Professionaliseringen en workshops op maat? Samenwerken? Bel 06-81076531

Slimme spellen: Smart Farmer

Smart Farmer is een van de nieuwste aanwinsten in de Originals serie van Smartgames. En wat voor een! Net als bij de andere slimme spellen zullen we met jullie naar de spelregels kijken. Vervolgens laten we zien op welke executieve functies dit spel een beroep doet. Als afsluiter geven we onze mening over dit spel.

Smart Farmer: de spelregels

Smart Farmer

Bestellen en meer Smartgames bekijken

Smart Farmer bestaat uit verschillende soorten dieren. Zo zijn er koeien, paarden, varkens en schapen, en daarnaast zijn er drie drinkbakken. Daarnaast is er een boekje met uitdagingen.

  1. Kies een uitdaging, en plaats de dieren zoals aangegeven op de afbeelding;
  2. Plaats de hekken zo, dat iedere diersoort in zijn eigen weiland staat.
  3. Bij de moeilijkere varianten kun je de drinkbakken ook toevoegen. Ieder dier heeft dan naast zijn eigen weiland ook zijn eigen drinkbak nodig.

Smart Farmer en executieve functies

  • Inhibitie; de rem op het gedrag. Voor de single player games heb je focus nodig, ook voor Smart Farmer. Een goede focus/concentratie zal helpen bij het gemakkelijker op kunnen lossen van de uitdagingen.
  • Werkgeheugen; welke stappen heb je nodig om tot een oplossing van de uitdaging te komen? Zijn er stappen die je al eerder hebt gedaan die je bij een nieuwe uitdaging ook weer kunt gebruiken?
  • Planning en organisatie; Volgens welke stappen ga je dit spel uitvoeren? Wanneer de kinderen meerdere kaarten hebben gespeeld, gaan ze patronen ontdekken. Zo is het bijvoorbeeld vaak zo dat wanneer er twee dezelfde dieren naast elkaar staan, er een bepaald hek bij geplaatst moet worden.
  • Taakinitiatie; je moet een aantal handelingen uitvoeren voordat je aan dit spel kunt beginnen. Alle benodigdheden moeten goed geordend zijn. Als dat lukt, kunnen de kinderen snel en efficiënt aan de slag. Wanneer de kinderen op een hoger level gaan spelen, zijn er bovendien extra onderdelen nodig. Dit blijft herhaald een beroep doen op de taakinitiatie.
  • Emotieregulatie; het mooie van vrijwel ieder spel, is dat de speler geconfronteerd wordt met zijn eigen emotie. Hoe reageer je wanneer iets (niet) lukt?
  • Flexibiliteit; De opdrachten volgen elkaar in veranderende moeilijkheidsgraad op. Er worden steeds andere dieren of spelstukken in het spel gebracht.
  • Metacognitie; tijdens en na het spelen bespreek je met je leerlingen hoe het spel is gegaan. Jullie benoemen samen tips en tops. Oudere leerlingen kun je dit eventueel op laten schrijven.

Plaats de dieren…

Plaats vervolgens de hekken…

Klas 1

Succeservaring opdoen!

Wat vinden we van het spel?

Ik heb dit spel coöperatief ingezet met 2 kleuters van 5 en half en 6 jaar oud. Het was prachtig om te zien hoe ze samen gingen werken en op ontdekkingsreis gingen. De ontdekking van twee dezelfde dieren naast elkaar hebben een bepaald hek nodig, was briljant. De afspraak die ze gemaakt hadden, was dat ze allebei de helft van de dieren neer mochten zetten, en om de beurt het eerste hek neer mochten zetten. Soms riep de ene: “Ik zie het!” Waarop de ander reageerde met “Bewijs het dan!” Bewijs het dan is een belangrijke uitspraak bij ons in de klas, want door te bewijzen, laat je kinderen uitleggen. En pas wanneer je iets (goed) uit kunt leggen, zit het begrip diep.

Al met al was dit spel een dikke hit. De aangeraden leeftijd is vanaf 5 jaar, en dat kan inderdaad prima. Ook in de midden- en bovenbouw kun je het spel goed inzetten. Dit kun je doen als klaarwerk, maar ook om specifiek bepaalde executieve functies te oefenen. Al met al weer een aanrader uit de stal van Smartgames!

Lees meer mogelijkheden van Smartgames in onze eerdere artikelen over Colour Catch, Down the Rabbit Hole en Coral Reef.

Laat een reactie achter