Smartgames voor de Kinderboekenweek
In aanloop naar de Kinderboekenweek toe, zullen we jullie een blogserie presenteren waarin we verschillende (kern)titels zullen koppelen aan verschillende Smartgames. Alle smartgames hebben we gespeeld, alle boeken hebben we gelezen. Hieronder vast een voorproefje van de Smartgames die de revue zullen passeren.
Deze Smartgames passen goed bij de Kinderboekenweek 2019
De Smartgames die we hebben getest zijn onderstaande spellen. In dit blog alvast een afbeelding, een korte omschrijving en een link om ze te bestellen wanneer je ze ruim voor de Kinderboekenweek in huis wilt hebben. Lees mee!
MAGIC FOREST
Breek de betovering, en volg het pad!
Nadat je een uitdaging hebt gekozen, leg je de paden zo dat ze je leiden langs de verschillende magische figuren. Staat er een gele pijl tussen twee figuren, dan moeten deze in verbinding staan. Maar staat er een kruis door die gele pijl, dan mogen ze juist niet in verbinding staan. Doet een beroep op ruimtelijk inzicht, probleemoplossend vermogen en planning.
Dit spel wordt geleverd als magnetische editie, waardoor je het niet alleen in de klas, maar ook onderweg goed kunt spelen. Vanaf 8 jaar. 48 Uitdagingen.
Compacte Smartgames
CHICKEN SHUFFLE (JUNIOR)
Zorg dat de kippen goed voor de eieren zorgen!
Dit spel bestaat uit een soort doosje met doorzichtige deksel. Op die deksel zitten kippetjes te broeden. Je kunt met deze kippetjes schuiven. Onder het deksel leg je een opdrachtenkaartje neer. Schuif de kippen zo, dat alle eieren op de kaart bedekt worden. Leuk is dat dit spel een beetje het midden heeft tussen een Smartgame, en zo’n ouderwets schuifspelletje. (Weet je wat ik bedoel?)
Geschikt vanaf 4 jaar. 48 Uitdagingen, oplopend in moeilijkheidsgraad
PARKING PUZZLER
Snel! Vind je nog een parkeerplekje in alle drukte?
Kies een opdracht en leg de puzzelstukken met de auto’s erop zo neer, dat alle auto’s netjes geparkeerd kunnen worden. Daarbij moet er de mogelijkheid blijven om van links naar rechts over de parkeerplaats heen te rijden. Auto’s mogen, net als in het echte verkeer, alleen netjes in de vakken geparkeerd worden.
Geschikt vanaf 6 jaar. 60 Uitdagingen, oplopend in moeilijkheidsgraad.
ASTEROID ESCAPE
Navigeer met je Ruimteschip door de asteroïden.
Dit spel is ook echt weer heel tof! Je plaatst de puzzelstukken met asteroïden zoals er op je uitdaging staat, evenals het ruimteschip. Je gaat nu met de puzzelstukken schuiven, net zo lang je een vrije baan voor het ruimteschip hebt gemaakt om veilig door te kunnen reizen. Het is hierbij belangrijk dat alle puzzelstukken plat op het spelbord blijven liggen, en niet per ongeluk omhoog gewipt worden.
60 Toffe uitdagingen vanaf 8 jaar.
Smartgames Originals
TEMPLE CONNECTION DRAGON EDITION
Bouw wegen en bruggen om de tempels met elkaar te verbinden.
We reizen af naar het Midden-Oosten, althans, op je spelbord dan. Plaats de tempels zoals er in je gekozen uitdaging aangegeven wordt. Aan het cijfer op je uitdaging kun je zien hoe hoog de tempels op de betreffende plekken moeten zijn. In sommige uitdagingen plaats je ook de draak op het spelbord. Nu is het aan jou om met de wegen de tempels met elkaar in verbinding te brengen. Sommige wegen veranderen ook van hoogte, wat het spel letterlijk een extra dimensie geeft!
80 Uitdagingen verspreid over wel 5 niveaus. Vanaf 7 jaar.
Preschool Smartgame
TRUCKY 3
“Drie vrolijke vrachtwagens zijn op weg naar hun volgende bestemming. Geef jij ze alle pakjes mee?”
Tof en lekker divers spel, ook al voor de jongere kinderen! Er zijn drie verschillende vrachtwagens. Op je uitdaging staat welke vrachtwagen(s) je mag vullen, en welke pakjes daarin mogen. Dan is het aan jou om te kijken hoe dat kan. En let op, er is steeds maar een mogelijkheid! Maar let op: er mag niks boven de vrachtwagen uitsteken, maar in de vrachtwagen zelf mogen wel lege plekken overblijven. Deze situatie doet een mooi beroep op het ruimtelijk inzicht!
Geschikt vanaf 3 jaar en zeker tot de middenbouw te spelen. 48 uitdagingen
Wellicht heb je meteen al een idee op welke manier je deze spellen kunt gebruiken bij het thema ‘Op reis’, en misschien loop je nu met een groot vraagteken boven je hoofd. Allebei prachtig! We gaan je namelijk sowieso inspireren met bijpassende boektitels. En zoals je van ons gewend bent, zullen we ook bij ieder spel beschrijven op welke executieve functies de spellen een beroep doen. Zo kun je ze extra effectief inzetten in je groep!
Registreren van het spelen met de Smartgames kun je doen via onderstaand formulier.