Slimme spellen: Colour catch

Momenteel werken we aan het thema kriebelbeestjes. Hoe leuk om dan een slim spel in te kunnen zetten dat aansluit bij dat thema. “Match de kleuren en vang de insecten”, is de ondertitel van deze Smart Game Colour catch. We zullen met jullie naar de spelregels kijken. Vervolgens laten we zien op welke executieve functies dit spel een beroep doet. Als afsluiter geven we onze mening over dit spel.

Colour catch, de spelregels.

inhoud spel foto van Smartgames.eu

Smartgames bestellen

  1. Kies een uitdaging en maak je spelbord leeg. Iedere uitdaging laat 2 kikkers en 3 salamanders zien. Sommige uitdagingen laten ook insecten zien.
  2. Plaats de spelstukken zo dat de kleuren van de kikkers, salamanders en insecten matchen met de gegeven opdracht.
  3. Er is steeds maar 1 oplossing mogelijk.

Volgens Smart Games doet dit spel een beroep op concentratie, flexibiliteit, logisch denken, planning en visuele waarneming. Wij zullen voor jullie dit spel onder een vergrootglas leggen waarbij we de executieve functies centraal stellen.

Colour catch en executieve functies.

Wanneer je nog niet (heel) bekend met de executieve functies, kun je er hier meer over lezen. Onderstaand de executieve functies waarop Colour catch een beroep doet.

  • Inhibitie; de rem op het gedrag. Voor de single player games heb je focus nodig, ook voor Colour catch. Goede focus/concentratie zal helpen bij het gemakkelijker op kunnen lossen van de uitdagingen.
  • Werkgeheugen; welke stappen heb je nodig om tot een oplossing van de uitdaging te komen? Zijn er stappen die je al eerder hebt gedaan die je bij een nieuwe uitdaging ook weer kunt gebruiken?
  • Planning en organisatie; Volgens welke stappen ga je dit spel uitvoeren? Het mooie van Colour Catch is dat het instap niveau toegankelijk is. De leerlingen zullen dus succeservaringen opdoen en beloond worden voor hun geplande aanpak.
  • Taakinitiatie; je moet een aantal handelingen uitvoeren voordat je aan dit spel kunt beginnen. Alle benodigdheden moeten goed geordend zijn. Als dat lukt, kunnen de kinderen snel en efficiënt aan de slag.
  • Emotieregulatie; het mooie van vrijwel ieder spel, is dat de speler geconfronteerd wordt met zijn eigen emotie. Hoe reageer je wanneer iets (niet) lukt?
  • Flexibiliteit; bij ieder neergelegd spelstuk ontstaat er een veranderende situatie op je spelbord. Wat heeft dit voor gevolgen voor de rest van je spel? Dit spel daagt de kinderen uit op deze steeds door henzelf veranderende situatie te kunnen reageren.
  • Metacognitie; tijdens en na het spelen bespreek je met je leerlingen hoe het spel is gegaan. Jullie benoemen samen tips en tops. Oudere leerlingen kun je dit eventueel op laten schrijven.

Wat vinden we van het spel?

Colour catch

Colour catch is een lekker pittig spel, geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar. Ik heb het tevens aangeboden aan een aantal jongere kinderen, en die kwamen redelijk ok door starter niveau heen. De niveaus lopen daarna op in moeilijkheidsgraad en zijn uitdagend genoeg om tot en met groep 8 in te zetten. Het spel is, net als de andere spellen van Smartgames van een goede kwaliteit, en daarmee geschikt voor intensief gebruik. Ook kun je met dit spel alle executieve functies versterken. Al met al een dikke aanrader dus!

Miljoenen artikelen

Laat een reactie achter