen je aanvragen en vragen daar een deel van het geld voor. Ze willen dat je bij hen een cursus volgt. En zorgen dat hun product precies in de menukaart gepast wordt. Oh en evidence based hè! Evidence based! Praktijk is zo, ja…niet bewezen.
Margreet: Ja dat hè! Ik moet dagelijks zeker 5 van dat soort mailtjes verwijderen. Ik kan toch zeker zelf wel denken! Het grappige is dat je dagelijks de zorg hebt: voor een groep of voor de zorg in de school of voor de school, maar dat je hiervoor dus niet kundig genoeg gevonden wordt. Nou… ik voer wel genoeg interne onderzoekjes uit, lees Hattie, Fullan, Hargraves, Marzano, Naaikens en Galenkamp en klaar.
Marjolijn: Je kunt natuurlijk ook gewoon naar het Congres Executieve functies komen met je hele team. Gezellig! Kunnen we een Meet and Greet doen!
Margreet: Nu niet meer! Hahaha! Geld is op! Maar wel een goed idee, inderdaad!
Marjolijn: Zo jammer!😜 Maar… wat ga je doen?
Margreet: Van de ene school ben ik interim-directeur en zal de uitvoer door de nieuwe directie gedaan worden, waarbij de basis het weer zichtbaar maken van de Vreedzame School en extra handen in de organisatie is. Op de andere school gooien we het taalonderwijs op zijn kop, ontwerpen we taal rondom andere vakken en bouwen we herhalingen en controle van begrip in.
Marjolijn: Oh mooi… helemaal op zijn kop! Spannend en interessant! Mijn directie is heel voortvarend geweest! Heeft behoorlijk wat bemensing aangetrokken. Want zonder mensen kunnen we de plannen niet uitvoeren. Onze focus blijft op Technisch Lezen in groep 3,4,5 en extra handen de klas in de andere groepen. Daarnaast willen we echt een verbeterslag maken en zijn er ambulante uren vrijgemaakt voor onderwijskundige aansturing, ontwerpen van eigen materialen en collegiale consultatie. Mooi! Ik ben er blij mee!
Margreet: Ja, als dat vorm krijgt, wordt het geweldig! We hebben de ambitie om volgend jaar voor het predicaat goed te gaan. Helemaal out of the blue, maar trots op wat we als team willen gaan doen. Op de andere school focussen we op gedrag. Beide scholen ook aandacht voor Technisch Lezen. Op de school met de focus op taal krijgen we een hele week een onderwijsassistent en meer handen voor de randzaken, een Office Manager, die dubbelt als ICT er.
Marjolijn: Ja! Dat iemand voor de randzaken! Die moet toch gewoon elke school hebben! Zodat jij als directeur kunt managen en ik als leerkracht mijn groep aan kan sturen. Zeg… als jij dat dan kunt doen… hou je nog meer tijd over voor mooie plannen. En ik om mooie lessen te ontwerpen… die ik dan eerst uitprobeer… en als ze goed zijn…. in de onderwijswereld-po zet. Maar goed, wij bouwen voort op wat ingezet was net voor de Corona uitbrak. Gaan als het ware een jaartje terug in de tijd. Nu kan dat ambulant, vorig jaar moest het ernaast. Daar zit wel behoorlijk wat winst. En dat collega’s in hun kracht kunnen worden gezet: groepsdynamicus, individuele helper, ondersteuner en beleidsmaker of vernieuwer.
Margreet: Oh wauw! Dat is ook een prachtig idee.
Marjolijn: Ja, de plannen zijn in ontwikkeling, het idee is goed, maar dan… hoe hou je het vast?
Margreet: De school met taal is mijn vaste school, de andere school ben ik, zoals gezegd, interim tot de zomervakantie. Na de vakantie wordt onze taalcoördinator standaard een dagdeel ingeroosterd. Dan heb ik haar groep. Een ander dagdeel heb ik alle groepen door de school heen in het kader van collegiale consultatie en visitatie. 1x in de 3 weken hebben we een werkbijeenkomst, half uurtje overleg, 1 uur samen werken aan woordenschat of wat dan van belang is. Door het samen werken en gericht bij elkaar kijken, leren we van en met elkaar en kunnen we door. De ontwikkelpunten in de school zijn verdeeld over werkgroepen, zij zetten hun eigen punten ter bespreking op een ander moment in een bijeenkomst van maximaal 15 min. en zorgen zelf voor de doorgaande lijn en het in kaart brengen van de stand van zaken.
