Slimme spellen: Down the Rabbit Hole en Coral Reef
Zoals je wellicht al via insta hebt gelezen, zullen we jullie vanaf nu niet alleen op de hoogte houden van de slimme spellen van 999 Games, maar ook van die van Smart Games. Hier zijn we blij mee! Waar 999 Games zich vooral richt op spellen voor meerdere personen, richt Smart Games zich op de single player games. Beiden doen ze een beroep op meerdere executieve functies, beiden zijn ze zeer goed in te zetten in je onderwijs en thuis. In onze ogen dus best of both worlds!
In deze eerste post over Smart Games, zetten we er twee voor je naast elkaar. Twee spellen die ogenschijnlijk op elkaar lijken, maar genoeg verschillen bieden om ze allebei interessant te maken om te spelen. We kijken naar de spelregels, we bespreken op welke manier er een beroep wordt gedaan op de executieve functies, en we geven onze mening over Coral Reef en Down the Rabbit Hole.
Coral Reef
Coral Reef speel je in je eentje. Doel van het spel is om de gevraagde vissen zichtbaar te houden, terwijl je de rest van de vissen onder het koraal verstopt.
- Kies een uitdaging en kijk hoe vaak iedere vis wordt afgebeeld
- Plaats het koraalrif zo, dat alleen die vissen te zien zijn
- Er is slechts 1 oplossing per uitdaging. Oplossingen vind je achterin de opdrachtenboekjes.
Coral Reef en Executieve functies
In het boekje van Coral Reef wordt aangegeven dat dit spel een beroep doet op planning, concentratie en probleemoplossend vermogen. Wij zullen aan de hand van de Wijzer in Executieve Functies bespreken hoe er op verschillende functies een beroep gedaan wordt. Op deze manier wordt het voor jou inzichtelijk hoe je dit spel nog doelmatiger in je groep in kunt zetten om executieve functies te versterken.
- Inhibitie; de rem op het gedrag/niet reageren op afleidende prikkels. Het voordeel van single player games, is dat de kans groot is dat je in een eigen flow of hyperfocus komt. Singles player games kunnen dat triggeren en zijn dus interessant om met dat doel in te zetten.
- Werkgeheugen; informatie goed vast kunnen houden en kunnen bewerken bij het uitvoeren van taken. Met Coral Reef blijft het niet bij 1 spelletje, de tactiek die je gaat ontdekken bij het spelen van dit spel, kun je inzetten bij iedere volgende uitdaging die je speelt. Daarnaast worden er in het boekje ook een aantal hints gegeven om een goede start te kunnen maken.
- Planning en organisatie; een plan kunnen maken en dit uit kunnen voeren. Deze functie heeft een nauwe samenwerking met het werkgeheugen. Coral Reef krijgt door Smart Games 5 van de 5 sterren waar het gaat om planning. Er zijn echter veel spellen te bedenken die een groter beroep doen op planning dan Coral Reef. Waar je wel mee bezig bent, als het gaat om planning, is het bedenken van waar je je focus gaat leggen. Het kan zijn dat je ervoor kiest om te focussen op de dieren die zichtbaar moeten zijn, maar wellicht is het ook wel handig te focussen op welke vlakken er leeg zijn, en daarmee dus een bepaald puzzelstuk nodig hebben.
- Taakinitiatie; op tijd en efficiënt aan je taak kunnen beginnen. Voordat je het spel begint moeten er een aantal handelingen gedaan worden. Je zoekt het spel op waarmee gestart mag/moet worden, je neemt de puzzelstukken van het speelbord af en geeft die een voor jou handige plaats.
- Emotieregulatie; zeker wanneer een leerling tegen zijn drempel aanloopt en de spellen wat lastiger worden, komt deze toerenteller om de hoek kijken.
- Metacognitie; hoe heb je het spel aangepakt, wat neem je de volgende keer mee, en wat doe je een volgende keer anders.
Al met al wordt er op vrijwel alle executieve functies een beroep gedaan. Flexibiliteit hebben we hierin als enige niet genoemd. Het spel is qua opzet zeer voorspelbaar.
Wat wij van Coral Reef vinden
Er wordt aangegeven dat dit spel geschikt is voor kinderen vanaf 4 jaar, daar kunnen we ons goed in vinden. De moeilijkheidsgraad wordt zeer geleidelijk opgebouwd, wat het ook voor de jongste spelers overzichtelijk en speelbaar houdt. Het spel doet een beroep op vrijwel alle executieve functies, en is daarmee dus ook zeer geschikt om in te zetten wanneer je de executieve functies wil versterken. Nabespreken van het spel en het van tevoren benoemen welke executieve functie de leerling gaat oefenen, zijn hierbij zeer waardevol en bevorderen eigenaarschap.
