Door Menno: Toen ik dit jaar begon als kleutermeester was ik erg benieuwd naar het werken… Kunnen ze dit wel zelf? Staat er dadelijk een rij met kinderen voor me? Hoe is het geluid? Ben ik alleen maar heen en weer aan het rennen? Of aan het corrigeren? En dan ook nog iets nieuws als het Digikeuzebord…

Nu, een paar maanden later, beleef ik het als iets magisch waar ik echt van kan genieten!

Het Digikeuzebord als traditioneel kiesbord

Digikeuzebord

Het Digikeuzebord is een digitaal alternatief voor het traditionele magnetische keuzebord. De leerlingen voeren zelf hun werkkeuzes in via een keuzebord dat werkt op het Digibord. Tijdens en na een werkles beschik ik over uitgebreide statistieken die aangeven wie met wie heeft gespeeld, welke activiteiten het meest favoriet zijn en wat elk individueel kind heeft gekozen. Gedurende de week zie je als kind en ik als meester middels een dobbelsteen in één oogopslag hoe vaak de activiteit die week is gekozen. Ook werk ik binnen het Digikeuzebord met een weektaak voor groep 2. Ik kies elke week vier verplichte werken. Met de weekplanner kunnen de kinderen de weektaak op het Digibord inplannen. We kiezen dan op welk dagdeel (middels een kleur) ze eraan gaan werken. Op het geplande dagdeel staat het kind ingedeeld op het keuzebord. De kinderen weten dat ze altijd een weektaakwerk moeten laten zien, voordat ze iets anders mogen kiezen.

 

Zelfredzaamheid

Zelfredzaamheid

Ik vind het als kleutermeester belangrijk om kinderen een situatie aan te bieden waarin ze zelfstandig en zelfredzaam kunnen zijn. Ik heb er dan ook voor gekozen om foto’s te maken van de kasten en van de werken op het keuzebord. De kinderen weten zo alles makkelijk te vinden. De ene keer kies ik en de andere keer het kind. Het kind mag wel altijd zelf kiezen welk materiaal het kiest uit de kast. Deze keuze heb ik wat makkelijker gemaakt door twee werken per plank neer te leggen. De werken sluiten aan bij de huidige ontwikkelingsfase van groep 1 en groep 2. En wat nu als een werk nooit wordt gekozen? Dan bied ik het aan in de kleine kring of speel ik het zelf. De volgende dag is het gegarandeerd een populaire keuze… Met de kleurenklok zorg ik ervoor dat de kinderen een bepaalde tijd aan hetzelfde blijven werken. Natuurlijk is er wel ruimte om later iets anders te kiezen, maar eerst opruimen!

Waar de magie begint

Inzichtelijk

Tijdens het werken speel en werk mee, ik observeer en ik geef met een hele korte uitleg, tips of correcties. Mijn houding en gedrag als kleutermeester is essentieel voor de werksfeer en het werkgedrag. Mijn doel is om minder dan vijf procent van de tijd mijn stem te horen tijdens het werken (met uitzondering van de opstartfase van het schooljaar waar je aandacht besteedt aan routines!). En dan is het magisch om te observeren hoe zelfredzaam en zelfstandig kleuters zijn!

 

Ben je blij met onze website? Via Onderwijswereld-PO.nl kun je bestellen bij Bol. Geeft ons een kleine commissie, terwijl het jou niks extra kost 😉

Schoencadeaus (NL)Schoencadeaus (NL)

6 reacties

  1. Sytske Kan op 13 november 2019 om 10:30

    Hallo Menno,
    Een vraag over het plannen. Als de kinderen plannen, komt hun naam dan automatisch op de geplande dag in het startbord (eerste foto) op die geplande activiteit?
    En waar vind ik de derde foto in het digikeuzebord? Ik heb dit scherm nog niet kunnen vinden.
    Wij gebruiken het digikeuzebord nu als kiesbord én observatiesysteem. Nu willen we er meer uithalen dus dit artikel is voor mij weer een aanleiding om verder te gaan.

  2. Menno Jeukens op 13 november 2019 om 14:25

    Hoi Sytske,

    Leuk dat je reageert op mijn blog.

    Als de kinderen plannen komt inderdaad hun naam op de geplande dag bij de activiteit te staan. Dit gebeurt alleen als je via start klikt op openen met koppeling weektaak.
    De derde foto vind je bij weekplanner- rechtsboven staat een groene button met planning maken.

  3. Karin op 13 november 2019 om 22:09

    Dag Menno,
    Waar vind ik het digikeuzebord? Lijkt me nl heel interessant om eens te proberen

  4. Gerda op 15 november 2019 om 19:56

    Ik zou zo graag via het keuzebord direct willen kunnen klikken op de betreffende lln die die activiteit heeft gekozen en dan direct kunnen beoordelen hoe het leerdoel is behaald. Bv met het teken plus plusminus of min.
    Zou dit ook kunnen?

  5. Wendy op 13 februari 2020 om 15:06

    Kun je ook picto’s voor de kinderen invoeren? Bijvoorbeeld hetzelfde plaatje als op hun stoel?

Laat een reactie achter