Coderen: maar wat is dat?

Een week lang coderen centraal!

Digitalisering in het onderwijs heeft, zeker de afgelopen maanden, een enorme vlucht genomen. Een term die je daarbij vaak voorbij ziet komen, is coderen. Maar wat is coderen nu precies, en hoe kun je er aandacht aan geven in de klas? Deze hele week staat in het teken van coderen. In dit blog geven we je een inkijkje in wat coderen nu eigenlijk is. Ook kun je zien op welke dagen welke onderwerpen centraal staan.

Wat is coderen

Stel deze vraag aan Google, en de volgende antwoorden staan bovenaan/komen vaak terug:

  • Coderen is het vertalen van een boodschap;
  • omzetten in een code;
  • in geheimschrift overzetten.

Wat hierbij niet genoemd wordt, maar wat wel vaak aan de orde is, is dat je met coderen een opdracht verkort weer kunt geven. Denk bijvoorbeeld aan de Bee-Bot, waarbij de opdracht ‘doe een stapje naar voren’, vertaald is door een pijltje naar voren. Op deze manier kun je de het apparaat dus veel sneller opdrachten geven.

Computational thinking

Wanneer we kijken naar de leerlijnen rondom ’21e eeuwse vaardigheden’ (ik krijg het niet normaal uitgesproken; wat een tongbreker!), dan zien we dat coderen valt onder computational thinking. Denken als een computer. Het formuleren en herformuleren van een probleem.
Denk hierbij nog even terug aan de Bee-Bot. Het probleem ‘ik wil graag dat je een stapje naar voren doet’, kan worden geherformuleerd met het pijltje naar boven. Zo makkelijk kan het zijn.

coderen
coderen

Starten met coderen

Deze week zal het starten met coderen in de spotlight staan. De materialen die we bespreken zijn geschikt vanaf de laagste groepen in het PO, maar ook zeker in te zetten in de hogere groepen, als opstapje naar moeilijkere activiteiten. De planning voor komende week:

  • 1 juni 2020: Connect Hub: een ingenieus apparaat van de Rolf Groep, waarvoor meerdere uitbreidingssets te krijgen zijn;
  • 2 juni 2020: Drama als een robot! Hoe kun je het beste ervaren wat coderen is? Door het fysiek te maken. Esther bedacht weer een set mooie dramakaarten die je kunt downloaden;
  • 3 juni 2020: De Aieggy: wat kun je met dit toffe apparaat? Ook maakten we een download die je graag wilt hebben wanneer je met de Aieggy gaat werken;
  • 4 juni 2020: De Bee-Bot en breuken. Algemene informatie over de Bee-Bot, aangevuld met toffe opdrachten voor de bovenbouw in de vorm van een gratis download;
  • 5 juni 2020: 2 verschillende matten ten behoeve van de Bee-Bot en/of Aieggy;
  • 6 juni 2020: Als een Bee-Bot naar buiten. Deze blogpost vormt een toffe overgang van de codeerweek, naar de buitenspeelweek, die 7 juni van start gaat. Programmeren kun je ook buiten doen! We geven je een leuk spelvoorbeeld!

Tips voor de codeerweek

Tip 1: Verschillende producten hebben we van de Rolf groep gekregen, zodat we er uitgebreid over kunnen vertellen en vragen over kunnen beantwoorden. Het is vanaf nu ook mogelijk om als particulier in de webshop van Rolf rond te neuzen en bestellingen te doen. Het enige dat daarvoor nodig is, is een account dat je met veel gemak aanmaakt.
Tip 2: Mocht je als school of als particulier iets willen bestellen bij de Rolf Groep, maak dan gebruik van onze partnerlink. Dit geeft ons een kleine commissie, terwijl het jou niks extra kost. Kunnen wij weer toffe gratis downloads voor ontwerpen en onze 26 vrijwilligers af en toe iets moois van geven: aanrader dus!
Tip 3: Tevens start maandag 1 juni deel 2 van ons grote onderzoek naar digitalisering op de basisschool. Je vindt dit onderzoek op onze Facebookpagina. Door het invullen van de vragenlijst maak je kans op een van de kadobonnen van onze partner BOL, ter waarde van maar liefst €100!

Coderen als breinbreker

In onze webshop vind je een uitdagende activiteitenpakket waarbij coderen centraal staat. Meer info en bestellen kan via onderstaande link!

Laat een reactie achter