Down the Rabbit Hole
Ook dit spel is geschikt voor 1 speler. Doel van het spel is om voor iedere diersoort een eigen burcht te bouwen.
- Plaats de dieren zoals aangegeven.
- Plaats de aarde zo, dat iedere diersoort zijn eigen burcht heeft. Burchten raken elkaar niet, en hebben allemaal hun eigen in/uitgang. Konijnen mogen met meerdere dieren in 1 burcht wonen.
- Er is telkens maar 1 juiste oplossing. De oplossingen vind je achterin de opdrachtenboekjes.
Down the Rabbit Hole en Executieve functies
In het boekje van Down the Rabbit Hole wordt aangegeven dat dit spel een beroep doet op planning, logisch denken en probleemoplossend vermogen. Wij zullen ook voor dit spel aan de hand van de Wijzer in Executieve Functies bespreken hoe er op verschillende functies een beroep gedaan wordt. Op deze manier wordt het voor jou inzichtelijk hoe je dit spel nog doelmatiger in je groep in kunt zetten om executieve functies te versterken.
- Inhibitie; de rem op het gedrag/niet reageren op afleidende prikkels. Het voordeel van single player games, is dat de kans groot is dat je in een eigen flow of hyperfocus komt. Singles player games kunnen dat triggeren en zijn dus interessant om met dat doel in te zetten.
- Werkgeheugen; informatie goed vast kunnen houden en kunnen bewerken bij het uitvoeren van taken. Met Down the Rabbit Hole blijft het ook niet bij 1 spelletje, de tactiek die je gaat ontdekken bij het spelen van dit spel, kun je inzetten bij iedere volgende uitdaging die je speelt.
- Planning en organisatie; een plan kunnen maken en dit uit kunnen voeren. Deze functie heeft een nauwe samenwerking met het werkgeheugen. Down the Rabbit Hole doet wat ons aangaat een groter beroep op planning dan Coral Reef. Er moet dan ook met meerdere factoren rekening worden gehouden. Iedere diersoort verdient namelijk een eigen uitgang, de burchten mogen niet gedeeld worden door meerdere dieren. Maar de burchten mogen wel gedeeld worden door meerdere konijnen.
- Taakinitiatie; op tijd en efficiënt aan je taak kunnen beginnen. Voordat je het spel begint moeten er een aantal handelingen gedaan worden. Je zoekt het spel op waarmee gestart mag/moet worden, je neemt de puzzelstukken van het speelbord af en geeft die een voor jou handige plaats.
- Emotieregulatie; zeker wanneer een leerling tegen zijn drempel aanloopt en de spellen wat lastiger worden, komt deze toerenteller om de hoek kijken.
- Metacognitie; hoe heb je het spel aangepakt, wat neem je de volgende keer mee, en wat doe je een volgende keer anders.
Al met al wordt er op vrijwel alle executieve functies een beroep gedaan. Flexibiliteit hebben we hierin, net als bij Coral Reef, als enige niet genoemd. Ook dit spel is qua opzet zeer voorspelbaar.
Wat we van Down the Rabbit Hole vinden
Wat dit spel aantrekkelijk maakt, los van de dieren die echt mooi vormgegeven zijn, is dat er meerdere regels zijn waar de spelers rekening mee moeten houden. Soms kunnen ze denken dat het spel gespeeld is, maar wanneer ze dan controleren of bijvoorbeeld iedere diersoort zijn eigen burcht heeft, blijkt dat toch niet zo te zijn. Ook dit spel doet een beroep op vrijwel alle functies uit de Wijzer.
Vergelijking en overeenkomsten tussen beide spellen
Coral Reef (CR) heeft 1 duidelijk doel: maak deze dieren zichtbaar. Down the Rabbit Hole (DtRH), heeft meerdere doelen: geef iedere diersoort 1 burcht. Geef iedere burcht 1 uitgang. Dieren mogen niet samen, maar konijnen wel. De moeilijkheidsgraad van DtRH ligt dan ook iets hoger dan die van CR. Waar CR aangeraden wordt vanaf 4 jaar, wordt DtRH aangeraden vanaf 5 jaar. Beiden zijn verkrijgbaar in reisversie.
Beiden doen een beroep op dezelfde executieve functies. DtRH, doet een iets groter beroep op planning en organisatie dan CR. Beiden zijn in te zetten door de hele school heen. De expert en master niveaus zijn echt zeer uitdagend.