Executieve functies bewegend leren

Door Sylvia: hieronder twee spellen die heel geschikt zijn om metacognitie en werkgeheugen te trainen en die we met een kleine aanpassing geschikt maken voor het bewegend leren. Wil je meer inspiratie voor werkvormen? Wil je weten hoe je onderstaande werkvormen inzet bij spelling en taal? En wil je meer leren over bewegend leren in combinatie met executieve functies? Dan is mijn workshop op HET congres Executieve Functies een aanrader!

Meta cognititie: stratego

Kinderen spelen dit spel in twee teams. Alle kinderen krijgen een ‘rang’. Dit doe je door ze een kaartje te geven waar die rang op staat. De hogere rangen winnen van de lagere rangen. Het doel van het spel is om met je team als eerste de vlag te vinden: ook dit is een rol. Uit elk team heeft een van de kinderen een kaartje waarop ‘vlag’ staat: dit kind is dus de vlag. De vlag is veroverd, wanneer die is getikt door een kind uit het andere team. Kinderen vinden de vlag door hun klasgenoten uit het andere team te tikken. Worden zij getikt door iemand met een hogere rang, of tikken zij zelf iemand met een hogere rang? Dan lever je je kaartje in en haal je een nieuwe bij de spelleider.

Hoe maak je hier bewegend leren van?

Maak kaartjes met sommen. Op deze kaartjes staan de antwoorden niet, zodat de kinderen de sommen zelf uitrekenen. De rangen werken heel makkelijk: de hoogste cijfers zijn de hoogste rangen. Dus sommen met de hoogste antwoorden winnen van sommen met lagere antwoorden. Een kaartje is natuurlijk het kaartje met de vlag: zet hier een extra moeilijke som op. Het team wat als eerste de vlag van het andere team heeft getikt (en de som heeft opgelost), heeft gewonnen.

Werkgeheugen: memory

Laat de kinderen een estafette spelen naar een memoryspel. Ze mogen, elke keer als ze aankomen, twee kaarten omdraaien. Horen die kaarten bij elkaar? Dan is die set voor de leerling of dat team. Horen ze niet bij elkaar? Dan worden de kaarten weer omgedraaid, rent het kind terug en mag de volgende in de rij rennen.

Hoe maak je hier bewegend leren van?

Beweging zit er natuurlijk al in door het rennen. Het leren voeg je toe door op de kaarten zelf lesstof te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan rekenen: op de ene kaart staat een breuk, op de andere kaart het percentage dat erbij hoort. Of maak dubbele sommen (3×8 hoort bij 4×6, 15 + 2 hoort bij 13 + 4 enzovoorts).

Wil je meer leren over executieve functies in relatie tot bewegend leren, bezoek dan HET congres Executieve Functies. Sylvia verzorgt hier een inspirerende workshop, ook zijn er nog 9 andere workshops waaruit je kunt kiezen. Wil je meer leren over bewegend leren, dan is de e-learning bewegend leren echt iets voor jou. Beide scholingen kunnen ook op factuur voor school, en kunnen bekostigd worden uit de NPO-gelden.

Executieve functies bewegend leren
Pin dit bericht voor later

Laat een reactie achter