Skip to content
Professionaliseringen en workshops op maat? Samenwerken? Bel 06-81076531

Smartgames bij de Kinderboekenweek deel 2

Na onze introductie over de Smartgames bij de Kinderboekenweek met het thema Op Reis, is het nu tijd om de verschillende spellen meer onder de loep te nemen. En om natuurlijk te kijken welke boeken een leuke link hebben met deze spellen! In dit tweede deel kijken we naar Magic Forest en Asteroid Escape. Zoals jullie van ons gewend zijn nemen we sowieso de executieve functies waarop deze spellen een beroep doen onder de loep. Heb je leuke aanvullingen, horen we dat graag! Je kunt een reactie achterlaten onder de post.

Smartgames bij de Kinderboekenweek: Foeksia en de bezembus….

Meer over Foeksia

Wakkabakkaboe! Foeksia de miniheks gaat op schoolreisje naar de Hekseling. Papa Kwark vindt het maar spannend. Ze gaan dan ook niet met zomaar een bus, maar met een heuse Bezembus, gemaakt van echte heksenbezemstelen! Bij de Hekseling aangekomen, staan er twee enorme trollen voor de poort. Alle miniheksjes willen het liefste meteen weer naar huis. Dat het schoolreisje in het donker plaatsvindt, maakt het er allemaal nog spannender op! Gelukkig kent de juf de twee trollen, en mogen ze veilig naar binnen. Nou ja, veilig?


Een spannend verhaal voor lezers van 7 tot 9 jaar. Leuk zijn de gelijkenissen met de Efteling; van de vlaggen bij de entree tot verschillende attracties!

….meets Magic Forest

Magic Forest is een spel in de serie Magnetic Games. Het doel is om de juiste weg door het magische bos te vinden.

  1. Kies een opdracht uit het boekje. Het zijn er 48, in 4 verschillende niveaus;
  2. Leg de wegen zo neer, dat je voldoet aan de opdracht;
  3. Er is maar 1 oplossing mogelijk.

Magic Forest en executieve functies

Magic Forest

  • Inhibitie; de rem op het gedrag. Voor de single player games heb je focus nodig, ook voor Magic Forest. Een goede focus/concentratie zal helpen bij het gemakkelijker op kunnen lossen van de uitdagingen.
  • Werkgeheugen; welke stappen heb je nodig om tot een oplossing van de uitdaging te komen? Zijn er stappen die je al eerder hebt gedaan die je bij een nieuwe uitdaging ook weer kunt gebruiken? Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de tactiek die kinderen kunnen ontwikkelen bij het neerleggen van de puzzelstukken.
  • Planning en organisatie; Volgens welke stappen ga je dit spel uitvoeren? Het interessante is dat door de loop van het spel heen er steeds weer opnieuw een beroep wordt gedaan op deze executieve functie. De manier waarop de opdrachten worden gegeven veranderen namelijk naarmate het spel moeilijker wordt.
  • Taakinitiatie; je moet een aantal handelingen uitvoeren voordat je aan dit spel kunt beginnen. Alle benodigdheden moeten goed geordend zijn. Als dat lukt, kunnen de kinderen snel en efficiënt aan de slag. Dit blijft herhaald een klein beroep doen op de taakinitiatie.
  • Emotieregulatie; het mooie van vrijwel ieder spel, is dat de speler geconfronteerd wordt met zijn eigen emotie. Hoe reageer je wanneer iets (niet) lukt?
  • Flexibiliteit; De opdrachten volgen elkaar in veranderende moeilijkheidsgraad op, maar dat is niet heel verrassend. Los daarvan wordt er nauwelijks een beroep gedaan op deze functie
  • Metacognitie; tijdens en na het spelen bespreek je met je leerlingen hoe het spel is gegaan. Jullie benoemen samen tips en tops. Oudere leerlingen kun je dit eventueel op laten schrijven.

Het verdient aanbeveling om de kinderen meerdere niveaus na elkaar te laten spelen. Gebruik voor de registratie onze gratis download.

Smartgames bij de Kinderboekenweek: Hoe werkt een vliegveld….

Vlieg je mee?

Wat een prachtige uitgave van Van Holkema&Warendorf! Werkelijk alle aspecten van hoe een vliegveld werkt komen aan bod. Van het aankomen en vertrekken op het vliegveld zelf, tot de afhandeling van de bagage, het onderhoud van de vliegtuigen en natuurlijk wordt er een kijkje in het vliegtuig zelf genomen. Wat deze uitgave bijzonder maakt, is dat er zowel kleine flapjes in zitten, als uitklappagina’s. Achter de kleine flapjes vind je extra informatie: soms wat er zich letterlijk achter de voorste tekening bevindt, soms gewoon aanvullende informatie. De uitklappagina’s zijn echt mooi bedacht: hierdoor ontstaan reusachtige kijkplaten van zeker een meter hoog/breed. Dat spreekt tot de verbeelding!

De duidelijke tekeningen zijn uitvoerig voorzien van tekst, wat het boek zowel voor kinderen in de onderbouw, als in de midden- en bovenbouw geschikt maakt.

