In de leerkuil: de leeruitdaging voor jonge kinderen
Leeruitdaging een vies woord?
Hoe vaak breng jij je leerlingen pietsie in verwarring met als doel ze tot leren te laten komen? In ‘De leeruitdaging (voor jonge kinderen)‘, beschrijft James Nottingham hoe je leerlingen tot diep leren laat komen in de leerkuil.
Moeilijk of interessant?
Wanneer je kinderen zelf een taak laat kiezen, bestaat de mogelijkheid dat ze taken kiezen die ze al beheersen. Kinderen krijgen vaak een compliment wanneer ze iets goed hebben afgerond in plaats van dat ze een compliment krijgen over hoe goed ze iets proberen. De valkuil is dat je hiermee onbedoeld een fixed mindset creëert, en de leerlingen minder makkelijk tot leren komen. Het wordt een ander verhaal wanneer de kinderen gaan leren om te leren! Het proces komt meer centraal te staan, en kinderen leren dat verwarring nodig is om iets nieuws te leren. In ‘De leeruitdaging’ wordt aangeraden het woord moeilijk te vervangen door interessant: “Kies je een makkelijke of een interessante opdracht?”.
Ik moet zegen dat ik dat een interessante insteek vind!
Leren om te leren
Leren leren lijkt momenteel wel een containerbegrip. Maar wat houdt dat eigenlijk in: leren leren? Dit boek neemt je aan de hand mee door de verschillende stappen van het leren leren proces. Aan de hand van praktische voorbeelden en bijlagen kun je zelf ook meteen praktisch aan de slag. Waar sommige andere boeken je soms achterlaten met een berg aan theoretische kennis, neemt De leeruitdaging je ook mee naar de praktische uitvoering hiervan. Het is daarmee een aanrader voor iedereen die met jonge kinderen werkt, maar ook voor ouders! Ik denk namelijk dat ook ouders er veel baat bij kunnen hebben om meer te weten te komen over hoe het leerproces van het leren bij kinderen in elkaar zit.
Uitgegeven door Bazalt. Je vindt De leeruitdaging, MET een paar pagina’s, via onderstaande afbeelding!