Door Jacqueline: Van leerlingen die lekker makkelijk leren en de stof snel begrijpen denken we al snel dat ze zich wel redden. We richten onze aandacht liever op die leerlingen waarbij het wat minder makkelijk gaat. Heel begrijpelijk. Het lukt nu eenmaal niet altijd om in overvolle klassen alle leerlingen de individuele ondersteuning te bieden die ze nodig hebben. Maar ook getalenteerde kinderen hebben ondersteuning nodig. In dit blog lees je hoe mijn school dat regelt en hoe de techniek ons daarbij helpt.

Valentijn

Valentijn

Voor ieder wat wils…

Een paar keer per week zie ik mijn kinderen, de kinderen die meer aankunnen. De cognitief getalenteerde kinderen. In het verleden hadden we een apart plusklasje waar deze leerlingen één ochtend per week naar toe gingen, maar nu begeleid ik deze leerlingen op meerdere momenten in de week, afhankelijk van de verrijking die we ze aanbieden en hun leeftijd. We hebben als het ware de plusklas opengebroken zodat we veel specifieker kunnen inspelen op de individuele onderwijsbehoeften. Bij alle getalenteerde kinderen stellen we ons de vraag: welke vaardigheden moet dit kind ontwikkelen en met welk verrijkingsaanbod bereiken we dat?


Dit schooljaar hebben we ons ten doel gesteld dat de verrijking zo dicht mogelijk moet aansluiten bij de lesstof in de reguliere klas. Zo vindt mijn begeleiding niet alleen buiten de klas plaats maar ook ín de klas. Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen bijvoorbeeld een andere opdracht dan hun klasgenootjes bij het werken met hetzelfde materiaal. Of ik zorg er voor dat ze er zich in de bovenbouw niet te makkelijk vanaf maken bij wereldoriëntatie. Bij het formuleren van de onderzoeksvraag let ik er op dat deze van een hogere denkorde is of ik zadel ze op met een extra verdiepingsopdracht.

Op vaste momenten in de week begeleid ik ook kleine groepjes leerlingen buiten de klas. Zo werken kinderen uit verschillende leerjaren één keer per week bij mij aan zelfgekozen projecten. Of ik krijg achter elkaar in blokken van 30 minuten leerlingen uit groep 5 tot 8 voor extra verrijkingswerk. We besteden aandacht aan leerstrategieën, organiseren en plannen en ik geef ze opdrachten waar ze in de klas verder aan werken. Het verrijkingswerk maakt onderdeel uit van hun weektaak.

Getalenteerde kinderen in de virtuele klas

De digitale klas

Als je elke week maar zo nu en dan met bepaalde leerlingen werkt is communiceren een uitdaging. Hoe bereik ik mijn leerlingen en hoe kunnen ze mij iets vragen? Ik mag dan fulltime op school zijn, dat wil nog niet zeggen dat ze me altijd kunnen vinden. Als gymjuf, talentbegeleider en bovenschoolse ICT-er heb ik wisselende werkplekken. Daarom heb ik een ‘virtuele klas’. Online, via Google Classroom, onderdeel van de gratis ‘G-Suite for Education’ applicaties waar wij op school mee werken.

In Classroom heb ik een online leeromgeving gecreëerd voor mijn getalenteerde leerlingen. Als ze vragen hebben en ik sta in de gymzaal, kunnen ze die daar stellen. Ik zet daar de opdrachten klaar, vertel ze wat ik van ze verwacht en wanneer iets af moet zijn. Het fijne van Classroom is ook dat ik online feedback kan geven. Met geschreven tekst uiteraard maar zelfs ook met een cijfer (als ik dat al zou willen).

Voor elk vak (lees: verrijkingsonderdeel) en voor elk groepje leerlingen maak ik in Classroom een lesgroep aan. Zo heb ik een lesgroep ‘Projecten 6&7’ en een lesgroep ‘Verrijkingswerk groep 5’. Werkt super handig. Stroomt er halverwege een leerling in? Dan voeg ik die heel makkelijk toe. Ook voeg ik de groepsleerkracht toe aan de lesgroep. Zo kan die ook volgen welke opdrachten of beoordelingen de kinderen van mij krijgen.

Mijn leerlingen kunnen op elk moment zelf kijken welke opdrachten ze hebben. Ze hebben allemaal een chromebook. Dat helpt. De opdracht kan bestaan uit een verwijzing naar een fysiek werkblad dat ik uitgedeeld heb of naar een online bron. Ook geef ik bij elke opdracht aan wat de uiterste inleverdatum is. Zo leren ze ook plannen. De opdrachten schrijven ze zelf op hun weektaak erbij.

Via Google Calendar kan ik kiezen om de opdrachten van de lesgroepen zichtbaar te maken. Zodra ik een inleverdatum aan een opdracht toevoeg creëert Classroom automatisch een agenda-item in de agenda van de betreffende lesgroep. Mijn leerlingen werken niet met een online agenda maar voor mijzelf is het verdraaid handig. Zo heb ik in mijn agenda heel snel overzicht welke opdrachten ik gegeven heb.

Zelfevaluatie en feedback

Bij het werken aan projecten moeten mijn leerlingen na afloop altijd een evaluatie schrijven. Ik heb daarvoor een document gemaakt. Als ik dat document in Classroom met ze deel heb ik de mogelijkheid om ze automatisch allemaal een eigen exemplaar te geven. Dat niet alleen, ook krijgt de leerling bij het openen van zijn eigen document de mogelijkheid om het via een speciale button in te leveren. Ik kan feedback geven op het ingeleverde document en eventueel een cijfer. Tenslotte geef ik het terug aan de leerling. De functionaliteit van Classroom gaat dus verder dan het delen en samenwerken in één en hetzelfde document.

Hutten bouwen…

Onze leerlingen kunnen vanaf groep 5 ook thuis inloggen op hun leeromgeving. Zo kunnen ze feedback aan hun ouders laten lezen. Ik probeer altijd iets te schrijven over een vaardigheid waar we aan werken. Wie weet, kunnen de ouders daar thuis ook iets mee. Nee, mijn kinderen hoeven niet thuis aan de opdrachten te werken. Ik heb liever dat ze buiten gaan spelen, gaan sporten of hutten bouwen…

2 reacties

  1. Ingrid Jansen op 10 februari 2020 om 20:43

    Alweer je 6e blog!
    Heerlijk om te lezen.
    Trots op je!

  2. Jessica op 14 februari 2020 om 11:00

    Mooi blog van je! Ik zet google classroom sinds kort ook op deze manier in.

Laat een reactie achter