Gebruik jij de Bee-Bot wel eens in de bovenbouw?

De Bee-Bot was in mijn groep altijd of in gebruik, of aan de oplader. Deze robot in de vorm van een bij, heeft een enorme aantrekkingskracht op de leerlingen. Maar die leerlingen waren kleuters, terwijl je de Bee-Bot toch ook echt wel in kunt zetten in de middenbouw en in de bovenbouw. Alleen dan niet met coderen als doel, maar als middel.

Hoe werkt de Bee-Bot

In het kort. De Bee-Bot heeft pijltjes voor vooruit, achteruit, bochtje naar links en bochtje naar rechts. Daarnaast zijn er een X om je ingaven te wissen, en GO om de robot te laten lopen. Iedere keer dat je het pijltje naar voren indrukt, zal de Bee-Bot 15 cm naar voren gaan.


De vakjes op de Bee-Bot zijn ook 15 cm lang en breed. En die overeenkomende maten creëren veel mogelijkheden voor de Bee-Bot om over de mat een bepaalde route af te leggen.

In eerdere blogs maakten we al verschillende matten voor de Bee-Bot. Deze vind je allemaal handig bij elkaar op de downloadpagina. Hier heb je na aanmelding voor de nieuwsbrief handige toegang!

Bee-Bot bovenbouw
Programmeren
Bee-Bot bovenbouw
Controleren
Bee-Bot bovenbouw
Dobbelen

De Bee-Bot en breuken

Zoals ik al eerder schreef, kun je in de groepen 5 tot en met 8 de Bee-Bot prima inzetten als middel. Om je dit te laten ervaren, maakten we een handige download, die ook nog eens een keer zelfcorrigerend is! Bij deze download staan breuken centraal.

Spelvariaties met de Bee-Bot in de bovenbouw

Je kunt de mat op verschillende manieren gebruiken. We zullen je laten zien welke varianten er zijn. Centraal in deze download staat echter de zelfcorrigerende variant: uniek in zijn soort!

  • Vrij spelen: doe de kaarten op een willekeurige volgorde in de mat. De kinderen kunnen alleen of samen met de Bee-Bot spelen. Allereerst kunnen ze de mogelijkheden van de Bee-Bot verkennen (zie ook de algemene mogelijkheden van de Bee-Bot op Onderwijswereld-PO);
  • Elkaar opdrachten geven: De kinderen geven elkaar opdrachten: rij van 2/5 naar 3/9 bijvoorbeeld. Of: Rij van 3/6 naar een gelijknamige breuk. Of: Rij van 2/4 naar een breuk met evenveel waarde. Hiermee kunnen ze elkaar en elkaars kennis uitdagen;
  • De zelfcorrigerende variant: Doe de kaarten in de map zoals uitgelegd hieronder. Pak de kaartjes met opdrachten, schud deze, en leg ze in een stapel op tafel. Zet de Bee-Bot op de startkaart op de mat. De eerste leerling kijkt op het bovenste kaartje dat op tafel ligt. Hij programmeert de Bee-Bot zo, dat deze uitkomt op het antwoord dat past bij de opdrachtkaart. Hij laat de Bee-Bot naar dat kaartje rijden, en geeft aan of de Bee-Bot uiteindelijk op het juiste kaartje is aangekomen (heeft hij goed geprogrammeerd?). Vervolgens draait hij zijn opdrachtkaartje om, om te checken of het antwoord inderdaad juist is;
  • Dobbelen!: Print de kleine kaartjes op 80% uit, zodat ze precies in de vakjes van de dobbelsteen passen. Rol met de dobbelsteen, en rijd naar de bijbehorende afbeelding. Wanneer je de kaarten zo in de map doet, als op het voorbeeld, is ook deze variant zelfcorrigerend!

We hebben de Bee-Bot kado gekregen van Bee-Bot Nederland. Zij maakten een set van de materialen die we gebruikt hebben, met een speciale prijs. In de set vindt je de Bee-Bot, een lege mat, en 2 lege dobbelstenen. Enjoy! De gratis, zelfcorrigerende download, vind je onderaan deze blogpost. Veel plezier ermee!

Laat een reactie achter