Hoe kunnen Shaky Tower en Piranha Plant escape executieve functies bevorderen?

Ben je gek op spelletjes die op je zenuwen kunnen werken? Of vind je dit wellicht een goede oefening voor de kinderen in je klas: het oefenen van reactie-inhibitie en emotieregulatie? Dan zijn deze spellen echt een mooie aanvulling op je spellen assortiment! Allebei de spellen zijn overigens uitgevoerd in het thema van Mario, wat er hier thuis voor zorgde, dat zelfs onze 20-jarige lol met dit spel had ūüėČ
We bespreken in dit blog van beide spellen kort de spelregels, en geven vervolgens aan de hand van de executieve functies uit de WiEF aan voor welke functies deze spellen een mooie aanvulling zijn.

Blow Up Shaky Tower

Het spel bestaat uit een rond onderstel, met daarop een toren. Uit de toren steken plankjes. Bovenop de toren zit een soort van katapult, waarop een verzwaarde bal komt. Wanneer de toren te hard gaat wiebelen, valt de bal. De baal raakt dan aan de binnenkant van de toren alle plankjes, die op hun beurt alle poppetjes die erop staan lanceren.


Doel van Blow Up Shaky Tower

Shaky tower
Shaky Tower in actie

Gooi met de dobbelsteen, en plaats zoveel poppetjes op de planken als je gooit. Zorg ervoor dat hierbij de bal niet gaat vallen, want als dat gebeurt in jouw beurt, dan ben je af!

Blow Up Shaky Tower en executieve functies

  • Reactie inhibitie: Eerst denken, dan doen. Uit de toren steken plankjes op verschillende hoogtes. Ook zijn er poppetjes die meer/minder zwaar zijn. Wanneer je een zwaar poppetje hoog neerzet, kan de toren zomaar helemaal uit balans raken en instorten: je bent af! Hoe reageer je daarop? Welke kennis neem je mee naar een volgende spelronde?
  • Werkgeheugen: Kennis makkelijk uit je geheugen oproepen bij het uitvoeren van moeilijke of grote taken. Wanneer je keer op keer merkt dat het goed werkt om lichte poppetjes hoog weg te zetten, en grote poppetjes laag, dan zal dat je helpen bij het goed voltooien van dit spel.
  • Emotieregulatie: Emoties beheersten. Dat is bij spelletjes soms best lastig! Hoe reageer jij wanneer die toren ineens alle zorgvuldig neergezette poppetjes lanceert? Kun je je emoties beheersen?
  • Volgehouden aandacht: Concentratie en je niet af laten leiden is belangrijk. De spelrondes bij Shaky Tower duren relatief kort. Maar na iedere keer dat alle poppetjes op de toren zijn gezet, moeten ze er ook weer af worden gehaald. Lukt het jou de focus erbij te houden?
  • Flexibiliteit: Soms gaat het anders dan dat jij in je hoofd hebt. Soms pakt je tegenspeler het poppetje dat jij graag weg had willen zetten, omdat het een makkelijker poppetje is. Hoe ga je om met deze tegenslag? Kun je gemakkelijk je plan aanpassen?
  • Doelgericht doorzettingsvermogen: Het doel is om de toren zo stabiel mogelijk te houden in jouw beurt. Lukt het je op dit doel te blijven focussen?
  • Metacognitie: Gedurende het spelverloop kun je keuzes maken, die wel of juist niet handig zijn. Het is goed om tijdens √≥f na het spel jouw aanpak en het spelverloop onder de loep te nemen. Wat ging er goed? Waar ging je de mist in? Hoe zou je dat een volgende keer aanpakken? Dit vraagt een kritisch kijken naar jezelf, maar verandering begint bij naar jezelf te kijken. Op deze manier kun je elke keer groeien in de tactiek en je eigen handelen.

De executieve functies waarop het grootste beroep gedaan wordt, hebben we vetgedrukt. Zo kun je snel zien voor welk doel je de spellen in kunt zetten.

Piranha Plant escape

Het spel bestaat uit een onderstel met spelbord en drukknop, een steel en de kop van een vleesetende plant. Je gooit met de dobbelsteen, verplaatst je poppetje, en klikt zo vaak op de drukknop als er op jouw plek op het spelbord staat.

Doel van Piranha Plant escape

Het broertje van Shaky Tower
Piranha Plant escape in actie

Zorg ervoor dat de plant niet naar beneden komt wanneer jij op de knop drukt. Dan ben je namelijk af!

Piranha Plant escape en executieve functies

  • Reactie inhibitie: Eerst denken, dan doen. Het spel is vooral gebaseerd op het hebben van geluk. Je voert de opdracht op het vakje uit, waar je terecht komt door het gooien van de dobbelsteen. Nauwelijks een beroep op deze functie dus.
  • Werkgeheugen: Kennis makkelijk uit je geheugen oproepen bij het uitvoeren van moeilijke of grote taken. Ook hierop wordt nauwelijks een beroep gedaan. Dit komt doordat de geluksfactor de grootste rol speelt in dit spel.
  • Emotieregulatie: Emoties beheersten. Dat is bij spelletjes soms best lastig! Hoe reageer jij wanneer je af bent, doordat de plant naar beneden komt zetten? Kun je je emoties beheersen?
  • Volgehouden aandacht: Concentratie en je niet af laten leiden is belangrijk. De spelrondes bij Piranha Plant escape duren relatief kort. Wel of geen aandacht, verandert niets aan de uitkomst van het spel.
  • Flexibiliteit: Soms gaat het anders dan dat jij in je hoofd hebt. Tijdens het spel kun je tegenslag ervaren doordat je op een plek terecht komt waar je wel 3 keer op de knop moet drukken. Dan is de kans dat je af gaat natuurlijk ineens een stuk groter! Hoe ga je om met deze tegenslag? Kun je gemakkelijk je plan aanpassen?
  • Doelgericht doorzettingsvermogen: Het doel is om niet af te raken in jouw beurt. Wel of geen doorzettingsvermogen verandert weinig aan de uitkomst van het spel.
  • Metacognitie: Gedurende het spelverloop zijn er geen momenten waarop je bewuste keuzes hoeft te maken. Toch is het van belang te evalueren hoe het spel voor jou verliep. Hoe ging je om met je emoties, en met die van anderen?

Al met al twee toffe spellen voor in je spellenkast. gebruik ze vooral om reactie-inhibitie, emotieregulatie en flexibiliteit te oefenen. Help de leerlingen bij het reflecteren op het spelverloop, en je hebt ook een mooi middel in handen om metacognitie te oefenen!

Eerdere blogs over executieve functies vind je hier.

Shaky Tower Pinterest
PIN voor later

Laat een reactie achter