Evalueren: hoe je dit aan kunt pakken
Door Angela: ‘Ik wil dat en met die rekenspellen nog een keer doen dit schooljaar’, dat is was een leerling van mij zei toen ik met haar een kindgesprek had. Sowieso twee keer in het jaar hebben we een kindgesprek met onze kinderen. Naar aanleiding van de professionalisering ‘Wijzer in executieve functies’ paste het maken van een kindplan perfect in samenhang met het kindgesprek. Deze heb ik er dus ook bij gebruikt.
Wijzer in executieve functies
In het kort gezegd hebben de executieve functies te maken met je denkvermogen, dus de functies in je hersenen. Wat heb je waar bij nodig en hoe doe je het en op welke manier? Hier worden in het boek mooie metaforen voor gebruikt en het werkt voor kinderen heel goed om dit inzichtelijk te maken.
Evalueren
De meeste kinderen vonden het in het begin lastig om te beschrijven wat ze goed af ging en waar ze juist moeite mee hadden. Kritisch kijken naar hun eigen werk was iets wat ze amper deden. Zelf had ik hier ook een grote invloed op, de terugkoppeling naar de les, de evaluatie, vergat ik nogal eens. Elke dag bekijken we steekproefsgewijs het leerlingenwerk. Voordat wij dit doen, hebben ze dit zelf gedaan. Nakijken doen ze met gekleurde gelpennen en ook mogen ze zelf stempels zetten. In de stempelbak zitten diverse soorten stempels van ‘Petje af’ tot ‘Dit kan beter’. Vervolgens doen ze hun gemaakte werk in de inleverbak wat hoort bij hun gevoel over de les. Zo weet ik welke leerlingen sowieso nog extra verlengde instructie zouden willen.
De rekenles evalueren doe ik ook aan de hand van de evaluatievragen die horen bij het boek ‘Effectief rekenonderwijs in de basisschool’. Deze evaluatie vragen heb ik geschreven op pingpongballetjes en deze balletjes in een mand gedaan. Het is onze evaluatiemand geworden. Na afloop van de les mogen kinderen uit deze mand een balletje pakken en de vragen worden door andere kinderen weer beantwoord. Hier komen erg mooie antwoorden uit of positief of met een verbeterpunt. Ik geef altijd aan dat er hierbij geen foute antwoorden zijn, maar dat ze er positief naar moeten kijken. Wat kun je er van leren.
Kindplan
Even weer terug naar het kindplan, want hoe gaat dat nu in zijn werk. Zoals je in een eerder blog van mij hebt kunnen lezen, heb ik een rekengroep met veel verschillende niveaus van maatschrift niveau groep 6 tot pluswerk niveau groep 8. Leerlingen gaven tijdens deze gesprekken aan toch echt graag beter te willen worden in rekenen. Op maandagmiddag hebben we een half uur verlengde leertijd rekenen, een perfect moment om aan hun individuele doelen te werken. Ook doe ik tijdens dit half uur wel eens een rekencircuit met rekenspellen, in een later blog hier meer over. Op de foto zie je een mooi voorbeeld van een uitgewerkt kindplan, welke achteraf gezien nog concreter en specifieker beschreven had kunnen worden. Dit plan vul je samen in met de leerling. Deze leerling heeft een doel waarbij hij met de ene leerlijn wel al goed is en in het andere nog kan groeien, vandaar zijn 6.
Werk in uitvoering
Wat heb ik nu gedaan nadat we dit allemaal op papier hebben gezet? Ik heb de Gynzy verwerkingsstof erbij gepakt en een doelenkaart gemaakt voor deze leerling en de werelden met bijbehorende eilanden genoteerd. Zo kan deze leerling na instructie in de werelden van Gynzy werken. Dit was ook wat hij zelf aangaf in het gesprek, want hij wist dat hij deze onderdelen niet goed gemaakt had bij de toets.
Na de herfstvakantie starten we dus met het uitvoeren van de gemaakte kindplannen. Zelf ben ik heel benieuwd hoe dit gaat werken en of we zo nog meer naar het zelf evalueren en leren toe kunnen werken. Wat hier heel mooi op aansluit is de professionalisering ‘Rekengesprekken voeren’. Hier ben ik erg benieuwd naar en ben ik na de herfstvakantie mee gestart. Ik hoop door het volgen van deze professionalisering met de kinderen nog dieper in te gaan met het bekijken hun rekenwerk en alles wat daarbij hoort.
Ben je blij met onze website? Via Onderwijswereld-PO.nl kun je bestellen bij Bol. Geeft ons een kleine commissie, terwijl het jou niks extra kost ?
Hoi!
Ik wordt hier heel enthousiast van. Ik zou Ook graag aan de slag willen gaan met een kindplan en met de werelden van Gynzy.
In welke tijd ga jij met de kinderen zitten om hun plan te bespreken, daar gaat toch enorm veel tijd in zitten?
Groetjes Diana, groep 4
Hoi Diana,
Zelf heb ik het geluk dat ik momenteel een pabo 3 stagiaire heb. Dus ik heb deze keer de gesprekken gevoerd onder de lessen die ze zelfstandig kunnen doen. Toch hebben we ook gemerkt dat kinderen het heel prettig vinden om in gesprek te gaan en worden er ook gesprekken gevoerd na schooltijd onder het genot van een kopje thee. We voeren de gesprekken 2x per jaar vanaf groep 3 met alle kinderen. Tijdens het gesprek laat ik kinderen ook een ik-rapport inkleuren en stel ik ze dus verschillende vragen. Aan de hand hiervan maak ik het plan met ze samen. Er gaat inderdaad veel tijd inzitten, maar het geeft zoveel meer terug. Kinderen krijgen inzicht in hun eigen kunnen en geven specifiek aan waaraan ze willen werken. En daarbij versterk je de band nog meer op een andere manier. Ze voelen zich gehoord en jij weet waar je ze gericht mee kunt helpen. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Groetjes Angela