Flip a zoo

Dit spel bestaat uit

  • 36 tegels met daarop 12 verschillende dieren (3 tegels van elk dier) en 4  verschillende kleuren (9 tegels van elke kleur)
  • 8 aapjes in 4 kleuren
  • boekje met spelregels (in vier verschillende talen)

Het boekje met spelregels

flip a zoo

De spelregels worden helder uitgelegd. Het is een spel vanaf 4 jaar voor 2 tot 4 spelers. Er zijn 5 versies, die gespeeld kunnen worden: het instapspel (vanaf 4 jaar), het standaardspel (vanaf 5 jaar), het stoere aapjesspel (vanaf 6 jaar) en het gevorderd spel (vanaf 8 jaar). Alle niveaus kunnen met 2 tot 4 spelers gespeeld worden. Er is ook een bonusspel (vanaf 6 jaar) toegevoegd.

Verloop van het spel

Bij het instapspel worden 24 kaarten geschud en gedekt op tafel gelegd in een raster van 4 bij 6. Je mag tegels omdraaien tot je beslist om te stoppen. Daarna mag je alle verzamelde tegels, die je hebt omgedraaid, pakken. Als je 2 tegels draait met dezelfde dieren, moet je alle omgedraaide tegels terugdraaien. Aan het eind is elk kaartje een punt waard.

Bij het standaardspel worden 36 kaarten geschud en gedekt op tafel gelegd in een raster van 6 bij 6. Je mag de tegels omdraaien tot je beslist om te stoppen. Daarna mag je alle verzamelde tegels, die je hebt omgedraaid, pakken. Als je 2 tegels draait met dezelfde dieren of 3 tegels met dezelfde kleur, moet je alle omgedraaide tegels terugdraaien. Aan het eind is elk kaartje een punt waard.

Bij het stoere aapjesspel wordt er gespeeld, zoals het standaardspel. De aapjes kunnen ingezet worden om een tegel naar keuze te reserveren voor de volgende ronde. Niemand mag deze tegel dan omdraaien.

Bij het gevorderde spel wordt er gespeeld, zoals het standaardspel. Alleen moet je nu tijdens het spel  in de gaten houden hoeveel je van elk dier verzamelt. Dit heeft namelijk invloed op je puntentelling. 1 exemplaar van een dier = 1 punt; 2 exemplaren van een dier = 5 punten; 3 exemplaren van een dier = 0 punten.

Bij het bonusspel worden de 36 kaarten eerst goed geschud en daarna in twee gedekte stapels neergelegd. Iedereen pakt een tegel, laat deze goed aan alle spelers zien en legt deze gedekt voor zich neer. Dit is je persoonlijke stapel. Nu begint het spel. Als je aan de beurt bent, pak je een tegel, laat je deze duidelijk aan iedereen zien. Daarna heb je twee keuzes. Of je legt hem gedekt weg op je persoonlijke stapel. Dan is de volgende speler aan de beurt. Of je wijst een speler aan waarvan je denkt dat deze speler ook eenzelfde dier in zijn stapel heeft liggen. Klopt dit, dan is de tegel of de twee tegels met hetzelfde dier voor jou. Klopt het niet, dan moet jij je tegel aan die speler geven. Deze tegels worden gedekt op de persoonlijke stapel gelegd. De speler met de meeste tegels in zijn persoonlijke stapel wint het spel.

Bijzonderheden, die het spel leuk en uitdagend maken

Het is echt uitdaging om dit spel te spelen. Ten eerste heb je je geheugen nodig om flink wat tegels met dieren te scoren. Daarnaast zul je regelmatig keuzes moeten maken tussen tactiek (tevreden zijn met het aantal tegels) en lef (doorgaan om toch nog niet een extra tegel te scoren), met als gevolg dat je misschien helemaal geen tegels krijgt. Het bonusspel is memorie, maar dan op een andere manier. Een erg leuke vorm!

