Werken met een checklist

Door Marjolijn: Ben jij ook zo gek op lijstjes? Ik wel! Lijstjes geven overzicht, duidelijkheid en iets wegstrepen kan gewoonweg heerlijk zijn. Lees mee en ga ook werken met een checklist. Hiermee kun je onder andere zelfsturing en eigenaarschap stimuleren!

Situaties die je voor kunt zijn

Ken je dit? Je groep is lekker aan het werk, jij coacht en na een aantal rondjes ga je eens rustig ergens in de klas zitten om te observeren of te genieten om je klas zo zelfstandig aan het werk is. Echt het ziet er geweldig uit. Goede sfeer ook! Dan komt het inlevermoment…. Alle kinderen leveren alles keurig in. Denk jij…. Je gaat nakijken en…. Nee, toch…. Van wie is deze opdracht dan? Huh? Ik had toch duidelijk gezegd, netjes schrijven? Hoe zo… dit is klaar, ik mis nog de helft! Super frustrerend, teleurstellend, voor jou…. En op een ander moment voor het kind(en).

En misschien herken je dit ook?

De opdracht moet aan het einde van de week af zijn, en ingeleverd bij je duo… en ja hoor daarbij beweren de kinderen dat je dat echt niet hebt gezegd, dat het echt niet nodig was….Tja….

Ik houd dus van lijstjes! En ik heb gemerkt dat ik de bovenstaande frustratie kan voorkomen, bij iedereen(!) wanneer ik van tevoren, duidelijk maak wat de verwachtingen zijn. Door te werken met checklist kun je deze frustratie voorkomen. Ik werk erg graag mee.

Checklists

werken met een checklist
Voorbeeld van een checklist
  • Geven duidelijkheid over verwachtingen;
  • geven structuur aan de opdracht;
  • zorgen voor eenduidige communicatie;
  • zorgen ervoor dat doelen helder zijn;
  • zorgen ervoor dat je vorderingen bij kunt houden;
  • zorgen voor eigenaarschap bij de kinderen;
  • helpen om te reflecteren op het eigen werk.

En zo kan ik nog wel even doorgaan!

Inmiddels heb ik vele checklists gemaakt voor mijn groep. En het werkt super. Ze zijn echt niet ingewikkeld en je kunt ze zo gebruiken. Misschien heb jij ook checklists en wil je ze met ons delen. Super toch. Op deze manier helpen we elkaar en de kinderen aardig op weg.

C3B4Me

Oh en ken je deze code al? C3B4Me? (See Three, BeFore Me). Je gebruikt hem bij zelf(standig) werken; voordat je bij de leerkracht komt (me) heb je eerst 3 andere bronnen gebruikt; dat kan zijn opzoeken, vragen bij een andere leerling. Je kunt deze strategie ook inzetten bij het werken met checklist.

Een geweldig hulpmiddel om frustratie bij iedereen te voorkomen.

Stappenplan C3B4Me

In 4 gemakkelijke stappen leren de kinderen werken met de checklist. Het kind:

  1. werkt de opdracht uit en controleert (met de checklist) het werk. (dit is dus controle 1)
  2. kiest een maatje die, met de checklist, controleert of het echt goed is. Dit maatje geeft ook feedback, tips en tops, liefst op een geeltje, zodat de ontvanger zelf kan kiezen wat hij/zij hiermee doet) (controle 2)
  3. kiest iemand die zijn werk nog eens echt kritisch wil bekijken en ook nog tips en tops wil geven. (controle 3)
  4. schrijft de tips waar hij wat mee heeft gedaan op. Het kind de tops ook op. En levert dan pas het werk in bij de leerkracht.

Jij als leerkracht kijkt dus het werk alleen nog maar na, wanneer het kind zelf al feedback heeft gevraagd, gekregen en verwerkt. Het resultaat: de kinderen ontwikkelen…

  • metacognitie;
  • de vaardigheid feedback geven;
  • de vaardigheid zelfstandigheid;
  • eigenaarschap; worden verantwoordelijk voor hun eigen proces;
  • voldoen beter aan de opdracht.
  • Kinderen leren van, met en door elkaar;
  • er ontstaat een fijne groepssfeer;
  • de resultaten verbeteren over het algemeen;
  • de vorderingen van meer subjectieve leerdoelen zijn makkelijker te monitoren

Tips bij het werken met een checklist

  • Wanneer je de checklists bewaart en ja, de kinderen kunnen dit zelf ook, krijg je een prachtig volgmiddel, waarmee je de groei kunt laten zien;
  • Nog meer eigenaarschap en zelfsturing stimuleer je om samen met de groep een checklist te maken;
  • Laat de checklist ook echt door een kind uit de groep maken:  leren ze lekker veel tekstverwerkingsvaardigheden van!

In de download vind je 3 verschillende checklists:

  1. Netjes schrijven;
  2. Handletteren;
  3. Een tekst schrijven.

Je vindt de download onder de congrestip. Marjolijn geeft samen met haar collega Lisette een fijne workshop op HET congres Executieve Functies met het onderwerp executieve functies in de vakgebieden.

werken met een checklist
PIN dit idee voor later

Laat een reactie achter