Connect hub: coderen in een hip jasje
Connect hub en coderen:
a winning team!
Connect hub. Laten we eerst eens naar de betekenis van de woorden kijken! Connect=verbinden. Hub=een apparaat om computers met randapparatuur te verbinden. En dat brengt ons meteen tot de kern: je hebt de hub nodig, om de verschillende spellen die aangeboden worden met de computer, je telefoon, of tablet te verbinden. De hub is het apparaat daarmee centraal staat in dit hele proces. Bij de hub zijn een aantal spellen te verkrijgen. In deze blogpost zullen we inzoomen op de Connect – Coderen. Er zijn ook een rekenvariant en een variant met vormen en kleuren te verkrijgen. Voor iedere leeftijd een eigen aanbod dus!
Connect – coderen
Dit spel waarbij coderen centraal staat, is in te zetten in alle groepen van het basisonderwijs. Het spel bestaat uit 4 planeten, die oplopend zijn in moeilijkheidsgraad. Laten we eerst eens kijken wat de website over dit spel vermeldt:
“Samen met Lotje reis je door ruimte en leert onderweg programmeren. Bij de landing verliest je raket onderdelen. Verzamel met je robot de losse onderdelen en maak je raket weer compleet en vlieg naar een nieuwe planeet. Op iedere planeet leer je iets nieuws. Eerst oefen je welke stappen nodig zijn en in welke volgorde je ze plaatst om bij de onderdelen te komen. Op de volgende planeet ontdek je wat functies zijn en hoe je die kunt gebruiken. Vervolgens leer je
herhaalbare patronen te herkennen en met loops om te gaan. Daarna land je op een planeet waarop je leert omgaan met voorwaarden. Tenslotte kom je op een planeet met meerdere robots. Hier leer je rekening houden met de beweging van andere robots om botsingen te voorkomen. Ook geef je meerdere robots instructies om tot een eindpunt te komen.”
*Wij gingen meteen na het openen van de doos met het spel aan de slag, vandaar de snoeren. Wanneer je de Hub eerst oplaadt, heb je vervolgens 3 uur onafgebroken speeltijd tot je beschikking voordat er weer opgeladen moet worden. Wel zo handig in de klas!
Tips van Lotje en ons
Lotje helpt de kinderen door alle fases van het spel heen. En dat is superhandig! Alle tips die je als leerkracht zou kunnen geven, kan Lotje ook geven. Op deze manier stimuleert het spel de leerlingen steeds een stapje verder te komen in de leerlijn van coderen/programmeren.
Via het scherm kun je de kijkhoek veranderen. En dat is handig! Wanneer je de robot bijvoorbeeld een route moet laten lopen, is het soms handig hem vanuit zijn rug te zien bij iedere stap die je gaat plannen.
Wat leer je met Connect hub – coderen?
Zoals we in de startblog van deze week al aangaven, valt coderen onder de pijler van computational thinking, en daarmee onder de 21e eeuwse vaardigheden. SLO zette deze vaardigheden uit in een leerlijn, die je in zijn volledigheid HIER kunt vinden.
Vaardigheden die gestimuleerd worden met dit spel zijn:
- een probleem kunnen herformuleren;
- gegevens verzamelen;
- gegevens analyseren;
- probleem kunnen opdelen in stapjes;
- gegevens kunnen visualiseren;
- stappen kunnen automatiseren;
- aan de slag met algoritmes en procedures;
- parallellisatie.
Samengevat kunnen we stellen dat de Connect hub, samen met de Connect Coderen, vrijwel alle gestelde doelen dekt. Kinderen van alle leeftijden kunnen er door het gedifferentieerde aanbod mee aan de slag. Dit alles maakt de Connect hub – Coderen tot een spel dat zeer waardevol is om in te zetten wanneer je serieus aan de slag wilt met de 21e eeuwse vaardigheden, en computational thinking in het bijzonder!
Tip voor de makers: Deze week zijn er ook nog posts over de Aieggy en de Bee-Bot. Hoe geweldig zou het zijn wanneer je deze apparaten ook weer zou kunnen linken aan de Connect hub, zodat je ze op verschillende manieren zou kunnen programmeren! Coderen in opima forma!