Gymles: een kijkje in de gymzaal bij Menno
Door Menno: Een gymles bestaat uit bewegen, bewegen en bewegen. Stilstaande kinderen zijn een taboe in mijn gymles. Het arrangement moet zo neergezet worden dat de kinderen bewegen. Het helpt dan mee om er een context bij te bedenken, dat maakt de kinderen enthousiast óm te bewegen. Gaat jouw les over vissen? Dan is de gymzaal een vissenkom. Wees creatief en enthousiast!
Het arrangement
Ken jij ze ook? De kinderen die de gymzaal binnenkomen en gelijk “woow” roepen. Dat is zo belangrijk. Het arrangement moet de kinderen enthousiasmeren en uitdagen. Daarmee bedoel ik dat de kinderen net iets meer moeten durven en moeite moeten doen dan ze gewend zijn. Daar kom ik als bewegingsonderwijs specialist om de hoek kijken. Ik bied net even de hulp die nodig is om over de drempel heen te gaan. En die drempel is bij elk kind anders. In mijn arrangement varieer ik wekelijks. Ik gym op dinsdag en donderdag ongeveer driekwartier. Beide dagen binnen hetzelfde arrangement met een andere context of detail. Zo zorg ik voor vertrouwen en oefening voor de kinderen die het nodig hebben, maar uitdaging en variatie voor kinderen die het aankunnen.
Ik varieer in mijn arrangement tussen de beweegdomeinen: Een klim-en klauterparcours, een spelvorm, stoeien, mikken en gooien, tikspelen, bewegen op muziek en balanceren. De ene week bied ik mijn activiteiten aan vanuit een circuit en de andere week vanuit drie vakken. Waar haal ik dan mijn inspiratie vandaan? Natuurlijk vanuit mijn opleiding specialist bewegingsonderwijs, maar ook vanuit het boek ‘bewegingsonderwijs in het speellokaal’.
De rol van de leerkracht
Als leerkracht bied je, ook in de gymzaal, een rijke leeromgeving en jouw rol daarbij is essentieel. Als jij enthousiast bent over uitdagende situaties, steek je kinderen aan. En je maakt het helemaal af als je zelf gewoon meedoet. En natuurlijk heb ik ook kinderen in de klas die aarzelen of het in eerste instantie niet willen, maar als je het proberen van een kind al complimenteert en op een positieve manier fysiek en verbaal ondersteunt, kom je echt een stap verder!
Bij het binnenkomen in de gymzaal is het belangrijk om nieuwe activiteiten uit te leggen en voor te doen. Je kan het zelf voordoen of je kiest juist kinderen die staan te trappelen om te beginnen en eigenlijk niet naar jou willen luisteren. En wat doe je als de kinderen gaan beginnen? Kinderen helpen die het spannend vinden en complimenten geven. Als het loopt, ga je over tot uitdagen van kinderen die het aankunnen en houd je de gymles spannend en uitdagend. Het belangrijkste tijdens de gymles is dat je rondkijkt of kinderen bewegen!
Een verhaal waar het om gaat.
Een pluim