De start van mijn LIO stage
Door Marije: Het moment waar ik al drie jaar naar uitkijk, is eindelijk aangebroken. Dit schooljaar start ik mijn LIO stage (leraar in opleiding). Ik mag zelfstandig twee dagen per week een groep draaien. En of dat nog niet leuk genoeg was, ik krijg een groep 3! De komende maanden zal ik mijn ervaringen van mijn LIO stage met jullie delen.
De nulweek van mijn LIO stage
Het schooljaar start altijd met een zogeheten ‘nulweek’, bij sommigen heet dit ook wel de startweek. In deze week kan je als leerkracht al je voorbereidingen treffen voor het aankomende schooljaar. Voor mij was dit de eerste keer dat ik zo’n week kon meemaken. Ik vond het heel fijn om op deze manier het jaar te kunnen starten. Je kan op je gemak je spullen in orde maken, groepjes klaarzetten en je lessen voor de eerste week voorbereiden. Ook het aankleden van de klas in het klassenthema hoort erbij. Onze groep heet ‘de Gorgels klas’. We hebben hiervoor verschillende materialen verzameld, maar ook raamschilderingen gemaakt. Als LIO’er ben ik er nu echt vanaf het allereerste begin bij en kan mijn eigen klasje gaan vormgeven met mijn duo. Hierdoor voel ik mij ook direct de leerkracht van de groep.
Inrichting van het lokaal
In mijn klas zitten 26 leerlingen. Deze hebben we verdeeld over 5 tafelgroepjes (drie van 6, 2 van 4). Achterin het lokaal hebben we een leeshoekje gecreëerd waar de kinderen op leesmomenten of na het werk een boekje kunnen uitkiezen. Ze kunnen hier rustig op het bankje of een kussentje gaan lezen. Het inrichten was lastiger dan ik mij van tevoren had voorgesteld. Er zijn zo ontzettend veel opties voor de inrichting. De leeshoek heb ik wel vijf keer veranderd, omdat ik toch niet helemaal tevreden was. Gelukkig kon ik het met mijn duo wel eens worden over de gehele inrichting en hebben wij nu een prachtig lokaal. (Foto 2, De leeshoek)
Samenwerken met je duo
Mijn stagedagen zijn de maandag en dinsdag. Dit houdt in dat ik een duo collega heb die de groep op de overige drie dagen draait. Aan het begin van de nulweek had ik ontzettend veel vragen over de gang van zaken wanneer je met een duo collega werkt. Deze vragen werden gedurende de week al snel beantwoord. Deze voorbereidingsweek leent zich uitstekend voor het beter leren kennen van je duo, maar ook het bespreken van de soms simpele, maar praktische vragen. Het is handig als je van tevoren afspraken maakt over de grote lijnen in het onderwijs dat jullie samen gaan geven. Welke regels, rituelen of andere tradities staan er vast? Welke aanpak hanteren we voor bepaalde leerlingen? Hoe vieren we de verjaardagen van de kinderen? Hoe moeten de schriften worden ingeleverd? Deze vragen lijken heel simpel, maar zullen toch in overleg beantwoord moeten worden.
Tips voor de start aan je LIO stage
Vanuit mijn eigen ervaringen als LIO’er heb ik een aantal tips opgesteld die jou wellicht ook kunnen helpen bij het starten van het nieuwe schooljaar.
Tip 1:
Maak een lijstje met alle belangrijke zaken die je wil bespreken in de nulweek.
Voor mezelf had ik in de zomervakantie al een lijstje gemaakt met allerlei praktische zaken die ik wilde weten voordat de kinderen op school zouden komen. Dit lijstje varieerde van het maken van een plattegrond, het opstellen van een maatjesrij en de begroeting bij de deur tot het analyseren van toetsen, de afspraken/regels in de klas en het bespreken van de wekelijkse overdracht.
Het lijstje heb ik expres tijdens de zomervakantie gemaakt. Zo bouw je rustig je lijstje op en hoef je niet in één keer alles te bedenken. Dit voorkomt dat je dingen vergeet.
Tip 2:
Bespreek met je duo belangrijke regels en routines.
Het is voor de kinderen fijn als ze twee leerkrachten hebben die dezelfde regels en routines hanteren. Ook is dit voor jezelf erg fijn, zodat de kinderen niet eerst heel erg aan je hoeven te wennen en bekend zijn met de dingen die van ze verwacht worden. Vergeet hierbij niet dat je een eigen visie aan het ontwikkelen bent en moet onderzoeken wat voor jou het beste werkt. Dit kan je ook prima in overleg met je duo doen.
Tip 3:
Zorg dat je een contract hebt waarin staat hoe je wordt begeleid, hoeveel je verdient (als dit van toepassing is) en wat jouw verantwoordelijkheden zijn. Zorg dat je van tevoren helder hebt wat er van jou wordt verwacht, maar ook wat jij van een ander kunt verwachten. Afhankelijk van de situatie moet de begeleiding geregeld worden. Hierin kan je ook aangeven dat je altijd een aanspreekpunt wil hebben o.i.d. Weet ook wat jouw verantwoordelijkheden zijn. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Tot slot moet je goed kortsluiten wat voor salaris jij zal krijgen voor je stage. Dit verschilt erg per stichting. Sommige stichtingen geven niks, andere een kleine vergoeding of je wordt in de formatie opgenomen.
Niks is fijner dan een goede voorbereiding, dus weet wat je te wachten staat! Hopelijk heb je iets aan de tips gehad. In mijn volgende blog zal ik meer delen over hoe mijn ervaringen zijn in de klas. Ook zal ik meer inzoomen op het spelend en bewegend leren in het lesaanbod.