Kindgesprekken
Tegenwoordig willen veel scholen de gesprekken met MET het kind gaan voeren, in plaats van OVER het kind. Wij zijn hier nu een paar jaar mee bezig en met succes! In deze blog lees je hoe wij kindgesprekken voeren op mijn school op Bonaire.
Voorbereiding

Ik-rapport
November is bij ons de maand dat het eerste rapport eruit gaat. Dit rapport wordt echter niet geschreven door de leerkracht, maar is gemaakt door het kind zelf. We hebben een voorblad dat elke leerkracht zelf kan vormgeven zoals hij/zij wilt. Het is een leeg format en doordat alle leerkrachten/leerlingen het kunnen invullen zoals zij willen, heeft een kind elk jaar weer een mooi origineel voorblad. Daarnaast vult het kind een soort “web” in. We hebben drie versies: een voor groep 3 met acht onderdelen, een voor groep 4 en 5 met twaalf onderdelen. Daarnaast hebben er een voor de groepen 6, 7 en 8 met twaalf onderdelen die meer gericht zijn op zelfsturing, zelfstandig werken, sociaal emotioneel welbevinden en zelfreflectie op een hoger niveau. Hoe we hieraan komen? Het geweldige medium internet heeft een grote bron aan dit soort IK-rapporten. Wij hebben de basis van onze versie gehaald van de Facebookgroep Bovenbouwwereld (bedankt Hannemarie Bakker voor het delen!).
In mijn klas (groep 4) vullen de leerlingen nog klassikaal het web in. In de hogere groepen zijn de leerlingen inmiddels gewend dit in te vullen en doen dit al zelfstandig.
Telkens begint het kind van binnenuit de cirkel het onderdeel in te kleuren. Hoe beter je erin bent, des te meer vakjes je kleurt. Het wordt een vrolijk geheel, dat in een oogopslag laat zien hoe een leerling zelf denkt over zijn talenten en uitdagingen.
Het rapport gesprek – verplicht het kind aanwezig! 
De rapporten zijn mee naar huis en een week later hebben we de gesprekken. Bij het gesprek dient de leerling ook aanwezig te zijn. In dit gesprek gaan we kijken naar het web dat de leerling heeft ingevuld. Sommige leraren vullen ook een web in voor een kind, andere leraren voeren het gesprek n.a.v. van enkel het web van de leerling. Doordat de leerling zelf kan vertellen wat hij goed kan en waar hij nog moeite mee heeft, komt er vanzelf een gesprek op gang over uitdagingen en talenten. Op deze manier kan je precies achterhalen waar de leerling nog hulp bij nodig heeft en waar het als een voorbeeld kan dienen voor de klas (het talent inzetten). In dit gesprek worden dan specifiek afspraken gemaakt over hoe ouder en leerkracht het kind kunnen helpen om verder te groeien. Een volgend schooljaar kan dan opnieuw het ik-rapport worden ingevuld. De leerlingen kunnen op deze manier terugkijken naar hun eigen groei.
IEP
Als school zijn we dit jaar bezig om over te stappen naar IEP. Dit brengt met zich mee dat de ontwikkeling van “hart en handen” ook wordt meegenomen in het leerlingvolgsysteem. De leerling kan met het IEP-systeem een vragenlijst invullen (voor de onderbouw met plaatjes) en daaruit komt dan een nieuw soort web. Ik ben heel benieuwd hoe dit nieuwe web eruit gaat zien en of het zo prettig gaat werken als ons eigen samengestelde web. Maar zoals alles in het onderwijs, gaan ook wij mee met de nieuwste ontwikkelingen! Wat voor mij het belangrijkste blijft, is dat we in gesprek blijven met de leerlingen. Zij weten wat ze dagelijks voelen en doen en dus weten zij ook vaker het antwoord op de vraag, waar wij als leerkracht of ouders naar op zoek zijn.
Schrijf je tot en met 6 januari in voor een van onze professionaliseringen die 6 januari 2020 starten. Meer info via de links!
Graag zou ik de versie die jullie voor groep 5 gebruiken willen zien. Mag dit gemaild worden naar mij?