Aieggy
Aieggy: ongekende mogelijkheden!
Je zou Aieggy (spreek uit Aigie, al vinden we Aai Eggy leuker!) het eigenwijze zusje van de Bee-Bot kunnen noemen. De Aieggy heeft verschillende functies waarover we in deze blogpost wat meer zullen vertellen. Ook maakten we een welkome aanvulling op de Aieggy, waar zowel de nieuwe als de huidige gebruikers van dit toffe programmeerspeelgoed heel blij van zullen worden!
Coderen
Deze week staan al onze blogposts in het teken van coderen. Ook de Aieggy valt in deze categorie. Het speelgoed biedt meerdere vormen van programmeren, zowel gewoon met de robot zelf, als ook via de extra apps die bij de robot gemaakt zijn.
De verschillende mogelijkheden tot coderen:
- via de bijgeleverde commandokaarten. Laat de Aieggy lijnen volgen, lijnen ontwijken, obstakels ontwijken, of obstakels volgen;
- door zelf te programmeren. Door de bewegingskaarten op het hoofd van de robot te houden, kun je aangeven welke handelingen hij uit moet gaan voeren. De mogelijkheden zijn vooruit, een draai op de plaats naar links, een draai op de plaats naar rechts en een draai op de plaats van 180 graden (rechtsomkeert dus).
Het puzzelbord
Met het meegeleverde puzzelbord, kun je de robot allerlei routes laten lopen. Je laat hem op een willekeurige kruising, of op de starttegel beginnen. Door middel van de commandokaarten programmeer je de robot naar een zelfgekozen eindpunt. Er worden 6 puzzelstukken meegeleverd. Deze optie is echt supertof, alleen is het jammer dat er maar 6 puzzelstukken zijn. Daarom hebben we er puzzelstukken bijgemaakt. Kies zelf hoe vaak je ieder puzzelstuk print, en geef je zelf toegang tot oneindig veel routes! De Aieggy kan tot 100 stappen onthouden!
De kaart
Ook wordt er een kaart meegeleverd met daarop een dikke zwarte lijn in de vorm van een ijsbaan. Hiermee kun je zowel de opties ‘volg de lijn’ als de optie ‘ontwijk de lijn’ spelen. Leuk weetje: wanneer je de bijgeleverder programmeerkaart tijdens het rijden nog een keer op het hoofd van de robot houdt, verandert het tempo waarmee hij rijdt.
Deze variant is mooi om als eerste aan de kinderen aan te bieden.
Ontwijk het obstakel
Hou het kaartje op het hoofd van de Aieggy, en hij rijdt je hele lokaal door. Alle obstakels die hij tegenkomt, zal hij ontwijken. Let er hierbij wel op dat de obstakels op zijn ooghoogte moeten zitten, anders botst hij er vrolijk tegenaan 😉
Volg het obstakel
Dit zou je bijna de tovervariant kunnen noemen: hou je hand of een ander voorwerp (schep van de zandbak werkt super!) vlak voor de ogen van de Aieggy en ga rustig met de robot aan de wandel. Wanneer je dit rustig aan doet, zal de robot je volgen waar je maar gaat!
Zelf programmeren
Zelf programmeren kun je zowel op de lijnen als los daarvan doen. Wanneer je op de lijnen programmeert, is iedere beweging een afstand van 15 centimeter (net als bij de Bee-Bot). Wanneer je echter vrij programmeert zit er een kleine afwijking in deze lengte. Geen ramp, wel goed om te weten voordat je start.
Over de lijn
Leg de puzzelkaarten of de kaarten uit de download op de vloer, en zet de Aieggy op zijn startplek. Met de kaarten uit de download, kun je de route al van tevoren helemaal uitleggen, en zo lang maken als je zelf wilt. Op deze manier hoef je geen hulpkaartjes* te gebruiken.
Coderen controleren
Hulpkaartjes? Ja! Meegeleverd worden kleine kaartjes met een pijl rechtdoor, een draai naar links, een draai naar rechts, en een draai van 180 graden. Laat de kinderen eerst de stappen neerleggen, zodat ze kunnen controleren of ze goed geprogrammeerd hebben. Vervolgens kunnen ze met de programmeerkaartjes de route aangeven via het hoofd van de Robot. Alles wat je op zijn hoofd houdt, kan hij goed onthouden! Vervolgens hou je de startkaart op zijn hoofd, en gaat de Aieggy de geprogrammeerde route lopen.
Vrij coderen
Superleuk ook om in hogere groepen te doen! Wanneer je weet dat 1 actie ongeveer een afstand van 15 centimeter kan overbruggen; hoe programmeer je de robot dan zo om van A naar B te komen?
De bijbehorende apps
Er zijn twee apps die je op je tablet of telefoon kunt zetten en die dan connecten met de Aieggy.
Aieggy Code
Nu kun je via de app de robot besturen. Er worden verschillende niveaus doorlopen. Wanneer je deze allemaal gehad hebt, ken je de basis van het coderen. De app heeft een toffe toevoeging. Je kunt via de app namelijk ook dierengeluiden programmeren, evenals allerlei kleuren licht voor op de kop van de robot.
Aieggy Play
Drie spellen in deze app:
- Drive: waarbij je je telefoon of tablet als afstandbediening gebruikt. In real-time bestuur je de Aieggy;
- Music: er verschijnt een toetsenbord van een piano, met gekleurde toetsen. Speel je eigen liedje!;
- Path: programmeer een lijn voor op je tablet of telefoon, en de Aieggy zal die route lopen.
Samengevat heb je met de Aieggy een zeer gevarieerd stuk speelgoed in huis of in de klas, waarmee je kinderen tot groep 4 ongeveer goed kunt uitdagen op het gebied van coderen.
Rekenen door te kraken: uitdagend rekenwerk
Heb jij kinderen in je klas en/of school die wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken? In het pakket ‘Rekenen door te kraken’, vind je 20 verschillende activiteiten met betrekking tot coderen, coördinaten en met hoeken en graden. De werkvormen zijn divers:
Er zitten activiteiten in, die je alleen kunt doen, maar ook activiteiten waarbij je moet samenwerken. Het thema ‘zomer’ staat centraal.