Lezen centraal

Hij is net van start: de Kinderboekenweek. Het doel van de Kinderboekenweek? Het promoten van het kinderboek. Kinderen motiveren om te lezen. Kinderen enthousiasmeren. Maar met alle leuke ideeën die om internet te vinden zijn, kan het lastig zijn om dit doel voor ogen te houden: zet het lezen centraal!

Leesbevordering

Lezen is ontzettend belangrijk. Door te lezen, vergroot een kind zijn woordenschat. Ook groeit de technische leesvaardigheid. Klinkt geweldig toch? Maar hoe werkt dat dan, leesbevordering? Ten eerste is het belangrijk dat je zorgt voor een rijke leesomgeving. Hierover heb je kunnen lezen in mijn eerdere blog ‘Een rijke leesomgeving’. Daarnaast is het belangrijk om motiverende leesactiviteiten te organiseren in je klas. Kom met een ingepakt boek de klas binnen, lees er een stuk uit voor en laat de kinderen de titel en kaft ontwerpen bij het boek. Maar ook andersom, onthul de kaft, de titel en laat de kinderen hier zelf een verhaal bij bedenken. Dit kan door het op te schrijven (een stelopdracht), maar ook in een gesprek. Laat kinderen groepjes vormen en ieder kind bedenkt om de beurt 1 zin voor het verhaal.

Een leesfeest

Leesmetro

Zelf heb ik enkele weken geleden het boek ‘de ongelooflijk bijzondere boekeneter’ geïntroduceerd met een rijkelijk gedekte tafel. Alleen deze gedekte tafel zorgde al voor voldoende nieuwsgierigheid bij de kinderen. Is er iemand jarig juf? Na de introductie heb ik het boek voorgelezen in ons pas vernieuwde leesplein. Dit project heb ik geleend van de plaatselijke bibliotheek. Bij dit project wordt ook de thuisomgeving van het kind betrokken. Het kind vult thuis met zijn ouders/verzorgers een boekenmenu in. Welke boeken vindt het kind leuk om te lezen? Dit is als leerkracht heel handig om te weten, hierop kun je mooi voortborduren.

Leesmotivatie

Kinderen gemotiveerd krijgen om te lezen, kan een hele klus zijn. Het ene kind houdt nu eenmaal meer van lezen dan het andere kind. Een gemotiveerde houding van de leerkracht zorgt al voor een eerste stap. Jij bent het rolmodel. Lees voor en lees tijdens de ‘vrije leestijd’ zelf ook in een boek. Ga met kinderen samen op zoek naar een passend boek. Gebruik hierbij bijvoorbeeld ‘de Vijf Vinger Test’ van Kees Vernooy. Het kind kiest hierbij een pagina uit het boek waarin hij geïnteresseerd is en leest deze stil voor zichzelf. Als het kind gaat lezen, houdt het vijf vingers omhoog. Wanneer het kind een woord tegenkomt dat het met moeite kan lezen, doet het een vinger naar beneden. Als het voor het einde van de bladzijde alle vingers naar beneden zijn, is het boek waarschijnlijk nog te moeilijk voor het kind.

De tiplijsten van Leesbevordering in de klas, kunnen kinderen helpen bij het kiezen van een boek wat bij hen past op basis van karakter, hobby’s en voorgaande leeservaringen.

De Boekenmetro

Leesmetro

Met deze metroplattegrond (www.kinderboekenweek.nl) reis je van het ene naar het andere mooie boek. Je kunt er zo achter komen welk boek goed bij jou past.

Toptitels, Griffels en Penselen

Om kinderen te motiveren tot lezen is het belangrijk om ook te zorgen voor een rijk boekenaanbod. En daar komt jouw rol als leerkracht om de hoek kijken. Aan jou de eer om ook de boeken te introduceren waar het oog van kinderen gauw aan voorbij gaat. De Kinderboekenweek leent hier zich uitstekend voor, daar staat immers het lezen centraal. Neem eens een kijkje tussen de titels die bekroond worden met Griffels en Penselen.

Ben je nog op zoek naar inspiratie rondom de Kinderboekenweek? Bekijk dan de verzamelpagina op deze website.

Leesplezier!

 

Wees creatief, maar houd het uiteindelijke doel voor ogen: het lezen centraal!

 

Ben je blij met onze website? Via Onderwijswereld-PO.nl kun je bestellen bij Bol. Geeft ons een kleine commissie, terwijl het jou niks extra kost 😉

GamesGames

Laat een reactie achter