Voorlezen in de bovenbouw

Door Anouk: In mijn vorige blog schreef ik al over het belang van voorlezen. Vandaag lees je meer over voorlezen in de bovenbouw. Hoe pak ik dat aan en wat zijn leuke voorleestips en boekentips?

Het belang van voorlezen

Voorlezen is niet alleen ontzettend gezellig en leuk, maar kan ook een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind. Het heeft tal van positieve effecten op zowel de emotionele, cognitieve als sociale ontwikkeling van een kind. Voorlezen:


Juf Anouk leest voor
  • vergroot de woordenschat; 
  • stimuleert de fantasie; 
  • helpt kinderen te leren luisteren en zich te concentreren; 
  • daagt uit om zelf te lezen; 
  • stimuleert het inlevingsvermogen; 
  • vergroot de liefde voor boeken; 
  • draagt bij aan een toename van het zelfvertrouwen.

Door met het kind ook te praten over het boek, wordt het kind ook gestimuleerd actief met taal aan de slag te gaan. 

Probeer iedere dag 15 minuten voor te lezen. Voorlezen kan op ieder moment van de dag. Probeer wel hiervoor de rust te nemen en het liefst ook een rustige omgeving te kiezen.  

Voorlezen in de bovenbouw

Ook als kinderen zelf kunnen lezen, blijft voorlezen veel voordelen hebben. Tijdens elke fase in de ontwikkeling van een kind, biedt het voorlezen van boeken en verhalen nieuwe mogelijkheden en prikkels om zelf te lezen. Door de keuzes die je als leerkracht maakt, komen de kinderen in aanraking met verschillende genres en schrijfstijlen. Voorlezen in de bovenbouw is bevorderend voor zowel het leesplezier als het begrijpend lezen. Het werkt ontspannend en zorgt voor een positieve sfeer in de groep. Wanneer je een bepaald onderwerp bespreekbaar wil maken in de groep, kan dit heel goed d.m.v. spiegelverhalen of een passend voorleesboek.

Voorleestips

Tip 1: Een gevarieerd aanbod

Zorg voor een divers voorleesaanbod. Naast klassiekers is het ook goed om actuele boeken voor te lezen. Zorg voor diversiteit qua soorten boeken (informatief, prentenboeken, sprookjes, etc.), genres (avonturen, vriendschap & liefde, fantasie, etc.), fictie en non-fictie.

Tip 2:  Een goede voorbereiding is het halve werk

Bereid je goed voor op het voorlezen. Zo weet je welke lastige woorden er komen. Daarnaast kun je aanpassingen maken in tempo, stemgebruik enz. Wanneer je het boek zelf gelezen hebt, kun je vaak feilloos momenten aanvoelen waarop het slim is om te stoppen met voorlezen. Ik krijg vaak reacties van kinderen zoals: ‘ik wist dat je hier zou stoppen juf’ en ‘kun je echt niet nog een klein stukje verder lezen’?

Tip 3: Enthousiasme

Het klinkt heel simpel, maar het is zeker zo effectief. Kies een boek waar je zelf enthousiast van wordt. Dit enthousiasme draag je over aan de luisteraars.

Tip 4: Structureel

Zorg voor een vast moment op de dag waarop je voorleest. Door het structureel aan te bieden draag je uit hoe belangrijk je het vindt. Daarnaast zorgt het voor een moment van ontspanning in het vaak toch al drukke programma.

Tip 5: De schrijver

Geef, voorafgaand aan het voorlezen, informatie over de schrijver. Maak een schrijvershoekje met diverse boeken van de schrijver. Mochten de kinderen het voorleesboek leuk vinden, kunnen ze nog meer boeken van deze schrijver lezen.

Boekentips

Zelf ben ik enorme fan van Jacques Vriens, dus zijn boeken kunnen zeker niet ontbreken. Daarnaast vind ik de boeken van Roald Dahl, Jozua Douglas, Carry Slee en Janneke Schotveld zich ook echt lenen om voor te lezen in de klas. Naast deze populaire kinderboekenschrijvers, vind je in de lijst hieronder ook klassiekers, informatieve titels, poëzie en bekroonde boeken.

Welke boeken vind jij echte aanraders om voor te lezen in de bovenbouw? Wellicht kunnen we samen onderstaande lijstjes verder aanvullen.

15 Boekentips voor groep 5-6

  • Nooit denk ik aan niets – Hans en Monique Hagen
  • Juf Braaksel – Carry Slee
  • Superjuffie – Janneke Schotveld
  • Meester Jaap – Jacques Vriens
  • Kinderen met een ster – Martine Letterie
  • De bende van de Korenwolf – Jacques Vriens
  • Gozert – Pieter Koolwijk
  • De GVR – Roald Dahl
  • Zeg maar tegen de juf dat ik wat later kom – Bette Westera
  • De kikkerbilletjes van de koning en andere sprookjes – Janneke Schotveld
  • De verschrikkelijke badmeester – Jozua Douglas
  • De kleine engel die geluk bracht – Marianne Busser
  • Het meisje dat nooit fouten maakte – Mark Pett en Gary Rubinstein
  • Er was misschien eens – 20 verhalen die waargebeurd zijn of niet? – Kamiel De Bruyne & Yarne Daeren
  • Het grote Rijksmuseum voorleesboek – Marion van de Coolwijk

15 Boekentips voor groep 7-8

  • Achtste groepers huilen niet – Jacques Vriens
  • De blauwe vleugels – Jef Aerts
  • UFO-alarm – Jozua Douglas
  • Lampje – Annet Schaap
  • Wat moet je doen als je over een nijlpaard struikelt – Edward van de Vendel & Martijn van der Linden
  • Kruistocht in spijkerbroek – Thea Beckman
  • De brief voor de koning – Tonke Dragt
  • Hotel de grote L – Sjoerd Kuyper
  • Oorlog in inkt – Annemarie van den Brink en Suzanne Wouda
  • Lang geleden – Arend van Dam & Alex de Wolf
  • De gulle boom – Shel Silverstein
  • Smokkelkinderen – Jacques Vriens
  • De jongen, de mol, de vos en het paard – Charlie Mackesy
  • De zee kwam door de brievenbus – Selma Noort
  • De school is weg – Jacques Vriens

Voorlezen maakt je leuker. Veel voorleesplezier!

voorlezen in de bovenbouw
PIN dit idee voor later

Laat een reactie achter