….meets Asteroid Escape

Vlieg hoger en hoger tussen sterren en planeten op zoek naar mooie nieuwe routes!

  1. Selecteer een uitdaging en plaats de puzzelstukken zo op het spelbord als je op de uitdaging ziet;
  2. Ga schuiven met de puzzelstukjes. Dat kan van links naar rechts en van voor naar achteren. Kijk wel uit voor de vleugels van je spaceship, die moeten natuurlijk geen asteroïden raken!
  3. Je hebt de goede weg gevonden wanneer je je spaceship van het spelbord af kunt schuiven

Pittig spel, geschikt vanaf 8 jaar. Zeker een uitdaging voor de kinderen in je klas. Achterin het opdrachtenboekje, staan de oplossingen

Asteroid Escape en executieve functies

Asteriod Escape

  • Inhibitie; de rem op het gedrag. Voor de single player games heb je focus nodig, ook voor Asteroid Escape. Een goede focus/concentratie zal helpen bij het gemakkelijker op kunnen lossen van de uitdagingen. Deze uitdagingen zijn vanaf de eerste al behoorlijk pittig, wat dus een extra groot beroep op de inhibitie doet.
  • Werkgeheugen; welke stappen heb je nodig om tot een oplossing van de uitdaging te komen? Zijn er stappen die je al eerder hebt gedaan die je bij een nieuwe uitdaging ook weer kunt gebruiken? Sommige puzzelstukken kun je niet langs je spaceship laten komen: dan gaan je vleugels kapot!
  • Planning en organisatie; Volgens welke stappen ga je dit spel uitvoeren? Het interessante is dat door de loop van het spel heen er steeds weer opnieuw een beroep wordt gedaan op deze executieve functie. Het aantal keren dat er een puzzelstuk verschoven moet worden, wordt hoger naarmate het spel vordert.
  • Taakinitiatie; je moet een aantal handelingen uitvoeren voordat je aan dit spel kunt beginnen. Alle benodigdheden moeten goed geordend zijn. Als dat lukt, kunnen de kinderen snel en efficiënt aan de slag. Dit blijft herhaald een klein beroep doen op de taakinitiatie.
  • Emotieregulatie; het mooie van vrijwel ieder spel, is dat de speler geconfronteerd wordt met zijn eigen emotie. Hoe reageer je wanneer iets (niet) lukt?
  • Flexibiliteit; De opdrachten volgen elkaar in veranderende moeilijkheidsgraad op, maar dat is niet heel verrassend. Los daarvan wordt er nauwelijks een beroep gedaan op deze functie
  • Metacognitie; tijdens en na het spelen bespreek je met je leerlingen hoe het spel is gegaan. Jullie benoemen samen tips en tops. Oudere leerlingen kun je dit eventueel op laten schrijven.

Het verdient aanbeveling om de kinderen meerdere niveaus na elkaar te laten spelen. Gebruik voor de registratie onze gratis download.

Smartgames bij de Kinderboekenweek: wat je nog meer wilt lezen!

Andere boeken die goed bij dit spel passen zijn ‘Ik reis de wereld rond’ van uitgeverij Kluitman en ‘Rijden, vliegen, varen’ van uitgeverij Clavis.

Ik reis de wereld rond

Ik reis de wereld rond

Letterlijk 80 manieren om de wereld rond te kunnen reizen. Bij ieder vervoermiddel is een klein rijmpje gemaakt om uit te leggen hoe het betreffende vervoermiddel werkt en/of waarom het bedacht is. Tevens wordt bij ieder vervoermiddel aangegeven hoe hard het gemiddeld gaat, en wat de maximumsnelheid is dat dit vervoermiddel ooit gehaald heeft. Mooie informatie om het thema reizen te koppelen aan je rekenlessen en mooie rekengesprekken te voeren!

 

Rijden, vliegen en varen

Rijden, vliegen en varen

Ik hou van de boeken van Mack en de Wondere Wereld-serie. De teksten zijn makkelijk geschreven, kinderen kunnen in heldere taal de juiste informatie vinden. Zo ook in ‘Rijden, vliegen. varen’. Het boek is, zoals de titel al doet vermoeden, opgedeeld in 3 delen: ter land, ter zee en in de lucht. Ruim 30 vervoermiddelen passeren de revue. Over ieder vervoermiddel wordt basisinformatie gegeven. De tekst en de afbeeldingen zijn verdeeld over 2 pagina’s, wat een ruimtelijk en rustig gevoel geeft. Ieder vervoermiddel wordt afgerond met een illustratie die betrekking heeft op dat vervoermiddel. Daaronder staat een vraag. Dit is een mooie manier om net wat verder te praten.

 

Zowel ‘Ik reis de wereld rond’ als ‘Rijden, vliegen, varen zijn mooie informatieve aanvullingen die je kunt gebruiken tijdens, maar zeker ook NA de Kinderboekenweek!

SpeelgoedSpeelgoed

Laat een reactie achter





Scroll To Top