Memo Dice: dobbelen op donderdag
Deel 1 in ons vierluik van Dobbelen op Donderdag in mei met dobbelspel Memo Dice. We zullen het hebben over de standaard spelregels, onze bevindingen van het spel, de executieve functies waar het spel een beroep op doet, en de mogelijkheden die we zien om het spel binnen een ander vakgebied in te zetten.
Spelregels Memo Dice
Korte spelomschrijving: Gooi 1 voor 1 de 9 dobbelstenen en dek die af met een cup in dezelfde kleur. Onthoud goed welke afbeeldingen je hebt afgedekt. Wie kan er de meeste benoemen?
Wat vinden we van Memo Dice
Kwalitatief is het spel geschikt voor intensief gebruik, wat mooi is wanneer je het spel aanschaft voor je klas of groep. De spelregels zijn door kinderen uit de bovenbouw goed zelf te lezen en toe te passen. Kinderen uit de middenbouw zullen ze na een (klassikale) uitleg van de meester of juf ook prima kunnen begrijpen. De adviesleeftijd is vanaf 8 jaar, maar kan volgens mij vanaf tweede helft groep 3 prima ingezet worden. Met een kleine spelaanpassing kun je het spel ook prima bij de kleuters spelen. Meer hierover in de laatste alinea. Het spel doet een beroep op het (werk)geheugen.
Memo Dice en executieve functies
Memo Dice is uitermate geschikt om het werkgeheugen te trainen, daarnaast wordt er een beroep gedaan op de inhibitie, planning en organisatie, emotieregulatie, flexibiliteit en metacognitie. Meer over de executieve functies schreven we al hier, en ook in deze post. Wil je meer leren over de executieve functies? Deze maand komt de professionalisering rondom de wijzer in executieve functies beschikbaar via de online academy. Wil je precies weten wanneer, schrijf je dan in voor de nieuwsbief.
Memo Dice als basisspel voor andere vakgebieden
Aanvullende mogelijkheden voor het onderwijs, en aanpassingen op de spelregels
– Single speler zonder speelbord; hoeveel woorden kun jij onthouden?
– Single speler met speelbord; in hoeveel rondes ben je aan het einde van het spelbord
– Voor jongere spelers: beperk het aantal dobbelstenen tot 5, je kunt dit spel dan ook prima bij de kleuters spelen. Laat eventueel het spelbord weg.
– Spelling: gebruik niet de plaatjes op de dobbelstenen, maar alleen de kleuren van de dobbelstenen. Je speelt het spel volgens de basisregels, alleen laat de kinderen een beker in een ANDERE kleur over de dobbelsteen zetten. Wanneer dit niet meer kan, wordt de gouden beker gebruikt. Laat de kinderen de kleuren ONDER de beker ipv afbeeldingen onthouden. Wanneer de gouden beker staat pakken de leerlingen hun pen en papier erbij. Ze schrijven bij iedere dobbelsteen een woord met de betreffende spellingregel. Je kunt de koppeling van kleur aan regel op het digibord zetten, eventueel aangevuld met basiswoorden waarmee je wilt dat de kinderen oefenen (zeker bij werkwoordspelling)
Voorbeelden in dit schema, de mogelijkheden zijn veel ruimer dan deze voorbeelden, gebruik de regels van dit moment. bijlage bij memo dice
Al met al een mooie aanvulling op je spellenkast. Volgende week zetten we een ander dobbelspel centraal, namelijk Spokentrap.