Executieve functies bij Flip a Zoo

  • Reactie inhibitie: Eerst denken, dan doen. Soms moet je bij Flip a Zoo genoegen nemen met wat minder tegels. Zeker jonge kinderen willen zoveel mogelijk tegels op hun persoonlijke stapel. Maar soms is het beter om tevreden te zijn met 4 tegels, want de kans de je een dubbele pakt wordt steeds groter. En dan heb je niets. Dit kan zorgen voor frustratie. Hoe reageer jij, wanneer dat gebeurt? Hoe kun je er voor zorgen dat jouw reactie inhibitie verbetert?
  • Werkgeheugen: Kennis makkelijk uit je geheugen oproep bij het uitvoeren van moeilijke of grote taken. Bij Flip a Zoo de belangrijkste executieve functie. Welke vorm je ook kiest om te spelen, je zult moeten onthouden welke tegels met dieren en welke kleur tegels waar liggen. Dit zul je nodig hebben om de tegels mogen houden. Het bonusspel sluit ook super aan bij deze executieve functie. Zeker als je het met 4 personen speelt. Dán moet je echt focussen en je werkgeheugen gebruiken om te onthouden waar nu alle dieren liggen. Welke tactiek gebruik jij hierbij om te zorgen dat je zoveel mogelijk onthoudt?
  • Emotieregulatie: Emoties beheersten. Dat is bij een spelletje soms best lastig. Ook bij dit spel. Want hoe reageer jij als je nog een tegel omdraait, waarop toch hetzelfde dier staat of waarvan de kleur hetzelfde is? Voor jonge kinderen kan het een hele uitdaging zijn om de emoties onder controle te houden. Zorg dat winnen niet altijd op één staat, maar laat plezier maken met elkaar vooral naar voren komen.
  • Volgehouden aandacht: Concentratie en je niet af laten leiden is belangrijk. Alleen zo houd je overzicht over waar de verschillende dierentegels en verschillende kleuren tegels liggen. Het spel duurt 10 tot 20 minuten.  Kun jij je blijven focussen om te zorgen dat jouw persoonlijke stapel de meeste punten oplevert?
  • Flexibiliteit: Soms gaat het anders dan dat jij in je hoofd hebt. Soms pak je toch de verkeerde tegel waardoor je alles terug moet draaien en geen tegels op je persoonlijke stapel mag leggen. Voor jonge kinderen kan dit frustrerend zijn. Ze zullen stapje voor stapje moeten leren om ook te accepteren dat je niet altijd kunt winnen en dat frustratie niet helpt in dit proces. En dat is moeilijk! Hoe flexibel ben jij op zo’n moment?
  • Doelgericht doorzettingsvermogen: Het doel is om zoveel mogelijk tegels of punten te scoren, dan ben jij namelijk de winnaar. Je kunt je hier op focussen. Lukt het maar niet om te winnen, dan kun je je afvragen waar jij dan door afgeleid wordt. Waarom lukt het niet om te onthouden waar de dieren of kleuren liggen? Maar vergeet niet dat plezier ook een groot en belangrijk element is bij spellen. Ook dát kun je zien als doel. Kun jij van het spel genieten, ondanks dat jij regelmatig verliest?
  • Metacognitie: Gedurende het spelverloop kun je keuzes maken, die wel of juist niet handig zijn. Het is goed om tijdens óf na het spel jouw aanpak en het spelverloop onder de loep te nemen. Wat ging er goed? Waar ging je de mist in? Hoe zou je dat een volgende keer aanpakken? Dit vraagt een kritisch kijken naar jezelf, maar verandering begint bij naar jezelf te kijken. Op deze manier kun je elke keer groeien in de tactiek en je eigen handelen.

Flip a Zoo als aanrader

Wil jij een leuk spel spelen waarin verschillende executieve functies getraind worden, vooral het werkgeheugen? Dan is dit spel zeker een aanrader. Zowel voor kinderen als volwassenen geschikt. Het spel is vanaf 4 jaar. Door de verschillende niveaus die aangeboden worden, groeit het spel mee met je kind. Het is een leuk familiespel waarbij de basis van een memoriespel terugkomt, maar dan net even wat anders!

Lisette van Diggelen van www.iederzijntalent.com heeft voor ons dit spel uitgeprobeerd en beschreven. Dankjewel!

Laat een reactie achter