Werken met het chromebook in de klas

Door Angela: Wauw wat een wereld van verschil. Teruglezend naar de blogs die ik heb geschreven afgelopen jaar voor Onderwijswereld. Het grootste gedeelte over het rekenonderwijs in combinatie met de doelgroep waar ik mee werk. Een schooljaar wat in de ‘geschiedenisboeken’ zal komen te staan. Een schooljaar waarvan we zeker zes weken thuisonderwijs hebben gegeven. Waarna we vervolgens nog twee weken meivakantie hadden en toen eindelijk weer naar de klas terug mochten naar ‘onze’ kinderen.

Corona! En toen…

Zoals ik in mijn eerste blog schreef werkten we met de methode ‘Alles Telt’ in combinatie met de verwerkingsstof en instructielessen van ‘Gynzy’. Hierbij maken we ook gebruik van het rekenprogramma ‘Met Sprongen Vooruit’. We zijn gestart met het rekenverbetertraject van Expertis, hier heb ik onder andere de blog ‘Automatiseren’ over geschreven. Er zouden nog een paar bijeenkomsten komen, maar deze zijn doorgeschoven naar dit schooljaar, want door de 1,5 meter regel en het thuisonderwijs was dit niet meer mogelijk.


Thuisonderwijs in asielzoekerscentrum

Iedereen zat thuis, thuisonderwijs was het vervolg. Bij onze doelgroep niet geheel gemakkelijk te realiseren. Geen geschikte thuissituatie, lees: meerder gezinnen in een unit, gezinnen leven op een aantal vierkante meters en dan komen de achtergronden, de trauma’s er nog bij kijken. Ouders hadden hun kinderen continu over de vloer. Dan heb je nog een slechte wifi-verbinding op het centrum en kinderen hadden geen device. De eerste week ben ik dus massaal aan het kopiëren geslagen om alle niveaus te kunnen bedienen en heb ik voor elk kind een dikke map gemaakt met werk voor drie weken. We mochten namelijk niet meer op het centrum, of dit moesten we zoveel mogelijk beperken en daarbij niet in contact komen met de bewoners.

Chromebook

Uiteindelijk werden de drie weken verlengd. Ondertussen kregen we groen licht om Chromebooks gereed te maken voor uitleen. Voor mij als leerkracht volgde ook een online training van ‘Snappet’. Even binnen een uurtje de basisvaardigheden opnemen en vervolgens proberen toe te passen. Vanuit onze hoofdlocatie, waar ze daar begin dit schooljaar al mee gestart waren, kregen we gelukkig ondersteuning waar nodig. We besloten om gewoon verder te  gaan met waar we gebleven waren en via Snappet de lessen te geven die bij de methode hoorden. Dit was voor ons het minste uitzoeken en via ‘MEET’ deed ik de instructie met de kinderen per jaargroep. Mijn groep bestaat uit vijf rekenniveaus, dus wanneer iedereen er was, was ik wel even bezig. De kinderen die langer in Nederland zijn en al langer bij ons op school kwamen uiteindelijk in het ritme. De andere vijf leerlingen die korter in Nederland waren echter niet.

Achterstand?

Eenmaal weer terug op school zijn we door gegaan met Snappet. Voor mijn reguliere groepen 6, 7 en 8 heb ik kort een aantal dingen herhaald en heb ik geprobeerd om de achterstand weg te werken om vervolgens de leerstof wat nog moest te versnellen. Hier schreef ik over in mijn vorige blog.

De leerlingen die als een taalachterstand hadden in verband met hun korte verblijf in Nederland, hadden dat nu nog meer, wat betreft rekenen viel dat reuze mee. De leerling waarvan ik verwachte dat ze verder achter zou zijn, eindigde afgelopen schooljaar met de hoogste score op Snappet, ze was zo trots en zo blij met haar resultaten, echt heel bijzonder wat zoiets dan kan doen. Een andere leerling die qua concentratie moeilijk mee kan komen, die bleef dit vertonen, het tempo gaat hem soms te snel, hoe hard hij ook probeert. Thuis vond hij dit heel moeilijk en op school is dit nog zo.

Hoe verder dit schooljaar met het chromebook?

We startten in het nieuwe schooljaar met het werken via Snappet volgens de doelen van Snappet per jaargroep. Hierbij stappen we dus van de methode af. Dit omdat we vonden dat er te veel doelen per les aanbod kwamen. Elke week staan er doelen centraal waar we aan gaan werken. Instructie doe ik via digibord en met concreet materiaal, verwerking via Snappet. Hoe dit allemaal nog verdergaat en of dit zo gaat werken dat moet ik nog ondervinden. Het is allemaal nieuw. De officiële training van Snappet krijgen we nog, al ben ik er al aardig wegwijs in aan het worden.

Dit jaar heb ik weer een 7/8, maar naast regulier 7 en 8 heb ik ook nog een leerling die rekenen groep 6 doet en twee die rekenen groep 5 doen, maar beide niet op het zelfde niveau. Ik hoop dat volgens het werken van de rekendoelen van Snappet dit te versnellen is.

Verder gaan we op de woensdag aan de slag met het domein ‘Meten, tijd en geld’. Vooral die eerste vinden mijn kinderen vaak erg lastig.

Komend kalenderjaar neem ik jullie weer mee in mijn ervaringen ten opzichte van het rekenonderwijs en het werken met nieuwkomers.

chromebook
PIN voor later

Laat een reactie achter