Smartgames bij de Kinderboekenweek deel 1

Na onze introductie over de Smartgames voor de Kinderboekenweek met het thema Op Reis, is het nu tijd om de verschillende spellen meer onder de loep te nemen. En om natuurlijk te kijken welke boeken een leuke link hebben met deze spellen! In dit eerste deel kijken we naar Chicken Shuffle en Parking puzzler. Zoals jullie van ons gewend zijn nemen we sowieso de executieve functies waarop deze spellen een beroep doen onder de loep. Heb je leuke aanvullingen, horen we dat graag! Je kunt een reactie achterlaten onder de post.

Smartgames Kinderboekenweek: Daan komt eraan…

Hoe ga jij vaak op reis? Bij ons is dat met de auto. In de zomer lekker naar Spanje, in de winter heel divers, soms Schotland, soms Duitsland en weer een andere keer blijven we lekker thuis. Daan gebruikt zijn auto voor heel wat anders: hij gaat ermee racen! Terwijl zijn vader naar een racewedstrijd zit te kijken, speelt er in Daan zijn hoofd een heel ander verhaal. Terwijl in de raceauto is gestapt, ziet hij namelijk een dief de Grote Prijs stelen die de winnaar van de race hoort te krijgen. Dat kan hij natuurlijk niet zomaar op zich laten zitten, dus Daan zet de achtervolging in. Het wordt wel heel spannend! Zou Daan deze race wel tot een goed einde kunnen brengen?


In de bind-up van Daan komt eraan worden drie verhalen van Daan samen gevoegd. Daan in de ruimte, Daan de machinist en Daan in de raceauto. Lees verder om te zien welke Smartgame goed aansluit bij deze titel voor de Kinderboekenweek.

…meets Parking Puzzler

Parking Puzzler bestaat uit een spelbord waarop een parkeerplaats staat afgebeeld, 7 puzzelstukken en uit een opgavenboekje met 60 opdrachten die verdeeld zijn over 4 niveaus.

  1. Kies een uitdaging en plaats de auto’s die er op staan op het spelbord;
  2. Plaats de overige auto’s zo, dat ze allemaal netjes in de vakken geparkeerd staan;
  3. Let op: er moet altijd een doorgang blijven op de parkeerplaats!

Parking Puzzler en executieve functies

  • Inhibitie; de rem op het gedrag. Voor de single player games heb je focus nodig, ook voor Parking Puzzler. Een goede focus/concentratie zal helpen bij het gemakkelijker op kunnen lossen van de uitdagingen.
  • Werkgeheugen; welke stappen heb je nodig om tot een oplossing van de uitdaging te komen? Zijn er stappen die je al eerder hebt gedaan die je bij een nieuwe uitdaging ook weer kunt gebruiken? Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de tactiek die kinderen kunnen ontwikkelen bij het neerleggen van de puzzelstukken op zo’n manier dat er een vrije baan blijft op de parkeerplaats.
  • Planning en organisatie; Volgens welke stappen ga je dit spel uitvoeren? Het interessante is dat door de loop van het spel heen er steeds weer opnieuw een beroep wordt gedaan op deze executieve functie. De manier waarop de opdrachten worden gegeven veranderen namelijk naarmate het spel moeilijker wordt.
  • Taakinitiatie; je moet een aantal handelingen uitvoeren voordat je aan dit spel kunt beginnen. Alle benodigdheden moeten goed geordend zijn. Als dat lukt, kunnen de kinderen snel en efficiënt aan de slag. Dit blijft herhaald een beroep doen op de taakinitiatie.
  • Emotieregulatie; het mooie van vrijwel ieder spel, is dat de speler geconfronteerd wordt met zijn eigen emotie. Hoe reageer je wanneer iets (niet) lukt?
  • Flexibiliteit; De opdrachten volgen elkaar in veranderende moeilijkheidsgraad op, maar dat is niet heel verrassend. Los daarvan wordt er nauwelijks een beroep gedaan op deze functie
  • Metacognitie; tijdens en na het spelen bespreek je met je leerlingen hoe het spel is gegaan. Jullie benoemen samen tips en tops. Oudere leerlingen kun je dit eventueel op laten schrijven.

Het verdient aanbeveling om de kinderen meerdere niveaus na elkaar te laten spelen. Gebruik voor de registratie onze gratis download.

Alle wielen in de file

Een ander boek dat prachtig aansluit bij Parking Puzzler, is Alle wielen in de file van Harmen van Straaten. Wanneer de beren bij opa en oma gaan logeren, gaan ze daar naartoe met de auto. Maar de ietwat neurotische papabeer, die jut de boel lekker op: “Hup, we moeten gaan. We willen straks niet in de file staan”. Tsja, en je weet wat er gebeurt wanneer je gaat lopen heujen he? Dan zit werkelijk alles tegen! Benzine op, negeren van een rood licht, ambulances, loslopende kippen en nog veel meer ‘ellende’ treft de familie beer op hun reis naar opa en oma.

