Kunst in de klas
Momenteel werken we over het thema kunst in de klas. Van Rembrandt tot het Guggenheim en van klei tot aquarelverf: het komt allemaal voorbij!
Kunst in de klas: letterlijk!
Naast veel leesvoer, hebben we in alle klassen ook een kunstwerk in de klas. Op school hebben we een samenwerking met Kunst Centraal. Deze keer hebben we Stukjes en Beetjes in de klas. Een kunstwerk dat, zoals de naam van de kist al doet vermoeden, bestaat uit stukjes en beetjes. De kinderen kunnen er vervolgens allerlei activiteiten mee uitvoeren. Zo kunnen ze sorteren op vorm, kleur en andere eigenschappen. Ook is de leskist zo opgebouwd dat er aan 1 kant het kunstwerk te zien is, en aan de andere drie kanten een kunstwerk samengesteld kan worden met alle stukjes en beetjes uit de leskist.
Daarnaast hebben we een atelier waar de kinderen kunnen experimenteren met speksteen en met aquarelverf. Deze hoek is, ook nu we bijna aan het einde van het thema zijn gekomen, favoriet ten top!
Heerlijk leesvoer
We hebben een heerlijke stapel boeken in de klas bij ieder thema. Dat is altijd leuk, maar bij dit thema misschien nog wel een beetje leuker. Wanneer je de kinderen, hangend over de tafel, met zo’n groot boek bezig ziet, is dat mooi om te zien. Hieronder een selectie van de titels die we gebruiken. De laatste zelfs inclusief lesbrief, welke ook terug te vinden is op de website van Lemniscaat.
Het grote Rembrandt voorleesboek.
Wat een heerlijk boek om alleen al naar te kijken. De mooiste werken van Rembrandt verzameld in 1 groot voorleesboek. Qua verhaalinhoud is dit boek vooral geschikt voor de bovenbouw. Wanneer je als leerkracht makkelijk woorden of zinnen aanpast, of gewoon makkelijk zelf je eigen verhaal bedenkt bij een afbeelding, is hij in de groepen 1 tot en met 4 ook prima in te zetten. Wij hebben hem in onze open vitrine staan, en zo kan hij erbij gepakt worden wanneer de kinderen een boek willen lezen. Ook hebben we het grote Rijksmuseum voorleesboek er staan. Twee boeken, zelfde opzet, evenveel pracht. Wil je met je kinderen naar kunst kijken terwijl je op de bank zit, beide aanraders!
Bij ons in de klas vonden ze het schilderij ‘Een rijke maaltijd’ enorm bijzonder. Want: “een maaltijd, dat is eten juf. En deze mensen staan alleen maar.” Ik moet ze gelijk geven, en nu heet dit schilderij dus “Man in het zwart”: oplossingen zijn snel gevonden!
2019 is het jaar van Rembrandt. NRC zette in dit artikel de tentoonstellingen over Rembrandt op een rijtje. Wil je met je kinderen naar kunst kijken terwijl je niet op de bank zit, zit hier wellicht iets moois voor je tussen!
Prinses Arabella in het museum
Vers van de pers en vandaag met open mond ontvangen. Prinses Arabella gaat met haar prinsen- en prinsessenvriendjes naar het museum. Het museum ziet er van buiten al prachtig uit: het lijkt op een enorme olifant! Een mooie kindervariant op het Guggenheim museum in Bilbao. In het museum gekomen, komen de kinderen allerlei kunstwerken tegen. Zo zien ze levensgrote monsterspinnen (Maman), kunst die eruit ziet alsof het door kinderen gemaakt is(Haring) en schilderijen die wel heel erg op de jurk van prinses Arabella lijken (Mondriaan).
Bij het boek zit een poster met daarop tekeningen van de echte kunstenaars en de originele kunstwerken waarop de kunstwerken in het boek geïnspireerd zijn. Alleen al rond dit boek en bijbehorende poster, zou je een volledig project kunnen maken. We hebben dit boek pas 1 keer gelezen en bekeken in de klas, maar ik weet zeker dat er nog veel vervolgmomenten zullen komen!
Dit of dat?
Wanneer je het boek Dit of dat? openslaat, stap je een enorm museum binnen. Iedere pagina is gevuld met veel afbeeldingen, die steeds over een ander thema gaan en daarbij ook hun eigen kleurstelling hebben gekregen. Bij ieder thema is de basisvraag “Dit of dat?”. Omdat er echt heel veel in dit boek te zien is, en je er uren met de kinderen over zou kunnen kletsen, heb ik er een lesbrief bij gemaakt, weke zowel hieronder als op de site van Lemniscaat te downloaden is. Hoe leuk is (Dit of) dat?!
Al met al ideeën genoeg om te werken met/aan kunst in de klas!