Marjolijn: Mooie plannen Margreet! Bij ons moet het inhoudelijk echt nog meer vorm krijgen. Wij hebben vooral in de overlevingsstand gestaan, ook de directie, vanwege meerdere langdurige vervangingsproblemen, groepen in quarantaine, collega’s heel ziek. Sommigen zijn nog niet hersteld. Dat heeft zo veel tijd en energie gekost. Maar we gaan aan de slag, ook met die borden en die korte momenten van contact; minder nodeloos praten, meer doen! Dat is het plan. Ik lees en zie om mij heen ook ontzettend mooie plannen. Onderwijs is zo veerkrachtig en inventief. Ik ben daar trots op… toch blijf ik een soort weerstand houden bij die NPO… ik lees dat bij jou ook een beetje… dat wantrouwen in de verkracht van kinderen. Niet vertrouwen op de kennis en kunde van schoolleiders en leerkrachten. Dat onderschat worden. En het idee dat je met een eenmalige zak met geld alles wel oplost. Mijn visie is: als de basisbekostiging goed is, stabiel en voldoende… is dat toch allemaal niet nodig. Is het terecht dat ik wat weerstand heb?
Margreet: Oh ja! Helemaal weerstand hier hoor! Hallo, ik ben Tita Tovenaar en ik tover alles even weg met geld! Want het afgelopen jaar is het onderwijs in Nederland zo slecht geweest, allemaal achterstanden en we moeten de scholen goed controleren … totaal gebrek aan vertrouwen. Bah! Al is t geld altijd welkom. Het is gewoon meer dan mijn jaarbegroting…Wat zeg je? Ja ja, mijn kleine schooltje heeft een begroting van 43000 euro en NPO is 49000.
Marjolijn: Dat dus. Ik vind het fijn te lezen dat ik niet de enige ben die dit vindt! Oké! Die weerstand… hoe zet jij dat om in positiviteit? Vanuit veerkracht gedacht? Het is voor mij toch een soort van zoethoudertje. En dan is het best lastig… want door de NPO krijg ik iets meer ruimte om op andere gebieden, dan voor mijn groep staan, op school dingen op te pakken. Dus ik voel me een beetje schuldig. Wel weerstand en kritisch en toch er zelf van profiteren.
Margreet: We waren dit jaar al aan het dromen over het op de kop gooien van het taalonderwijs. Nu krijgen we geld, dat we zo inzetten dat we duurzaam kunnen veranderen. Daarom kan ik het positief zien. De onderbouwing om dat geld te krijgen. Dat stoort me. Wij hebben geen bijzondere achterstanden door Corona. In de bespreking van de inzet van het geld met de MR kwam er ook een vraag van onze MR over professionalisering, dat daar een flink bedrag voor staat, dat klopt wat volgens mij is het professionaliseren de basis van het maken van verschil! Gelukkig zagen zij dat ook zo.
Marjolijn: Ik zeg dat ook! Die professionalisering, samen leren, dan kom je zoveel verder, dan in je eentje. En daar is geld, tijd en ruimte voor nodig! Wij gaan wel professionaliseren, maar dan zelf doen. In je kracht staan, met elkaar en van elkaar leren. Net als de kinderen. Dat zorgt ervoor dat ik het ook positief kan zien. Vooral dat we daar tijd voor krijgen. Om op andere momenten, dan alleen na contacttijd met de kinderen effectief en met energie te werken i.p.v. aan het einde van een vermoeiende dag voor de groep. Flexibeler. Daar gaat het verschil zitten! Morgen toets ik 2 groepen DMT en Avi… niet echt motiverend. Wel nuttig en noodzakelijk nou ja… nuttig, Dit Moet Toch… daar heb ik ook een mening over
Margreet: Oh… de DMT… daar heb ik ook een mening over… 😉
Marjolijn: Interessant! Die dialoog doen we een volgende keer! Want hé: NPO: Niet Piepen, Oppakken
Margreet: Oh, ik dacht dat het stond voor Negeer Personeel Onderwijs! Ja, dat pakken we volgende keer op! Veel plezier met je Dit Moet Toch!
-
Product in de uitverkoop(Hoog)begaafdheid in de klasOorspronkelijke prijs was: €99,00.€89,00Huidige prijs is: €89,00. incl. BTW