De titel van het boek doet zijn eer aan. Werkelijk alle soorten wielen, van evenredig zoveel vervoersmiddelen komen in dit boek voorbij. Gebruik dit boek als aanleiding om te spreken met de kinderen over de verschillende vormen van vervoer, en de verschillende (soorten van) vervoersmiddelen op de weg. Welke kennen ze? Welke zijn nieuw voor ze? Misschien kunnen ze zelf wel een vervoersmiddel ontwerpen dat met gemak files kan omzeilen! De tekeningen vragen erom om lager bekeken te worden en om over door te praten. Kun jij met je kinderen bijvoorbeeld ontdekken uit welke vrachtwagen de kippen zijn gekomen…?

Smartgames Kinderboekenweek: Boer Boris meets…

Er is afgelopen schooljaar iets moois gebeurd. Ik werd stiekem een beetje verliefd op Boer Boris. Want zeg nou zelf, wat een lekker ding is dat! Speciaal voor de Kinderboekenweek 2019 wordt Boer Boris gaat naar de markt extra onder de aandacht gebracht. En terecht, want als er ergens in een prentenboek veel reisvormen voorkomen, dan is het wel in dit boek.

Boer Boris heeft nieuwe oogst, en die moet natuurlijk naar de markt gebracht worden voor de verkoop. Maar welk vervoermiddel hij ook neemt, steeds loopt hij tegen een verkeersbord aan waarop staat dat hij er niet door mag. Gelukkig is overal een oplossing voor 😉

Deze titel is overigens tot en met 13 oktober te verkrijgen voor slechts een tientje!

…Chicken Shuffle (junior)

Het volgende spel in de serie “Smartgames Kinderboekenweek” is Chicken Shuffle (junior). Dit spel bestaat uit een doosje met een doorzichtige deksel. Op dat deksel zitten schuifjes met kippetjes en kuikentjes erop. Leuk detail, die kippetjes kunnen dus bewegen, net alsof ze graan pikken, echt schattig! Onder het deksel leg je de opdrachtenkaarten neer.

  1. Kies en uitdaging en leg de kaart daarvan in het doosje, doe de deksel erop.
  2. Schuif de kippetjes zo, dat alle eieren bedekt zijn.
  3. Staat er water op de kaart? Daar houden kippen niet zo van, zorg dat ze daar niet op zitten!

Chicken Shuffle en executieve functies

We gebruiken bij de executieve functies steeds dezelfde omschrijving. Soms is deze niet of minder van toepassing. Maar het klopt dus dat er een gedeeltelijke overlap in de tekst zit wanneer je deze naast alle andere spellen zou leggen. (dit even ter info)

  • Inhibitie; de rem op het gedrag. Voor de single player games heb je focus nodig, ook voor Chicken Shuffle. Een goede focus/concentratie zal helpen bij het gemakkelijker op kunnen lossen van de uitdagingen. Om inhibitie meer centraal te stellen, laat je de leerlingen dus meerdere oefeningen achter elkaar doen. Wat gebeurt er met het gedrag wanneer de uitdaging groter wordt?
  • Werkgeheugen; welke stappen heb je nodig om tot een oplossing van de uitdaging te komen? Zijn er stappen die je al eerder hebt gedaan die je bij een nieuwe uitdaging ook weer kunt gebruiken?
  • Planning en organisatie; Volgens welke stappen ga je dit spel uitvoeren? Wanneer de kinderen meerdere kaarten hebben gespeeld, gaan ze patronen ontdekken. Zo kan het zijn dat ze al snel gaan overzien wanneer een kip halverwege het bord neergezet moet worden, en dus ook dat ze daar met het schuiven van alle stukken rekening mee moeten houden.
  • Taakinitiatie; je moet een aantal handelingen uitvoeren voordat je aan dit spel kunt beginnen. Alle benodigdheden moeten goed geordend zijn. Als dat lukt, kunnen de kinderen snel en efficiënt aan de slag.
  • Emotieregulatie; het mooie van vrijwel ieder spel, is dat de speler geconfronteerd wordt met zijn eigen emotie. Hoe reageer je wanneer iets (niet) lukt? Zie ook de aanvulling die bij inhibitie genoemd wordt.
  • Flexibiliteit; De opdrachten volgen elkaar in veranderende moeilijkheidsgraad op. Verder is het spel goed te overzien en doet een klein beroep op de flexibiliteit.
  • Metacognitie; tijdens en na het spelen bespreek je met je leerlingen hoe het spel is gegaan. Jullie benoemen samen tips en tops. Oudere leerlingen kun je dit eventueel op laten schrijven.

Al met al een mooie ontmoeting voor boer Boris met Chicken Shuffle. Gebruik ook voor deze registratie onze gratis download. 

Bestellen van alle genoemde boeken en Smartgames voor de Kinderboekenweek kan via onderstaande links, of bij je lokale boeken- en spellenwinkel.

We hopen dat jullie hebben genoten van deel 1 in de serie Smartgames Kinderboekenweek. Wil je zien welke spellen we nog meer gaan bespreken, bekijk dan hier de aankondiging van deze serie. Volgende week lees je deel 2!

Alle wielen in de file

Parking Puzzler

Daan komt eraan

Boer Boris naar de markt

Chicken Shuffle jr.

 

Speelgoed algemeen

 

Laat een reactie achter